Forum - Verkiezingen

Geplaats door Koldo op zaterdag 20 februari 2010 om 14:31.
Nu het kabinet gevallen is blijken veel WF'ers de politiek te willen bespreken. Dat kan hier.

Reacties

1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 13:07
Kan best zijn dat de publieke omroep er voor iedereen is, maar dat daar misschien meer linksere journalisten zitten, zegt misschien ook iets over de drijfveren van de anderen die blijkbaar liever bij de commerciëlen werken... Mijns inziens is het klagen over de 'linkse' publieke omroep een typische populistische stemmentrekker van partijen als de PVV en in iets mindere mate de VVD.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 13:11
@Diever
Ik heb daar geen wetenschappelijke verklaring voor, het is gewoon mijn mening :-)

Ik vind dat CDA en PvdA elkaar 3 jaar lang in de houdgreep hebben gehouden. Het was steeds op de tenen lopen. Belangrijke beslissingen zijn uitgesteld, de rekening van de beslissingen die ze wel namen komt bij andere kabinetten te liggen. Bos heeft miljarden in de banken gepompt maar er is geen idee of en hoe en wanneer dat geld terugkomt. Dat zie je nu al aan die Icesave-voorschotten. IJsland gaat gewoon niet terugbetalen. En terecht trouwens. Dat wij als Nederland zo gek zijn om die hebzuchtige mensen te compenseren die voor dat procentje meer rente gingen is gewoon te idioot voor woorden.

Pensioenleeftijd, rekeningrijden, bezuinigingen, vredesmissies, bestuurlijke vernieuwing, en ga zo maar door. Er is niets bereikt. Er is wel heel veel geld uitgegeven, en er is ook heel veel ruzie gemaakt.

Er zat heel weinig samenwerking, heel weinig visie en ook heel weinig energie in dit kabinet. Daarom dus.

Nogmaals, dit is mijn mening.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 13:17
@trapper
Ook GL en D'66 balen er nu van. Gisteren was het toppunt. 3 PvdA'ers bij NOVA!!! Niemand van een andere partij!

Ik vind dat niet kunnen. Ik betaal geen belasting voor de PvdA promotiecampagne.
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 13:17
@ivo1976
Ik heb dit kabinet ook nog nooit op enige visie kunnen betrappen, maar als het zelfs Obama niet lukt om een consistente visie te presenteren kun je dit onmogelijk van Balkenende verwachten.
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 13:18
De reden dat Bos geld geeft aan de banken is echt niet om de hoge heren daar te helpen, maar om de burgers te ondersteunen die klant zijn van die banken. Wij compenseren helemaal niet de eigenaars van de banken, maar we proberen de slachtoffers onder de 'gewone' burgers te helpen. Nogal vreemd dat je het omdraait, PvdA zou namelijk nooit aan zulke praktijken meewerken...
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 13:21
Die laatste zin baseer ik trouwens op de partijideologie, niet op gevoel. Moge dat duidelijk zijn.
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 13:22
-
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 13:22
-
Geplaatst door Jonathan op vrijdag 26 februari 2010 om 13:30
Als ik zou kiezen voor een constructief en evenwichtige landsbelang (volgens mij heeft de meerderheid van de bevolking het behoorlijk goed en hoeft er weinig tot niets te veranderen) en niet wil stemmen voor een partij die alleen maar stemmen wil trekken en schreeuwen, ben ik dan bij CU het beste uit?
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 13:58
@jonathan
Op ongeveer dezelfde gronden kom ik bij D66 uit. De partij van de rede, ipv populistisch opportunisme.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 14:03
@jonathan
Op basis van jouw korte tekstje vang ik op dat je enigszins conservatief bent. CU en CDA zijn dan de partijen die bij mij opkomen.
Geplaatst door Diever op vrijdag 26 februari 2010 om 15:01
Al vind ik een jaar in Afganistan nou niet echt een vb van het dienen van landbelang..
Of commissies inzetten en die dan keihard onderhouden als het jou uitkomt, of voor elke verantwoordelijkheid weglopen bv de brand in het museum met 1 dode...

