Forum - Ducrot en Dijkstra

Geplaats door tristania op zondag 22 maart 2009 om 03:25.
Hallo,

Ik ben het zat. Continu dat geouwehoer van Ducrot en Dijstra. Altijd dezelfde verhalen. Saai. En over dat nieuwe wielrennen.
Ik pleit voor een vaste presentator. Desnoods Smeet alhoewel ik die van parijs Nice, wie was dat, Evert Ter napel nog beter vond. Een vaste presentator met wisselende gasten die recent nog gefietst hebben en vesrtand van zaken hebben en niet telkens elke onbekende renner bewonderen en betitelen als goede tijdrijder.
Ik vond Rooks wel goed. En boogerd kan ook leuk vertellen.
Ik vind die Ducrot en Herbert de uitzendingen telkens verknoeien.
EN DAT DE NOS KLAAGT DAT DE KIJKCIJFERS VAN WIELRENNEN TEGENVALLEN KOMT OMDAT IEDEREEN MASSAAL OVERSCHAKELD NAAR DE BELG!

Reacties

[1] 2 3
Geplaatst door odysseia op zondag 22 maart 2009 om 08:04
Voor de echte wielercultuur moet je in België zijn, dus ook voor het echte wielercommentaar. Ik kan het commentaar van de NOS echt niet aanhoren. Als een wedstrijd alleen door de NOS wordt uitgezonden zet ik nog liever het geluid uit.
Geplaatst door The Collective op zondag 22 maart 2009 om 10:20
Het commentaar bij de NOS is inderdaad kansloos. Maar als je Evert ten Napel bij P-N goed vond, heb je waarschijnlijk net zoveel verstand van wielrennen als van het schrijven van de nederlandse taal...
Geplaatst door The Collective op zondag 22 maart 2009 om 10:23
Ah ik begrijp het al. Deze Forum topic is gemaakt op 3:25u, dus zeer waarschijnlijk met een paar borreltjes op...maar ook dan kun je Evert ten Napel op de brandstapel niet goed vinden...
Geplaatst door BambinoDoro op zondag 22 maart 2009 om 11:26
Niet zeuren, lekker naar de belg kijken smiley
Geplaatst door jobidon op zondag 22 maart 2009 om 12:06
Heb gisterenmiddag genoten van een mooie MSR. Op de Belg uiteraard. Het geleuter van Ducrot en Dijkstra vind ik al jaren niet meer om aan te horen. Het is gewoon onprofesioneel, vaak niet ter zake doende en ze herkennen amper een renner.
Geplaatst door abdel1991 op zondag 22 maart 2009 om 12:57
om eerlijk te zijn als er een wedstrijd op de NOS is, kijk altijd naar de NOS ipv de belg, dit heeft te maken dat ik die belgische commentaar niet uit kan staan ze praten vaak over hun belgische renners(wel logish) maar ik kan geen enkele belgische renner uitstaan, de enigste keer dat ik gisteren naar de belg luisterde was tussen 14:40 - 15:00(NOS was toen nog niet begonnen) en toen cavendish won wou ik die reactie van de belgen wel horen over hun tommeke smiley
Geplaatst door Yarxing op zondag 22 maart 2009 om 13:19
ik kijk standaart naar de belgen, die hebben tenminste nog verhalen als er niets gebeurt.. in nederland leuteren ze maar een eind weg over de gebouwen die 50 km van het parcour staan, de belgen hebben tenminste boeiende verhalen smiley
Geplaatst door zacht op zondag 22 maart 2009 om 13:45
Ik heb gisteravond nog even de laatste kilometer herbekeken op sporza.be, en dan kom ik er achter dat ik het toch jamer vond dat ik hier de belg niet kan ontvangen.
Geplaatst door amsoor op zondag 22 maart 2009 om 13:56
Ik kijk al jaren standaard naar de Belg, Herbert Dijkstra vind ik weinig soeps, de combinatie Smeets-Ducrot is beter.
Overigens ben ik ook niet zo'n fan van Karl Vannieuwkerke, de allerbeste combinatie is Wuyts-De Cauwer.
Geplaatst door Hermantk op zondag 22 maart 2009 om 14:35
Zolang Ducrot het niet over het nieuwe wielrennen heeft, maar gewoon over de koers vind ik het prima.
Dijkstra hoort niet thuis in het commentaarhokje bij wielrennen, ik heb dan liever Smeets of Boogerd die bij een gastoptreden zeker niet tegenviel.
Maar ik schakel inderdaad ook altijd over naar de Belg, omdat die het puur over de koers hebben. Wat betreft aandacht voor Belgische wielrenners vind ik dat nog best wel meevallen, maar dat is ook wel logisch. Regelmatig hoor ik ze ook zeggen (omdat ze volgensmij dondersgoed beseffen dat er veel Nederlanders meekijken) waar de Raborenners zitten e.d.
Het enige nadeel van het Belgische commentaar vind ik, dat ze zo zacht en beschaafd praten. Soms zet ik hem dan weer eventjes op de NOS.
Geplaatst door tristania op zondag 22 maart 2009 om 15:31
Geachte meneer The Collective,

