Vacansoleil 4 Challenge Toertochten

Forum - Parcours in Nederland

Geplaats door munnik op maandag 10 mei 2010 om 17:13.
Hoi,

Lees overal tussen de etappes door en op andere plaatsen dat het rijden in Nederland gevaarlijk is en dat het parcours erg gevaarlijk is en onverantwoord. Valpartijen zouden komen door de rotondes, slechte wegen, wegversmallingen e.d. Er zijn mensen die schrijven dat Nederland dit soort evenementen niet kan organiseren. Het zou volgens sommige onverantwoord zijn.

Wat is jullie mening hierover?

Reacties

[1]
Geplaatst door munnik op maandag 10 mei 2010 om 17:14
Om als eerste mijn mening te geven: Deels hebben sommige critici wel gelijk. Er zijn veel bochten en obstakels. Dat kan gevaarlijk zijn. Maar sommige situaties zijn zeker in Italië ook gevaarlijk. En ik vind wielrennen is een gevaarlijke sport. Als je daar niet tegen kunt moet je op een hometrainer gaan zitten, bij wijze van spreken, dan kun je rechtdoor blijven rijden. Een goede renner heeft ook stuurvaardigheden en andere vaardigheden.

Daarnaast vind ik dat er sinds een aantal nieuwe ploegen bijgekomen zijn er steeds meer onervaren renners bijkomen. Renners die weinig ervaring hebben op Europese wegen, renners die debuteren in een grote ronde. En als al die renners als een bezetene gaan fietsen kunnen er ongelukken ontstaan.
Als er de afgelopen dagen gewoon wandeletappes waren geweest was er niets gebeurd.

Verder vind ik de Giro een feest en wielrennen leeft in Nederland!
Geplaatst door tristania op maandag 10 mei 2010 om 17:38
Ik vind het jammer dat al die mensen zo zeuren over het parcours. Jammer.
Ik vind het een enorme zenuwenkoers die door de renners zelf wordt veroorzaakt.
En ja, er zijn gevaarlijke stukken. Maar die heb je bv ook bij MSR. En ook bij bergetappes.

Jammer, ik vind het echt geweldig de giro te zien en te beleven. En de druktes langs de route.
Geplaatst door Bettinwel op maandag 10 mei 2010 om 17:41
Omdat ik het gisteren live wilde zien, heb ik alles opgenomen en gisteravond terug gekeken, kan er bijna een epistel over schrijven:

Mijn gevoel is dubbel: Aan de ene kant schitterend, zowel qua parcours als qua koersverloop en landschap. Aan de andere kant op sommige punten bizar.

Het obstakel bij Houten (zonder strobalen en seingever) en de richel bij het inrijden van Utrecht (massale valpartij) is niets anders als een boobytrap. Ook sommige stukken in bv Leidsche Rijn (chicane-achtige bochten gevolgd door een 3 meter brede asfaltstrook met aan weerskanten hoge stoepranden): ronduit gevaarlijk.

En wat te denken van het punt waar de renners massaal moesten afstappen? Ze komen in de finale aanstormen over een brede provinciale weg, er volgt een haakse bocht met de bekende rood-witte kunststof blokken.... Precies op het punt waar de renners uitwaaieren, wordt de bocht nog haakser omdat de blokken "terugwijken" waarna ze een smal weggetje inmoeten; voer voor verkeerseconomen!

Aan de andere kant was het spectaculair: Ik kom zelf uit Utrecht en de busbaan door de binnenstad doet denken aan een circuit: Breed, strak, grofkorrelig asfalt wat zich langzaam door het fraaie centrum kringelt. Om daar doorheen te knallen, doet bijna denken aan motorrijden: knietje naar buiten, strak sturen en de zwaartekracht gebruiken. Denk aan de passage bij de Berenkuil, linksaf de Biltstraat in: kicken!

De nervositeit in het peloton speelt ook een rol (valpartij op een kaarsrechte weg op 7,3 km van de meet): kijk eens naar de Skyrenner onder in beeld? Ik kan me goed voorstellen dat die jongen in die heksenketel helemaal hyper is. Je zit met je vingertoppen aan de remmetjes en als het dan stilstaat, ga je vol in de ankers en slaat over de kop.

Maar inderdaad: Als je zo gaat beginnen, moeten de afdalingen in de grote bergritten er ook uit. Het deed allemaal een beetje denken aan een criterium en dat hoort er nu eenmaal bij voor een goede klassering: Lef hebben en kunnen sturen.

Je weet dat dit kan gebeuren "in een land als Nederland" en een goede voorbereiding hoort er ook bij.

Als voorbeeld noem ik de bekende "kattenogen" die je op de nieuwe provinciale wegen ziet: een dubbele doorgetrokken streep om het tegemoetkomende verkeer te scheiden van "deze". Daartussen een smalle asfaltstrook waar deze glazen reflectoren inzitten. Als je dat weet, kijk je wel uit met je stijf opgepompte tubjes want je ligt direct.

Samenvattend: Het kan allemaal net maar het moet niet gekker worden.

ps Lampre: sterkte vandaag
Geplaatst door Spartacus op maandag 10 mei 2010 om 17:42
Ik vind het kolder om niets.
De organisatie van de Giro keurt het parcours; als zij het onverantwoord zouden vinden om deze wegen in NL te nemen, zou er echt niet over gereden worden.

Iemand ooit wel eens in Italie met de fiets gereden? Ik denk dat je dan wel genoeg weet over gevaarlijke situaties mbt gaten en bulten in het asfalt.

Los van het parcours denk ik dat er wel wat meer strobalen of seingevers hadden kunnen staan op sommige punten.

Maar:
de renners maken de koers, maar maken ook zelf de brokken...
Geplaatst door Fernando Escartín op maandag 10 mei 2010 om 18:56
Ik vind die motoren gevaarlijker... Vandaag ook weer bij het uitkomen van een bocht zat de motor veel te kort voor de renners. Bovendien ging er gisteren bij de val van Wiggins een van zijn treintje onderuit. Ze reden niet in een gesloten peloton, maar voorop. Vandaag was er wederom een beperkt aantal renners voorop en werd de val veroorzaakt door het verkeerd inschatten van de bocht. Is dat de schuld van het parcours of de renner?
Geplaatst door tristania op maandag 10 mei 2010 om 23:33
Een voorbeeldje: was dit parcours gevaarlijk?
http://www.youtube.com/watch?v=kgBzeClIx-U&feature=related
En waar was dat? Ook onhandige rotonde met stoeprandsmiley
Geplaatst door xistnc op maandag 10 mei 2010 om 23:42
Gevaarlijk is relatief. Als je dit parkoers vergelijkt met wat we de afgelopen jaren hebben gezien in bijvoorbeeld de Ronde van Belgie, dan is het niet extreem gevaarlijk.

De nerveusiteit van het peloton doet het 'm. En de ervaring leert dat er voldoende solidariteit in het peloton zit om de boel lam te leggen als het écht buiten proporties is. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar in de Giro in (ik meen) Milaan.
[1]