Forum - Helm.

Geplaats door wtf1500 op woensdag 18 maart 2009 om 09:18.
Naar aanleiding van de valpartij van Kurt Hovelijnck, hoewel mij op dit moment nog niet duidelijk is of hij een helm heeft gedragen.

1.Draag je altijd een helm?
2.Weleens nodig gehad?
3.Vind je dat er een helmplicht buiten wedstrijden ingevoerd moet worden?

Reacties

[1] 2
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 18 maart 2009 om 09:25
1. Altijd
2. Net niet, knalde laatst op een auto, maar mn hoofd heeft niks geraakt
3. Ja, en wordt allemaal lid van: http://helmop.hyves.nl/
Geplaatst door wtf1500 op woensdag 18 maart 2009 om 09:27
1. Altijd. Het risico vind ik te groot, ook tijdens een rustig rondje.

2. Op de racer ben ik nog nooit gevallen, op de MTB wel wat klappers gemaakt, waarbij ik heel blij was een helm op te hebben. Ik heb er een gebroken laatst, zonder verdere gevolgen.

3. Verplichten? Soms ben ik er wel voor, ik erger me wel eens aan helmloze rijders. Vooral als er toch met hoge snelheid gefietst wordt. Het blijft ook je eigen verantwoordelijkheid.

Volgens mij is het dragen van een helm op training onder de profs nog lang niet zo ingeburgerd.
Geplaatst door Verweggistan op woensdag 18 maart 2009 om 09:56
1 Altijd
2 Gelukkkig niet
3 verplichten is zo betuttelend, het is de eigen verantwoording van de renner, maar als iemand logisch nadenkt doet hij een helm op.
Geplaatst door Henki op woensdag 18 maart 2009 om 10:23
1. Altijd
2. Laatste Juli ben ik hard gevallen waarbij mijn knie open lag en gehecht moest worden . En ben daarbij ook op mijn hoofd terecht gekomen, de helm was gebroken, dus ben wel blij dat ik hem op had smiley
3. Ja aan de ene kant wel logisch , maarja aan de andere kant moet een renner het zelf weten. Vind overigens wel dat elke prof een helm moet dragen, simpel omdat deze gezien worden door jongere renners en dan een goed voorbeeld moeten stellen.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 18 maart 2009 om 10:24
1. Altijd, toen ik begon nog niet, maar als je pas koopt nadat je een keer zonder bent gevallen is het te laat. Tegenwoordig gaat de helm automatisch op.

2. Een keertje toen ik op de MTB door de Limburgse mergel ging, maar op de racefiets nog nooit. Ik ben voorzichtig genoeg.

3. Nee, maar iedereen met een gezond verstand (en die dat verstand ook wilt behouden) snapt dat hij een helm moet dragen.
Geplaatst door Sloffey op woensdag 18 maart 2009 om 10:28
Bij punt 3 vind ik dat het bij profs absoluut verplicht moet worden gestelt door de ploegen. Als je voor jezelf rijdt is het je eigen veratwoordelijkheid maar mocht je iets overkomen voor een profploeg dan zijn zij (werkgever) de dupe.
Geplaatst door Koldo op woensdag 18 maart 2009 om 10:44
1. MTB wel, racer bijna nooit. Ik heb er namelijk geen maar ga er binnenkort één kopen. Voorlopig dus nog zonder. Dan maar wat minder hard.

2. Nee

3. Nee, je zet alleen je eigen veiligheid op het spel en dat is dus ook je eigen verantwoordelijkheid.

Toen ik zondag een rondje reed, viel het me op hoeveel ik er zonder helm tegenkwam. Ik denk zo'n 2/3 van de fietsers.
Geplaatst door DonQ. op woensdag 18 maart 2009 om 11:16
Mijn zwager werd vorig jaar aangereden door schoolgaande jeugd en viel met zijn helm op de stoeprand. Helm was compleet doormidden gebroken.
Zonder helm was ie dood geweest. (waarschijnlijk)

1. nooit, ik rij niet zo hard...
2. nee
3. nee, dit zouden de ploegen moeten doen voor profs en verenigingen voor recreanten. Bovendien de eigen verantwoordelijkheid zoals Koldo zegt.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 18 maart 2009 om 11:49
Misschien nog een leuk ideetje voor het boetesysteem van de rabobank?
Geplaatst door Jesper op woensdag 18 maart 2009 om 12:26
@Hermantk

Volgens mij zat dit al in het boetesysteem hoor.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 18 maart 2009 om 16:24
Haha oké. smiley
Heb die nooit gelezen smiley
Geplaatst door snakeboy op woensdag 18 maart 2009 om 21:28
1. In het begin niet (jaja, ben nogal ijdel), maar je went er snel aan. Zal nu nooit meer zonder op de racefiets stappen.