Mijjn excuses voor enkele spelfoutjes. Heel erg als hier op gelet word. Ik wist niet dat je lerar Nederlands moest zijn om hier te mogen schrijven. En het was al nacht ja, maar meeste schrijvers schrijven snachts met een borrelsmiley

En om nu gelijk te zeggen dat ik net zoveel verstand heb van wielrennen als van de Nederlandse taal is wel een beetje flauw hé.

En ik bedoelde niet dat Evert Ter Napel kennis van zaken had maar een prettige stem had en tenminste nog enthiousiast klonk en niet zo verzadigd. Ik vind het jammer dat zoveel mensen naar de Belg kijken en dardoor bij de kijkcijfers van het wielrennen een vertekend beel optreed. Nu lijkt het alsof een wielerwedstrijd van de Nos slecht bekeken word alsof wielrennen niet populair is in Nederland. Maar ken talloze mensen die naar de Belg kijken. Dus ik vind het jammer dat de Nos hier niets aan doet.
Geplaatst door BambinoDoro op zondag 22 maart 2009 om 19:18
Kan altijd wel lachen om de uitspraken van de namen van de renners door Mart Smeets.

Greg van de Avermaat
Possato
Geplaatst door Derwin op zondag 22 maart 2009 om 21:27
Evert ter Napel zou wel heel goed aan de slag kunnen als gids bij middeleeuwse kastelen e.d
Geplaatst door zacht op zondag 22 maart 2009 om 21:31
Dijkstra heeft er ook een handje van om, vooral tijdens de Tour, de gids van de plaatselijke VVV voor te lezen. En bij elk watertje te beginnen over de kano-passie van Ducrot.
Bij Smeets kun je er vergif op innemen dat hij bij iedere koers begint over "de Stijn aller Stijnen".
Geplaatst door trapper op zondag 22 maart 2009 om 21:35
@Amsoor: Wuyts- De Cauwer vind ik ook beter, bij de combinatie Wuys- Vannieuwkerke wilt het gesprek nog wel eens iets te ver van de koers zelf afdwalen.

@Bambino: Ik herinner me nog een ploegentijdrit in Eindhoven, waarbij Smeets het constant over Tim Clement en Erik (het was Thomas) Dekker had. Of het NK, waarbij Boom bijna de hele tijd voor Elijzen werd aangezien smiley (Of Manuel Bertrand...)

Waar Wuyts overigens wel een handje van heeft, is het constant klagen over te lange etappes, te vermoeiende verplaatsingen, te veel cols etcetera.
Geplaatst door Utrecht19 op maandag 23 maart 2009 om 12:52
Ik kijk ook steeds naar de Belg omdat ik die Ducrot niet kan uitstaan. Rooks en op een gegeven moment Breukink vond ik goede co-commetatoren. Dijkstra lult veel te veel. Vaak weten ze niet wie er in beeld rijdt of zeggen ze de verkeerde namen. gelukkig weet de Belg ook dat er veel Nederlansders kijken dus zegt hij vaak ook veel dingen over de Nederlanders in koers. Maar als er twee goede mensen bij de NOS komen zal ik wanneer ze het wielrennen uitzenden via de NOS volgen.
Geplaatst door Sloffey op maandag 23 maart 2009 om 13:17
Even over de kijkcijfers:

Het nmaakt geen ene reet uit als jij of ik naar de belg of naar de nos kijkt. er zijn een aantal mensen in Nederland met een kastje waarmee word geregistreerd waar zij naar kijken. (de steekproefmethode) Ons kijkgedrag heeft dus verder geen enkele invloed op de kijkcijfers.
Geplaatst door Koldo op maandag 23 maart 2009 om 13:51
Dat van ons misschien niet, maar wel dat van de wielerfans in bezit van zo'n kastje. En die zullen dus ook waarschijnlijk liever Sporza kijken, als we de steekproef in dit forum representatief kunnen noemen.
Geplaatst door Sloffey op maandag 23 maart 2009 om 13:55
Het zal idd van die mensen afhangen.
Maar op een ander forum heb ik weer een topic anti sporza en pro nos gezien dus dat valt ook weer tegen elkaar weg.

Boogerd dat het erg leuk in die bergetappe. hij praat er ook met passie over en inlevingsgevoel
Geplaatst door martynn op maandag 23 maart 2009 om 15:48
gwoon de Belg opzetten en Ducrot en Dijkstra laten lullen en niet naar luisteren wnt ze hbbe dr echt geen verstand/kijk op !!
Geplaatst door Freire fan op maandag 23 maart 2009 om 21:55
Die etappe in de Tour, toen boogerd mede-commentator was, was echt een topuitzendig smiley
De rest was bagger.
Ik vind gewoon dat ze Smeets met boogerd er neer moeten zetten. En alsjeblieft mensen, de Rabobank is al te egoïstisch om boogie aan te nemen. Laat de NOS het doen.