@Ivo.. Ik begrijp het ongeveer.. Al is een mening hebben zonder die te kunnen onderbouwen... Ik weet niet wat haha..
Maar als je ziet dat we nog steeds het minst aantal werklozen hebben in NL doen we het niet heel slecht. Alleen op onderwijs moeten er zeker weer een paar slagen worden gemaakt. Gaat redelijk de verkeerde kant op. Doelstelling was top 20 ofzo van beste onderwijs. Als 1 van de rijkste landen is dat natuurlijk belachelijk

Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 26 februari 2010 om 15:25
@tendam:
Wil je nou beweren dat Pechtold niet oppertunistisch, populistisch bezig is?
D66 staat enkel en alleen zo hoog in de peilingen omdat Pechtold de enige is die tegen Wilders op kan boksen en daar ook ruim mee in de aandacht komt. D66 heeft uiteraard wel goeie punten, maar keer op keer als ze gaan regeren maken ze er een zooitje van.
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 15:33
@stonedcamel
Pechtold zal heus wel wat stemmen winnen met zijn effectieve weerwoord tegen Wilders, maar persoonlijk interesseert dat mij niet, en is het geen reden om op D66 te stemmen. Ik negeer Wilders volledig in mijn stemgedrag, aangezien hij voor mij buiten het democratisch systeem valt met zijn cryptofascistische beweging.
Macht corrumpeert, dat is ook D66 niet vreemd, maar de mensen die er nu de scepter zwaaien bevallen me, en (nog belangrijker) hun partijprogramma spreekt me aan.
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 26 februari 2010 om 15:46
@tendam:

Tsja, dat is je keuze in dit vrije NEderland, overigens vind ik houding van D66 tov Wilders altijd wat vreemd. D66 de ultraprogressiever partij, die liefst ziet dat iedereen maar alles moet kunnen zeggen en denken, sluit Wilders buiten. Goed, D66 is niet mijn partij, maar ik ben wel van mening dat de kabinetten met D66 erin weinig goeds hebben gebracht.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 15:47
@Diever
"Een mening hebben zonder die te kunnen onderbouwen." Beetje jammer dit.

Ik vind dat ik mijn mening heel goed onderbouwd heb. Dat jij het daar niet mee eens bent is een ander verhaal. Maar mijn argumentatie zelf is geen Chinees, lijkt me.
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 16:06
@Ivo: hij zegt dat omdat je het zelf aangeeft...
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 16:14
@stonedcamel
Ik vind die houding helemaal niet vreemd. Ze gaan de discussie met Wilders aan, maar ze willen niet met hem regeren. Zie jij de PVV al in de regering zitten? Dat worden LPF-taferelen. Maar dan met nóg minder capabele mensen.
Geplaatst door Contadorfan op vrijdag 26 februari 2010 om 16:21
Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat dit topic (verkiezingen), op een wielersite, de langste is verruit van alle wielertopics die ik ooit heb gezien. Vinden jullie dat ook niet vreemd>>???
Geplaatst door gibofan op vrijdag 26 februari 2010 om 16:24
@Contadorfan,
Alle politieke reacties staan in 1 topic. Ja, dan is het een stuk langer dan het gemiddelde topic. Niet zo gek vind ik.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 16:34
Eindelijk een topic dat niet over Contador gaat. Heerlijk! smiley
Geplaatst door trapper op vrijdag 26 februari 2010 om 17:02
Ik heb wel eens langere topics gezien hoor smiley
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 26 februari 2010 om 17:15
@tendam:
Dat zie ik best gebeuren, en het verschil met de LPF van toen is dat er nu wel een sterke man aan het hoofd staat, die viel toen weg met de dood van Fortuyn, daardoor was het een stuurloos, te snel gegroeid schip. Wilders heeft hier echt wel van geleerd, hij doet ook niet voor niets maar in 2 steden mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.
Geplaatst door Verweggistan op vrijdag 26 februari 2010 om 17:27
Nee, want van de PVV kun je geen lid worden, er is alleen een door Geert goedgekeurde kleine selectie mensen. Dat is totaal niet ondemocratisch en elitair smiley
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 17:39
@stonedcamel
Als de bewindslieden van de PVV hetzelfde niveau hebben als de kamerfractie hou ik mijn hart vast. Ik bedoel, zo'n Richard de Mos, dat is toch gewoon niet te geloven? Hoe komt zo iemand in de Kamer terecht?
Geplaatst door Popovych op vrijdag 26 februari 2010 om 17:42
Misschien is dit wel leuk, geef aan op een schaal van één tot tien hoe links of rechts je bent.