2. Gelukkig niet. Eén keer in een bochtje uitgegleden over natte blaadjes, verder niks.

3. Nee, maar profs zouden idd het goede voorbeeld moeten geven.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 18 maart 2009 om 21:43
Ik snap trouwens niet dat mensen moeite hebben met het 'voor schut staan'. Ik vind een helm op eigenlijk altijd wel iets stoers hebben en iets uitstralen. En buiten dat ben je toch anoniem op de fiets, helemaal als je ook met een bril opfietst.
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 18 maart 2009 om 23:39
Ben ik het wel ergens mee eens Herman, hoewel zon mooie bandana ook wel wat heeft smiley
Over de eigen verantwoordelijkheid: misschien is verplichten wel betuttelend, maar ook op lage snelheid kun je een forse buiteling maken, het hoeft niet eens door jezelf te komen, je kunt ook nog getorpedeerd worden door een andere fietser of een auto oid. Dan vraag ik me af of je wel je verantwoordelijkheid neemt als je geen helm draagt.
Ik heb toevallig 2 weken terug een behoorlijk ongeluk gehad, waarbij ik frontaal op een auto knalde. Door goed opvangen heb ik lichamelijke schade voorkomen, maar mn fiets was total loss. Echter ik moet er niet aan denken dat ik anders over die auto was gevlogen en bijvoorbeeld zonder helm op de vangrail was geland met mn hoofd. Dan lijkt het gevolg me duidelijk...
Overigens is verplichten denk ik haast onmogelijk, want waar trek je de grens? moeten de mensen die op een 20jaar oude racefiets naar hun werk of naar de supermarkt gaan dan ook een helm op?
Geplaatst door Hermantk op donderdag 19 maart 2009 om 00:04
Haha, ik vind zo'n bandana er eigenlijk juist nooit mooi uitzien smiley Maar ik draag er wel eentje onder mn helm altijd om het zweet op te vangen, anders gaat alles jeuken daarzo smiley
Geplaatst door StonedCamel op donderdag 19 maart 2009 om 00:07
Het ging me eigenlijk vooral om het stoere aspect van de bandana smiley
Mooi is het idd niet echt
Geplaatst door Utrecht19 op donderdag 19 maart 2009 om 12:10
1 altijd
2 Op de mauntainbike om de takken mee weg te slaan. Niet wegens een valpartij gelukkig
3 Tuurlijk, Het zit er altijd in dat je valt of een onoplettende automobilist die tegen je aan rijdt. In de wedstrijd doe je hem ook op dus tijdens trainen ook.
Geplaatst door Markoes op woensdag 3 juni 2009 om 13:55
1 Altijd
2 2x gevallen maar niet op mn hoofd. 1x lekker in de bladeren in een posbank afdaling en 1x in een scherpe bocht maar ook toen kwam ik in de berm terecht!
3 Nee, ik vind het eigen verantwoording maar vind wel dat profs een voorbeeldfunctie vervullen.
Geplaatst door BambinoDoro op woensdag 3 juni 2009 om 14:09
Zonder helm had ik er nu anders bij gezeten, dit stukje bescherming was het enige wat tussen mij en een muur zat toen ik viel in een afdaling....helm was in twee stukken, maar liever dat dan mijn hoofd.