Een smeekbede is dit smiley
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 24 maart 2009 om 00:22
Ik ben het met Freire eens. Ook al mag Ducrot ook wel zijn verslag doen van mij, zolang hij maar niet begint over 'het nieuwe wielrennen' e.d. want dan luister ik alweer naar de mannen met de zachte 'g'.
Geplaatst door frankjanssens op dinsdag 24 maart 2009 om 09:09
Boogerd heeft meerdere etappes erbij gezeten toch? kan me in ieder geval de rit herinneren met bagger weer waar Niki volop in de aanval was maar volgens mij was hij er ook een keer in de bergen bij! Was erg aangenaam om naar te luisteren, maar daar moet wel een journalistiek sterke presentator naast zitten. Maar die moet denk ik nog opgeleid worden binnen de Nos. Denk dat de heer jean nellisen die opleiding voor zijn rekening moet nemen, waar zijn die tijden gebleven!! (sorry voor de echte jonkies :P Jean is al weer enige jaren gestopt en zit nu op zijn berg in limburg)
Geplaatst door maikel11 op dinsdag 24 maart 2009 om 21:03
we kopen gewoon michel wuyts en karl vannieuwkerke over makkelijk
Geplaatst door StonedCamel op dinsdag 24 maart 2009 om 22:35
Ik vraag me af of het aan de presentatoren ligt of aan de manier van uitzenden. Ik heb altijd het idee dat men bij Sporza veel meer met interviews en dergelijke werkt. En laten we wel wezen, het valt ook niet mee om tijdens een vlakke touretappe 3 uur lang te vertellen wat er allemaal gebeurt, dit kan bijna niet zonder terug te vallen op de VVV-gids of eindeloze cliches. Ook bij Sporza zitten ze soms gewoon te zwetsen. Ik denk dat het een beetje inherent aan de sport is.
Ik los het op dit moment gewoon op met schakelen tussen beide, als ze op de een iets gaan vertellen wat me niet boeit ga ik naar de ander en anders weer terug.
En tot slot: Dat nieuwe wielrennengelul heb ik ook een schurfthekel aan
Geplaatst door Utrecht19 op woensdag 25 maart 2009 om 10:09
Daar heb je StoneCamel wel gelijk in dat het lastig is bij een vlak tour profiel om boeiend te blijven. maar naar Ducrot luister ik gewoon niet graag. Dit geldt ook bij een spannende wedstrijd als Amstel Gold of een spannende etappe in een tour. In Paris Nice afgelopen week was er weer een mooi geval. Op de Belg hadden ze al ruim tien minuten door dat er bepaalde renners voorop reden. Ik zap even over naar de NOS en ineens Ducrot: "He Wielrenner X zit ook in de groep" Dijkstra verwonderd eroverheen, "ja inderdaad'. Dit soort kleine dingen erger ik me mateloos aan. Zo is het nog te begrijpensmiley
Geplaatst door Fietsflap op woensdag 25 maart 2009 om 15:25
@Tristania: ik snap niet dat je zoveel spelfouten kunt typen in zo'n klein stukje. smiley
Bovendien vind ik dit gezeur op Ducrot en Dijkstra onterecht. Oké, ik kijk ook liever naar de belg, maar die mannen doen gewoon hun werk, en het is laf om ze zomaar keihard af te gaan kraken.
Geplaatst door The Collective op woensdag 25 maart 2009 om 22:13
he kom op het was 3:25u en tristania had een borreltje op...
over ducrot en dijkstra heeft ie overigens wel gelijk. dronken mensen en kinderen spreken altijd de waarheid.
Geplaatst door Koldo op woensdag 25 maart 2009 om 23:05
smiley Ik denk dat het woord 'het' niet in de eerste zin van Tristania hoorde te staan.
Geplaatst door The Collective op donderdag 26 maart 2009 om 12:16
@ koldo: haha inderdaad
Geplaatst door tristania op vrijdag 27 maart 2009 om 01:28
Hallo,
Zal wel weer dronken zijn. Kijk, kijk naar het tijdstip. Ja, kom weer uit de avonddienst. Sorry, maar wat een triest forum dat men let op het tijdstip en de spelfouten. Ben een gewone jongen die niet op spelfouten let maar gewoon een mening wil weergeven. Jammer dat je hier op dit forum van enorm hoog niveau moet zijn om een mening te mogen verkondigen en ik wist niet dat dat alleen tussen 9.00 uur en 17.00 uur mocht doen. Wist niet dat ik zoveel fouten had gemaakt. Jammer dat ik als gewone man hier word afgerekend op spelfouten. Zal eerst een inburgeringscursus gaan volgen om hier nog een reactie te kunnen schrijven. Word hier afgemaakt als alcoholist en als sufferd terwijl ik gewoon iets ter sprake wilde brengen.
Wens alle mensen hier veel succes. Ik durf hier niet meer te reageren. Jammer, wielrennen is al 20 jaar mijn passie en ben diverse keren bij de Tour geweest en bij WK's. Ik open nog één forum en wens iedereen veel geluk en kennis van de Nederlandse taal.
Geplaatst door F4L op vrijdag 27 maart 2009 om 07:50
Ik heb even gekeken hoeveel kijkers Sporza had tijdens M-S, dat waren er 531.720, ik heb geen idee of dat alleen van België is of ook met de Nederlanders erbij. Kijkcijfers van NOS kan ik momenteel niet bekijken omdat de site van Stichting Kijkonderzoek eruit ligt.
Geplaatst door fan11 op vrijdag 27 maart 2009 om 08:47
Vind dat je gelijk heb tristania, beetje onzin om mensen hier af te kraken op hun spelling. 1 grapje, oke, maar dit is ook niet leuk
Geplaatst door Slick op vrijdag 27 maart 2009 om 10:47
Inderdaad dronken of niet je mening doet er ten alle tijden toe, of je het nu waardeert of niet je zult er mee moeten leven, allemaal...

Ja ik kijk ook liever naar de Belg en dat heeft voornamelijk te maken met namen die ze geven en wat oplettender zijn dan de mannen bij de NOS. Wil niet wegnemen dat ze ook bij de NOS wel eens nieuwtjes hebben en verstand van zaken. Het is alleen soms jammer dat je zelf al eerder ziet wie er rijdt dan dat zij het opmerken, waar ik me dus wel eens mateloos aan kan irriteren haha. Ducrot is een echte psycholoog dus heeft een psychologische kijk op het wielrennen (kijkt dwars door elke renner heen......) en Dijkstra is meer van het schaatsen dus die mag van mij wel zijn plaatsje inruilen voor een ander. Voornamelijk een oud renner kan hier denk ik wel wat mee teweeg brengen met name een renner die de afgelopen jaren wat dichter bij het wielrennen heeft gestaan dus bijv. Boogerd.

