Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Staand fietsen
Geplaats door Hermantk op zondag 22 maart 2009 om 21:12.
Wat zijn de voor- en nadelen van staand fietsen?
Wanneer is het wel of niet verstandig om uit het zadel te komen?
Reacties
[1]
| Geplaatst door abdel1991 op zondag 22 maart 2009 om 21:13 |
ik denk dat bij een sprintje trekken wel handig is om staand te fietsen ![]() |
| Geplaatst door Hermantk op zondag 22 maart 2009 om 21:15 |
| Voor mij is het meestal een reflex om uit het zadel te gaan, wanneer je wat meer moeite krijgt met de klim. Maar snel word ik alweer gedwongen om te gaan zitten door de pijn. Staan bij klimmen lijkt dan niet verstandig, maar waarom zie ik dan Contador grotendeels de hele klim uit het zadel omhoog fietsen? Is er ook een speciale techniek wanneer je uit het zadel komt, waardoor je het meest efficiënt je kracht kan gebruiken? |
| Geplaatst door Hermantk op zondag 22 maart 2009 om 21:15 |
@abdel, ja over een sprint lijkt me niet nodig om daarover te discussieren ![]() Ik heb het voornamelijk over klimmen hier |
| Geplaatst door zacht op zondag 22 maart 2009 om 21:27 |
| Staan levert meer vermogen op, maar kost ook meer energie. Je kunt wel je rug beter strekken. Uiteindelijk maakt het volgens mij niet veel uit, doe vooral wat je het fijnst vind, maar hou er dus rekening mee dat als je een langere klim staand fietst dit veel energie kost die je eventueel daarna nog nodig hebt. |
| Geplaatst door snakeboy op zondag 22 maart 2009 om 21:32 |
| @Hermantk Jij was toch abonnee van Procyling? Zie het laatste nummer, p. 48. 5 trainingstips van Fred Grappe (trainer van Francaise des Jeux). 'Als je zittend tegen een helling oprijdt, gebruik je meer energie en zijn je spieren opgebrand tegen de tijd dat je de top bereikt, en voor de afdaling heb je ze weer nodig. Als je het echter afwisselt, zullen je spieren aan het eind van de klim in een veel betere conditie zijn. Je moet in staat zijn om ten minste drie, vier minuten te fietsen zonder te gaan zitten. Als je het per keer niet langer dan een minuut volhoudt, is dat iets waar je aan moet werken.' |
| Geplaatst door zacht op zondag 22 maart 2009 om 21:33 |
| @Hermantk Lichaam heen en weer zwaaien tijdens staand fietsen kost meer energie dan fiets heen en weer zwaaien, dus probeer je lichaam zo stabiel mogelijk te houden. |
| Geplaatst door snakeboy op zondag 22 maart 2009 om 21:35 |
| dat train je lekker met spinning trouwens, dan moet je ook altijd minutenlang op de pedalen staan. |
| Geplaatst door Hermantk op zondag 22 maart 2009 om 21:53 |
| @Snakeboy Bedankt dat je me er even op wijst ![]() Had dat artikel nog niet gelezen, maar lijkt me toch wel handig nu. |
| Geplaatst door RaJoKo op maandag 23 maart 2009 om 09:39 |
| Als ik bergop fiets sta ik meestal 70 procent van de tijd. Dan kan ik een mooi tempo houden, als ik dan ga zitten kost me dat veel meer kracht (voor mijn gevoel tenminste) |
| Geplaatst door lemmens op woensdag 20 mei 2009 om 20:51 |
| bij bergjes van langer dan 1 kilometer zit ik altijd, bij de kortere explosieve klimmetjes sta ik meestal op de pedalen |
| Geplaatst door Hermantk op donderdag 21 mei 2009 om 00:11 |
| Meestal ga ik pas staan als het wat stijler is (+5%), anders heb ik het gevoel dat ik te veel energie verspil. Maar als ik in toertochten rijd, merk ik juist op dat ik weer heel vaak ga staan, terwijl ik in mn eentje meestal blijf zitten. |
| Geplaatst door gilly op donderdag 21 mei 2009 om 11:48 |
| Ik ben hier toevallig op het trainen, dat ik de hele beklimming kan staan. Mijn gevoel zegt dat ik toch wel wat progressie heb geboekt, we zullen het dit jaar gaan zien op de Ventoux |
| Geplaatst door JVD op vrijdag 22 mei 2009 om 09:03 |
| Uit wetenschappelijk onderzoek in Amerika is gebleken dat bij langere klimmen het afwisselen van zittend en staand fietsen bij amateursporters leidde tot de snelste klimtijden. |