Altijd als ik renners zie zonder helm denk ik waarom nou?! het is hun eigen keuze, maar tegenwoordig zijn helmen een stuk mooier en ik elke kleur te krijgen
Geplaatst door Henki op woensdag 3 juni 2009 om 14:14
@Bambino, of het hun eigen keuze is valt natuurlijk ook nog over te discussieren. Stel ik rijd tegen een renner aan met 40 ( beide met 40 ) Hij valt op zijn hoofd en omdat hij geen helm op had overlijdt hij. Dan zit ik de rest van mijn leven ermee in dat ik iemand heb door gereden, ook is het zijn eigen schuld aangezien hij geen helm droeg. Ik snap het eerlijk gezegd niet. Ik was dit weekend in limburg, en ik neem die afdalingen niet vol, dit omdat ik niet weet of er een auto schreef de weg over komt na de volgende bocht. Komen er toch echt mensen met 70 voorbij geknalt die geen helm op hebben. Ik vind het onverandwoord en niet slim ( eerder gewoon dom ). Wat is er nou zo erg aan om een helm op te doen? Velen doen het, dus raar is het niet, en je kan hele goede/mooie en comfortabele helmen kopen.
Geplaatst door Yarxing op woensdag 3 juni 2009 om 14:15
ik draag altijd een helm
gelukkig heb ik m nog niet nodig gehad
ik vind dat het ook wel een stukje eigen verandwoording is, want daarna gaan ze verder met gewone fietsers, waarom zouden zij geen helm op moeten? dat vind ik weer te ver gaan..
Geplaatst door Markoes op woensdag 3 juni 2009 om 14:21
Inderdaad yarx,, daar wringt het bij mij ook. Maar ik snap gewoon niet dat mensen geen helm dragen.. Als je eenmaal op de fiets zit merk je niet eens dat je een helm op hebt, maar als je op je hoofd valt ben je er toch erg blij mee lijkt me..

Ik rem ook altijd voor straten van rechts en onoverzichtelijke bochten en dergelijke.. Liever iets rustiger er doorheen dan met 60 per uur op een auto knallen!
Geplaatst door Henki op woensdag 3 juni 2009 om 14:30
Gewone fietsers fietsen over het algemeen geen 40. Die zijn meestal ook minder moe en hebben dus minder snelheid, zij kunnen een bocht veel beter inschatten en zijn niet vermoeid waardoor beslissingen beter genomen kunnen worden. Maar al zou net als volgens mij in engeland of USA ( volgens mij is het daar wel zo ) het verplicht worden een helm te dragen als je fietst zou ik er niks op tegen hebben.
Geplaatst door Markoes op woensdag 3 juni 2009 om 14:37
In duitsland is het voor kinderen verplicht smiley.. Ik zou er wel moeite mee hebben.. Niet op de racefiets maar wel op de normale fiets.. Daarop fiets ik rustig en beheerst en als ik naar school, stage of wat dan ook ga wil ik wel dat mn haren goed zitten! LOL! smiley
Geplaatst door Henki op woensdag 3 juni 2009 om 14:39
Ja, ik heb ook geen helm op naar werk ofzo he smiley Ik rijd nog niet eens 20 met dat ding, dit omdat hij ook niet veel harder gaat zonder dat ik het idee heb dat hij uit elkaar gaat vallen. Dus echt nodig heb ik hem niet daarop. Maar goed , punt is, een helm op een racefiets vind ik wel belangrijk smiley
Geplaatst door Hermantk op woensdag 3 juni 2009 om 15:26
Heb nu een Giro Atmos van Rabobank te leen van een vriend smiley Geeft toch wat veiliger gevoel dan die helm van 15euro die ik eerst had.
Geplaatst door BambinoDoro op woensdag 3 juni 2009 om 15:31
Wat ik ook altijd een beetje apart vind, als je naar een wedstrijd gaat fietsen, zie je vaak collega's die zonder helm warm rijden. Als je dan toch de helm op moet aan de start, doe hem op de weg ernaartoe dan ook op smiley
Geplaatst door Popovych op woensdag 3 juni 2009 om 15:33
1. Ja altijd
2. Ja, een keer tegen een laag paaltje gereden en op mijn hoofd gestuitert smiley
3. Ja
Geplaatst door Hakkie2 op woensdag 3 juni 2009 om 15:39
1. Nee
2. Nee
3. Nee

Een verplichting om een helm te dragen lijkt mij belachelijk. Zo hard rij ik niet. Dan moet je hem ook op gewone fietsen gaan verplichten (voor iedereen). Dat gaat veel te ver.
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 3 juni 2009 om 15:45
In principe kun je wielrenners natuurlijk beter vergelijken met brommers dan met gewone fietsers, gewoon omdat ze qua snelheid een stuk dichter bij brommers zitten. Ik vind het wel een stukje eigen verantwoordelijkheid, maar ik denk dat een wettelijke verplichting best haalbaar is. Wat wel een probleem is is de grens, want worden dan 30 jaar oude racefietsen waarop mensen naar school/werk fietsen ook onder de racefietsen gerekend of niet?