Ps. Kijkonderzoek.nl ligt nog steeds plat. Lekkere website hebben ze daar zeg..
Geplaatst door Sloffey op vrijdag 27 maart 2009 om 12:25
369.000 voor de nOS

Maar ik neem aan dat in belgie geen gebruik wordt gemaakt van de nederlandse kijkcijfers
Geplaatst door Thor op maandag 6 april 2009 om 19:37
Ik kijk al jaren naar de Belg. Hoewel, ik check altijd eerst even Studio Sport om te horen of ons aller Herbert D. die dag toevallig vrij heeft. Zo niet, wordt er snel overgeschakeld naar Sporza. Wat een drama die man. Geen koersinzicht, herkent de renners niet en zes keer per uitzending met hetzelfde feitje op de proppen komen. Tenenkrommend!!!
Dat moeten ze bij de NOS zo langzamerhand ook wel weten, zou je denken?

Evert ten Napel lijkt me overigens ook geen optie als vaste commentator. Een kweste van wachten dat 'ie begint over die 'dekselse Maaskant', 'StijntJE devolder' of 'Dekkertje' Dekkertje'.

Geplaatst door Koldo op maandag 6 april 2009 om 19:58
Ik ben praktisch vergeten dat de NOS ook wielrennen uitzendt. Altijd Sporza bij mij, het is niet top (zo noemden ze Boonen echt 59283429 keer tijdens de Ronde) maar nog altijd way better dan de knapen van de NOS, wie dat dan ook mogen zijn op dat moment.
Geplaatst door Markoes op dinsdag 7 april 2009 om 13:49
Ik kijk inderdaad over het algemeen ook naar de belg.. Tenzij er nederlanders voorop zitten in een grote koers en de belgen nog steeds alleen over hun eigen belgische renners blijven neuzelen. Dan zet ik mijn chauvenistische bril op en schakel naar de NOS omdat ik dan ook wel wat helden verhalen over onze nederlandse renners wil horen!

Maar over het algemeen vind ik het commentaar bij Sporza een stuk beter en vaak begint de uitzending daar ook eerder en blijf ik zowiezo hangen bij de belg..
Geplaatst door munnik op dinsdag 7 april 2009 om 16:39
Af en toe schakel ik eens terug naar de Nederlander. Dan duurt het wel erg lang voordat ze in de gaten hebben dat Hoogerland wegspringt en ze zagen Flecha aan voor Langeveld. Het is gewoon ontzettend slecht. Ik kan best begrijpen dat met Ducrot leuk vinden maar veel mensen vinden hem helemaal niet leuk. Oplossing is gewoon telkens een andere oud-renner als co-presentator.
Zoals Ducrot altijd praat over zijn tijd, het oude wielrennen om het zo maar te zeggen. Het lijkt soms wel of hij uitblonk in alle klassiekers en in de Tour. Hij heeft bij zijn debuut een etappe gewonnen. Verder nooit veel gepresteerd. Nou hoef je geen topper te zijn geweest om een goede commentator te kunnen zijn maar doe dan niet alsof je alles gewonnen hebt.
En dat nieuwe wielrennen ben ik zo beu. Vroeger won ook gewoon de beste.
Ik snap niet dat de Nos niet ingrijpt.
Geplaatst door Floris op dinsdag 7 april 2009 om 18:56
Het geneuzel van Ducrot over het Nieuwe Wielrennen ben ik ook wel zo'n beetje zat. Ik ben het echter niet met munnik eens dat Ducrot zo'n hoge dunk van zichzelf heeft. Hij weet, door zijn ervaring en publicaties, vrij veel van de processen die zich in het hoofd van een renner afspelen tijdens een koers. Op zich vind ik dat ook wel interessant. Het is ook wel wat storend dat de heer Dijkstra en hij regelmatig moeite hebben met het herkennen van renners. Van mij mag Dijkstra ingeruild worden voor goed geïnformeerde gastcommentatoren, of ook ik blijf voorlopig bij Sporza....
Geplaatst door ZZzzpiedie op dinsdag 7 april 2009 om 19:45
Ik ben geloof ik een van de weinigen hier die de NOS uitzendingen best prima vindt. Ze mogen wel wat meer uitzenden maar dat is een andere discussie. En wat meer gastcommentatoren is ook een goed idee. Verder...prima!