| Geplaatst door master-pieter op vrijdag 22 mei 2009 om 10:17 |
| hangt er van af wat voor type renner je bent volgens mij zijn het de mensen die een zwaardere versnelling trappen die het meest zitten en mensen met een lichtere versnelling meer staan perfecte voorbeeld is menchov en contador menchov zit contador staat |
| Geplaatst door Garzaa op vrijdag 22 mei 2009 om 11:46 |
| Hoelang je kan blijven staan is ook gewoon afhankelijk van hoe goed je bent denk ik. In het begin van het jaar verzuren mijn benen gelijk als ik bij een viaduct ga staan. In de zomer kan ik tijdens klimmen hele stukken staan. |
| Geplaatst door Henki op vrijdag 22 mei 2009 om 12:04 |
Ja het ligt denk ik meer aan de persoon zelf. Ik zelf wissel het altijd een beetje af. En met hele steile stukken gaat ik altijd even staan, om mezelf dan een gooi te geven ( mijn pedalen dan ) en dan weer te zitten en door te gaan. Afwisseling met klimmen is ook goed voor je rug, je ontlast hem een beetje door te gaan staan, en natuurlijk je hele lichaam veranderd even van de houding waarin je zit. Dus hier en daar 100 meter gaan staan is niet zo erg ![]() |
| Geplaatst door Hermantk op vrijdag 22 mei 2009 om 13:58 |
| Maar het lijkt me denk ik ook veel energie kosten als je té veel afwisselt. |
| Geplaatst door master-pieter op vrijdag 22 mei 2009 om 14:25 |
| hmm hoeft niet als ik naar school fiets (is wel helemaal vlak) dan sta ik soms en zit ik soms staan is denk ik ook om meer kracht te zetten en kracht kost altijd energie |
| Geplaatst door Markoes op vrijdag 22 mei 2009 om 14:49 |
| ik zit veel.. Maar als ik versnel ga ik in ieder geval staan.. en soms als zitten vervelend wordt ga ik staan om ff lekker door te trappen.. Maar heb dan vaak wel het idee, dat wanneer ik ga zitten, ik langzamer ga rijden.. |
| Geplaatst door Henki op vrijdag 22 mei 2009 om 14:51 |
Het ligt er ook aan wat je doet als je staat he. Als je gaat staan en gelijk 10x zo veel kracht zet kost dat meer kracht, maar als je staat en gewoon hetzelfde tempo onderhoud kost het niet echt veel meer kracht ( wel iets, heb ik gemerkt ). Maar ook voor de doorstroming van het bloed door je lichaam is afwisseling goed, daarom beweeg je ook onderandere in je slaap. Dehele tijd dezelfde houding is slecht voor je, en zeker als je 6 uur achter elkaar dezelfde beweging maakt is afwisseling wel handig. Dus met klimmen, waar de meeste mensen bij een lange berg 1 tot 2 uur mee bezig zijn, is afwisseling best wel handig en goed. Maar vooral doen wat je zelf het beste vind, want er is er maar 1 die het andwoord weet op de vraag wat het beste is, en dat ben je zelf ![]() |
| Geplaatst door Hermantk op vrijdag 22 mei 2009 om 20:13 |
| Als je gaat staan moet je er ook opletten dat je je enkels soepel blijft draaien en niet alleen gaat lopen duwen.. Als je zittend helemaal voorop je zadel zit kan je ook nog wel lekker blijven draaien. Maar volgensmij kan je meer achterop meer kracht overbrengen, omdat je dan vanuit je onderrug fietst. |
| Geplaatst door Carlfan1 op zaterdag 23 mei 2009 om 17:58 |
| Je hoeft niet alleen maar over klimmen te discussieren. Cancellara bijvoorbeeld is ook interessant. Bij zijn welbekende actie in de Tour en Milaan-San Remo kwam hij ook nauwelijks uit zijn zadel. Wat heeft dat voor voordelen? |
| Geplaatst door Henki op zaterdag 23 mei 2009 om 18:07 |
Aerodynamica ( als het anders geschreven word met het dan ) lijkt me. Op het vlakke, zeker als je cancellara heet, die tegen de 55 rijd, is dat heel belangrijk. En daarbij zullen zijn benen minder snel verzuren, niemand kan 1 km staand op zijn allerhardst rijden denk ik. En Cancellara heeft zo kracht dat hij zittend toch wel die snelheden kan halen. |
| Geplaatst door Hermantk op zaterdag 23 mei 2009 om 22:20 |