Maar bovenal vind ik gewoon dat je er een op je knar moet zeggen, al is het maar om situaties te voorkomen als wat Henki zegt.
Geplaatst door Slick op woensdag 3 juni 2009 om 15:46
1.Nee
2.Nee
3.Ja/Nee (Buiten wedstrijden om, voor professionals of voor amateurs? Lijkt me voor sommige amateurs geen overbodige luxe, maar voor anderen juist weer wel nadelig.)

Ik draag er geen omdat ik er gewoon geen heb dus dat is makkelijk. En een verplichting tjah, voor kinderen eigenlijk wel maar voor volwassenen die "verstandig" fietsen hoeft het in mijn ogen niet.
Geplaatst door Slick op woensdag 3 juni 2009 om 15:48
@Stonedcamel, Je lijkt wel iemand van het CDA, de verplichting van een helm, de betutteling. Echt ik word er zo moe van, van al die verplichtingen/sociaal maatschappelijk verantwoorde oplossingen.... Geen verplichting wat betreft helm.
Geplaatst door gilly op woensdag 3 juni 2009 om 15:48
1. Ja
2. Nee, maar geeft me wel veiliger gevoel tijdens afdalen.
3. Maakt mij niet uit, het is je eigen leven.
Geplaatst door Thijs op woensdag 3 juni 2009 om 15:49
Zelf ben ik geen wielrenner (heb wel de ambitie om ooit te beginnen), wel een fanatieke volger. Ik volg dus ook wielerland en wat mij opvalt is dat Boogerd daar geregeld zonder helm te zien is. Ik vind dat hij daarmee niet het goede voorbeeld geeft aangezien hij een rolmodel is voor vele jeugdige wielerfans. Wat vinden jullie daarvan?
Geplaatst door Henki op woensdag 3 juni 2009 om 15:57
@Thijs, dat viel mij ook al op. En vond dit idd ook geen goed iets. Hij zeker zou een helm op moeten, aangezien vele hem als idool hadden/hebben.
Geplaatst door Slick op woensdag 3 juni 2009 om 16:08
Dat viel mij ook al op haha. Slecht voorbeeld van hoe het eigenlijk moet ja. Zeker wat betreft de afgelopen jaren met valpartijen en de helm die daarbij als beschermende factor een grote rol heeft gespeeld. En ook natuurlijk het Kai Reus verhaal daarbij. Maar ja hij zal het waarschijnlijk nooit hebben gedaan.
Geplaatst door Jaap Eden op woensdag 3 juni 2009 om 16:29
@Hermantk
Vorige week heb ik een Giro Atmos nieuw aangeschaft. Een heerlijke helm is dat. Het valt me nu op hoe warm mijn oude helm was.

Overigens ben ik alleen met de MTB gevallen, zonder erg. Nooit met de racefiets.
Het valt mij altijd op hoe ijdele oude mannetjes in Italie en Frankrijk in de bergen rondrijden zonder helm. In Italie dragen ze meestal wel een bandana en een zo groot mogeljke zonnebril.
Geplaatst door StonedCamel op woensdag 3 juni 2009 om 16:42
@Slick: ik draag altijd een helm en doe dit niet alleen uit eigenbelang, ik heb dit voorjaar een frontale botsing gehad met een auto, ben weliswaar niet op mijn hoofd gevallen maar dat had maar zo kunnen gebeuren. En dan is(ook al was het mijn fout) wel de bestuurder van de auto (deels) aansprakelijk, daarom vind ik dat je het risico niet kunt nemen. Als je zelf tegen een muur aanfietst en je hebt geen helm op dan is dat ontzettend dom(met helm overigens ook smiley) maar als je in een ongeluk terechtkomt waar bij een andere verkeersdeelnemer betrokken is, terwijl jij het veroorzaakt dan vind ik het asociaal om geen helm te dragen. Fietsers zijn wettelijk beschermd en dan kun je niet het risico nemen dat iemand er de dupe van wordt dat jij geen helm draagt.
Geplaatst door Hakkie2 op woensdag 3 juni 2009 om 17:00
Moraal van het verhaal van Stoned: als je niet gevaarlijk doet, je aan de verkeersregels houdt, is het niet nodig.