Een 1 staat voor extreem links en een 10 voor extreem rechts

Ik geef mezelf denk ik wel een 9
Geplaatst door wielerfan90 op vrijdag 26 februari 2010 om 17:47
@ Verweggistan: Is het wel democratisch wanneer Nederland nee zegt tegen Europa, wel ja gebeurd?
Geplaatst door Onie op vrijdag 26 februari 2010 om 17:49
Ik vind dat de burger meer invloed moet krijgen dmv referenda.

@Popovych: 6/6,5
Geplaatst door marten94 op vrijdag 26 februari 2010 om 17:50
7
Geplaatst door waggie op vrijdag 26 februari 2010 om 17:51
3,5/4
Geplaatst door Koldo op vrijdag 26 februari 2010 om 18:04
Ik heb de rechts-test van dat Ruben Nicolai-programma gedaan en was precies 50% rechts en 50% links...
Geplaatst door munnik op vrijdag 26 februari 2010 om 18:12
7,5
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 26 februari 2010 om 18:13
@tendam:
Vergeet niet dat beleid uitvoeren wat anders is dan oppositie voeren, Verdonk bijv is ook vooral een uitvoerder, met maar matige debatkwaliteiten.

@Popovych:

Links of rechts is niet meer echt aan te duiden natuurlijk. Dan zou je een cijfer voor Links/Rechts, en Progressief/Conservatief moeten doen.

Bij mij zou het eerste zo rond de 8 liggen.
Het tweede rond de 9 denk ik.
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 februari 2010 om 19:09
Wat is links, wat is rechts? Dat zijn toch wel achterhaalde termen hoor.

Ik heb VVD gestemd, maar ook CDA, PvdA en een enkele keer D'66. Wat ben ik dan? Ik ben te rechts/conservatief voor GL en SP maar zeker te links/progressief voor CU, SGP of Wilders.

Ik nijg nu meer naar progressief en liberaal en ben momenteel iets minder conservatief. Maar: ik wil vooral leiders die inspireren, die out-of-the-box durven te denken en vooral: die beslissingen durven te nemen tegen de gevestigde orde in. En natuurlijk leiders die kijken naar het geheel en niet maar naar de belangen van zichzelf en een paar groeperingen.
Geplaatst door Diever op vrijdag 26 februari 2010 om 19:12
@Ivo. Je zei idd dat je het zelf niet goed kon onderbouwen. Het stond er wel iets te bot. Ik omschreef het te bot..

@Popovych. Lastig.. Als je naar politieke partijen kijkt zou je zoiets krijgen
SP: 2
GL: 3,5
PvdA: 4.5
CDA: 5.5
VVD: 7
PvV: 9
D66: 6?
PvdD: 5
CU: 5
SGP: 5
TON: 8.5

Ed-: Maar mss is het eerlijker voor partijen om van 4-5 te werken bijv..

Ik geloof dat ik 4 ben
Geplaatst door tendam op vrijdag 26 februari 2010 om 19:20
@stonedcamel
Het partijprogramma van de PVV staat vol met onwerkbare voorstellen, dus beleid maken zal een onmogelijkheid zijn voor ze.
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 26 februari 2010 om 19:49
@tendam:
Zoals?
En ik geef ze iig de kans het tegendeel te bewijzen.

@Diever:
Ik zou bij de SGP een 8 zetten iig
Geplaatst door waggie op vrijdag 26 februari 2010 om 19:50
Ik zou de partijen zo doen:

SP: 2
GL: 3
PvdA: 4
CDA: 5.0
VVD: 7
PvV: 8
D66: 4,5
PvdD: 5
CU: 5
SGP: 8
TON: 8.5
Geplaatst door waggie op vrijdag 26 februari 2010 om 19:50
@ StonedCamel

Ik ook bij SGP een 8 smiley
Geplaatst door zacht op zaterdag 27 februari 2010 om 14:51
Sowieso een lager cijfer voor GL dan voor de SP. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal geen idee hebben wat de standpunten van de SP zijn.

quote van mezelf: Op het gebied van bijvoorbeeld inburgering, bijdrage kinderopvang, privacy, milieu en de hoogte van de WW vind ik de GL absoluut linkser. Maar er zijn vast ook punten waar het andersom is.