P.S. Dat nieuwe wielrennen, dat heb idd ook wel een beetje gehad. Elke rit is weer opnieuw wielrennen, toch? En dat sturen in de RVV bij Quickstep, dat was bepaald geen nieuw wielrennen.
Geplaatst door gilly op dinsdag 7 april 2009 om 21:00
Volgende week meen ik begint het programma van Michael Boogerd, ben benieuwd.
Geplaatst door Sloffey op woensdag 8 april 2009 om 08:54
18 april is dat toch?
Geplaatst door tristania op woensdag 8 april 2009 om 15:13
Om even op Ter Napel terug te komen. Inhoudelijk weet hij misschien niet veel van wielrennen. Daarom zei ik het niet. Ik hoor graag iemand met een prettige stem en iemand die enthousiast is en daarnaast iemand zetten die inhoudelijk verstand heeft van wielrennen. Bedoelde Ter Napel maar als voorbeeld. Desnoods zet je Dione de Graaf neer. Ik vind iemands stem belangrijk en daarnaast iemand die verstand van zaken heeft. Nu 2 saaie stemmen. Van Theo Koomen werd bv ook gezegd door critici dat hij weinig verstand had van wielrenen en een hoop erbij verzon maar mede door hem ben ik van die sport gaan houden.
Geplaatst door The Collective op woensdag 8 april 2009 om 15:47
Maar Evert ten Napel heeft juist een zeer onprettige stem, en daarbij komt nogeens dat hij totaal geen verstand van wielrennen heeft.
Geplaatst door tristania op woensdag 8 april 2009 om 17:28
Ok, smaken verschillen maar ik noemde het maar als voorbeeld en zei niet dat hij verstand had van wielrennen. Ik vind de huidige presentatoren gewoon saai en waardeloos. Vandaag nog even geprobeerd maar stuur ze wat mij betreft maar naar het biljarten.
Geplaatst door ZZzzpiedie op woensdag 8 april 2009 om 19:47
Neeeee, en die biljartpresentators bij het wielrennen zeker. Dan zet ik het geluid uit.
Bij voetbal kon je tenminste de radio erbij aan zetten en het geluid van de t.v uit.
Die belgen mogen dan misschien wel meer verstand van wielrennen hebben maar ze kunnen ook erg slaapverwekkend zijn (soms niet erg trouwens smiley).

Maar goed, dat is mijn mening maar.
Geplaatst door Thor op donderdag 9 april 2009 om 10:02
Theo Koomen: wat een held! Zoals Tristana zegt, zijn we mede door hem van de sport gaan houden. Met het oor tegen de radio en je zag de renners als het ware voorbij komen. Briljant in zijn soort.
Verschil is wel dat Koomen een radioman bij uitstek was, zoals ook de vorig jaar overleden Jacques Chapel. Vooral zijn commentaar bij de aankomst was top.

Televisie is iets anders, denk ik. Daar zie je het zelf en wil je een deskundige commentator hebben. Ik vond Breuking als co-commentator destijds ook niet slecht bij de NOS. Die voegde toch wel wat toe en was ook niet te beroerd om Herbert D. in de uitzending fijntjes te wijzen op weer een domme fout.
Geplaatst door Slick op donderdag 9 april 2009 om 10:40
Vond Boogerd eigenlijk ook wel goed in die "improvisatie" aangezien hij niet van plan was om te daar te gaan zitten. Hij had tenminste "nieuwtjes" en kende de renners nog echt goed natuurlijk en daarbij had hij wat mooie grappen en dat mis ik nog wel eens, van die echte peloton grappen. Neemt niet weg dat ik gewoon tussen sporza en Nos switch als het even kan.

Theo Koomen, wat een held! Hij bracht de finish zo prachtig mooi, dat je op het puntje van je stoel zat, in mijn geval een autostoel als ik met mijn ouders op vakantie was in Frankrijk en met mijn pa in de auto radio zat te luisteren smiley. Tv is beslist niet te vergelijken met radio en is daarom "anders" spannend.
Geplaatst door Hakkie2 op donderdag 9 april 2009 om 10:49
Ik heb afgelopen zondag weer de NOS geprobeerd, na vorig jaar alleen maar de Belg, en het beviel me op zich goed.

Die Belgen hebben toch ook vaak hetzelfde verhaal, dus dat gaat ook op den duur vervelen. Daarbij hemelen ze hun eigen renners wel heel erg op, Boonen is volgens hun nog steeds de beste sprinter en Devolder gaat volgens hun top 5 rijden in de Tour... Dat gelooft voor de rest toch niemand?
[1] 2 3