Nou rij ik altijd behoorlijk voorzichtig, dus geen helm.
Geplaatst door Verweggistan op woensdag 3 juni 2009 om 17:05
Ik ben van de week bijna tegen een bestelbusje aangereden, die in een onoverzichtelijke binnenbocht stond geparkeerd. Ik ging vol die binnenbocht door en kon er niet inks langs wegens een tegenligger, dus remmen en er rechts langssturen, een tuin in. Alleen mijn knie gestoten. Ik had gelukkig mijn helm niet nodig, maar ik was wel blij dat ik er een op had
En:
Jij kan je wel aan de verkeersregels houden en uitkijken, maar doen alle medeweg gebruikers dat ook?
Geplaatst door stoemper op woensdag 3 juni 2009 om 17:13
1. Altijd
2. Al meerdere keren, vooral in wedstrijden dan. Maar ook op training al een keer tegen een auto opgeknalt. Één keer had ik eens geen helm op:gevallen + lichte hersenschudding. Dat nooit meer!! Heb ook al een een schedebasisfractuur opgelopen, maar dat was op de gewone fiets. Ik pleit dan ook voor een algemene helmverplichting!
3. Ja, voor iedereen (dus ook voor gewone fietsers en toerfietsers). Als iedereen een helm naar school draagt, is het al meteen niet raar meer.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 3 juni 2009 om 19:32
@Jaap,
Haha luchtig hè smiley
Merk het ook. Deze zit wel een stuk strakker ook trouwens, weet niet of ik daar ook zo blij mee ben, maar ik zou ff moeten wennen smiley
Geplaatst door Verweggistan op woensdag 3 juni 2009 om 19:35
@stoemper, ik vind dat er geen helmplicht ingesteld moet worden, hooguit een advies om een helm te dragen, ik vind het eigen verantwoordelijkheid van de mensen om te beslissen of je een helm draagt of niet, mensen kunnen zelf denken (soms is dat idd moeilijk te geloven) en als ze verstandig zijn doen ze een helm op.
De vraag is natuurlijk in hoeverre een kind zelf verantwoordelijk kan zijn of het een helm draagt of niet, maar dat is weer een andere discussie.
Geplaatst door stoemper op woensdag 3 juni 2009 om 20:24
@ Verweggistan: Ik ben het met je eens dat volwassenen niet verplicht een helm hoeven te dragen. In zou het net zo doen als in o.a. Duitsland en Zweden. Tot je 16e of 18e verplicht een helm. Want het probleem is dat als niet iedereen een helm draagt naar school, dat je als dan wel een helm draag voor gek loopt. Daardoor gaat niemand een helm dragen, dus zo een verplichting op die leeftijd zeker helpen. denk ik.
Geplaatst door ZZzzpiedie op woensdag 3 juni 2009 om 20:43
Ja
Nee
Ja

Kinderen t/m 12 jaar verplicht helm op op elke fiets! Ik erger me kapot aan fietsers die dit niet 'stoer' vinden.
Geplaatst door Hermantk op woensdag 3 juni 2009 om 21:29
Haha, elke dag met rabohelm op mn omafiets naar school. Zie het al gebeuren smiley
Geplaatst door maikel11 op woensdag 3 juni 2009 om 22:19
Ik doe nooit wielrennen, altijd mtb'en
1.Nooit
2Ik ben wel eens een paar keer gevallen zonder helm maar nooit ernstig.
3 Nee, dat mag iedereen zelf bepalen
Geplaatst door ZZzzpiedie op woensdag 3 juni 2009 om 22:19
Volgens mij ben jij ouder dan 12 Hermantk.
Geplaatst door Henki op woensdag 3 juni 2009 om 23:00
A herman leugenaar! In je profiel staat 17, maar je bent dus toch jonger dan 12 smiley
Geplaatst door Hermantk op woensdag 3 juni 2009 om 23:01
Quote:
Stoemper: 'In zou het net zo doen als in o.a. Duitsland en Zweden. Tot je 16e of 18e verplicht een helm.'

Reageerde op voorgaande reactie smiley
[1] 2