plaatje

En zie ook bijvoorbeeld ook de overeenkomsten tussen de PVV en de SP @ Geplaatst door zacht op zondag 21 februari 2010 om 11:04

En zie natuurlijk ook hier.
Geplaatst door Diever op zaterdag 27 februari 2010 om 22:39
GL linkser dan de SP. Waar baseer jij dat op? De SP heeft in het partijprogramma een belastingschijf van 60%. Dragen ze niet uit omdat er geen draagvlak voor is. Kwa groen is GorenLinks linkser dan de SP maar de SP blijft linkser.
Geplaatst door RubenAV op zondag 28 februari 2010 om 10:17
Ik ben dan ongeveer 3,5, denk ik.
Geplaatst door zacht op zondag 28 februari 2010 om 10:26
@Diever
Ik baseer dat op de informatie zoals die hierboven staat, met de aantekening dat er ook punten zijn waar de sp linkser is dan GL. Met name op het gebied van inburgeren, dubbel paspoort, de WW en Oost-Europeanen op de Nederlandse arbeidsmarkt is GL linkser.
Overigens kan ik de 60%-schaal nergens terugvinden bij de SP (al zullen ze dat ongetwijfeld in hun programma hebben), maar zie ik dat standpunt wèl duidelijk bij GL in hun programma staan, dus dat verschil gaat niet op.
Geplaatst door Onie op zondag 28 februari 2010 om 10:36
Quote:
Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal geen idee hebben wat de standpunten van de SP zijn.

Klopt en ik heb er ook weinig interesse in. Sinds Agnes Kant partijleider is geworden toen is mijn interesse (in de SP) ook gedaald naar het 0-punt toe. Marijnissen had uitstraling, Kant heeft een uitstraling van een "diepvries-maaltijd". Nu weet ik ook dat de partijpunten belangrijker zijn dan de lijsttrekker, maar het heeft wel degelijk invloed. Nu zijn de partijleiders over het algemeen niet zo charismatisch, daarom probeer ik daar ook doorheen te kijken, maar bij de SP lukt dat op één of andere manier niet.
Geplaatst door Diever op zondag 28 februari 2010 om 10:39
@zacht.
Quotes van jezelf en een Wikipedie plaatje vind ik nog niet echt overtuigend. Ik zou er op gaan letten. Maar het lijkt me raar. Misschien komt het omdat SP wat minder progressief(?) is maar het was toch een beetje een tegen alles partij. Misschien dat nu daarom ten onrechte wordt gedacht dat ze erg links zijn..
Hier trouwens de SP naar 55%
Geplaatst door Ivo1976 op zondag 28 februari 2010 om 10:40
De SP heeft jarenlang als die oude mannetjes bij de muppet show ieder voorstel afgeschoten. De SP is de partij van het grote NEE, van het gooien met de tomaten. Marijnissen had nog enig charisma maar het blijft vooral een partij die overal tegenaanschopt maar nooit eens zelf met iets positiefs komt. Kant is een enorme zuurpruim, spreekt mij niet aan hoor.
Geplaatst door zacht op zondag 28 februari 2010 om 10:49
@Diever
Mijn quotes zijn niet uit de lucht gegrepen, dat is gebaseerd op de standpunten vergelijken, kun jij ook doen. Zou iedereen moeten doen die gaat stemmen.
Verder ben ik het met iemand hierboven ergens eens dat de termen links en rechts enigzins achterhaald zijn. Ondergetekende is trouwens op sommige punten behoorlijk 'rechts' (behoudend ? conservatief ?), en merk dat het lastig is om al je overtuigingen terug te vinden in één partij.
@ De rest: Tja, Agnes is ook niet mijn favoriet, ik mis Jan enorm.
Geplaatst door Diever op zondag 28 februari 2010 om 11:21
Ik krijg een beetje het "Wij van Omo..." gevoel
Maar ik laat me verrassen. Komen genoeg debatten aan die ik op de voet zal volgen
Geplaatst door zacht op zondag 28 februari 2010 om 11:36
Wat is in deze het "wij van Omo"-gevoel ?
Geplaatst door tristania op zondag 28 februari 2010 om 11:58
Wat me opvalt is dat ik de SP relatief weinig op tv heb gezien in vergelijking met halsema en de PVDA.
En ja, ik denk dat na de verkiezingen Kant ook wel zal inzien dat ze beter terug zal kunnen treden.
1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25