| Ja, das een beetje de pistiers-stijl waar bv. Olivier Kaisen mee sprintte in de Ronde van Turkije. Die jongens hebben zulke sterke spieren in hun onderrug en bovenbenen dat in het zadel zitten een veel efficiëntere houding is. @Henki, je hebt het goed geschreven hoor ![]() |
| Geplaatst door pipo op zondag 24 mei 2009 om 12:26 |
| ik ga vaak na een bocht even staan om weer op snelheid te komen. ook als ik met een fietsmaat een sprintje trek ga ik staan. tijdens een klimmetje blijf ik het liefste zitten. scheelt heel veel met verzuren. soms wel even staan om snelheid te maken bij een klim. |
| Geplaatst door msteeman op maandag 25 mei 2009 om 11:36 |
| Voordeel van staan is dat je de zwaartekracht (deels) in je voordeel kan laten werken door jezelf een beetje op je trappers te laten vallen. Nog een voordeel: het heen-en-weer trekken van je fiets, zodat je ook op die manier je benen ontziet bij het trappen. Nadeel: bij het staan gebruik je héél andere spieren dan bij normaal fietsen, wat nogal snel tot verzuring, pijn, etc. kan leiden. |
| Geplaatst door Koldo op maandag 25 mei 2009 om 11:42 |
| Ik vroeg me nog iets af, het heeft hier enigzins mee te maken: Als je trapt (ik ga even uit van zittend), is het dan beter om je voeten zoveel mogelijk in één houding te houden, of is het beter om met de beweging van je pedalen mee te 'peddelen', waarbij je dus je hiel oplicht en weer omlaag drukt zeg maar? |
| Geplaatst door Hermantk op maandag 25 mei 2009 om 12:41 |
| De vier fasen Een complete pedaal beweging bestaat uit vier fasen van gelijke lengte. Fase 1 Het naar voren duwen. Begin: twaalf uur stand. Aandachtspunt: duw de pedaal met de voet naar voren. Fase 2 Het omlaag duwen. Aandachtspunt: de hiel wijst naar beneden. Fase 3 Het naar achteren trekken. Aandachtspunt: alsof je modder van je pedaal wilt vegen. Fase 4 Het omhoog trekken. Aandachtspunt: probeer zoveel mogelijk kracht te zetten. Bron: Wielersportinfo Dus het laatste wat je noemt ![]() |
| Geplaatst door Koldo op maandag 25 mei 2009 om 12:57 |
Oke bedankt ![]() maar bedoelen ze met 12 uur dat je tenen helemaal omhoog wijzen en je hiel naar de grond? lijkt me niet. dat is toch wat ik denk bij '12 uur stand'. |
| Geplaatst door Henki op maandag 25 mei 2009 om 13:20 |
Denk dat ze bedoelen dat je helemaal boven moet beginnen met 12 uur. Dus je voet op het hoogste punt, en vandaar uit de stappen volgen ![]() |
| Geplaatst door Henki op maandag 25 mei 2009 om 13:23 |
| hier Zijn linker voet gaat op het moment van duwen naar beneden richten, terwijl zijn rechter voet met zijn hiel naar de zon wijst op het moment dat hij naar boven trekt. Gewoon fotos opzoeken van dit soort mensen en je ziet een beetje hoe die voeten zijn, ik zag er eerst 1 die mooi was van Thomas Dekker, maar die kan ik nu even niet vinden. EDIT : Ik weet niet precies hoe dat link klein maken ding werkt, dus als je dat ff uitlegt doe ik het zo ![]() hier dit is TD, je ziet dat zijn voet richting de zon uitkomt ( zijn hiel dan ), en dat hij hem dus nu weer naar beneden duwt en dadelijk weer omhoog trekt. |
| Geplaatst door Koldo op maandag 25 mei 2009 om 13:29 |
| @henki: bedankt voor de bijdrage, als je nu op edit drukt bij je post kun je zien hoe je die links maakt, ik heb het ff gedaan. |
| Geplaatst door Henki op maandag 25 mei 2009 om 13:31 |
is goed ff checke Thanks, het werkt ![]() |
| Geplaatst door Hermantk op maandag 25 mei 2009 om 18:33 |
| Wat ik ook nog kan vertellen, is dat het een hele tijd duurt voordat je dit onbewust kan doen. Ik heb het zelf ook nog steeds niet onder de knie. Aan het begin lijkt het allemaal extra kracht te kosten. Zorg dat je oefent op een licht verzetje, je klikplaatjes goed staan en je schoenen goed strak zitten. Het is ook niet erg om tijdens het oefenen met maar 1 been deze techniek te oefenen. |
[1]
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- maandag 21 mei
- 10:36 Bruyneel niet blij met opgav..
- 10:09 Voorbeschouwing: Ronde van B..
- 07:38 Gesink: "Streep getrokken on..
- zondag 20 mei