Forum - Verkiezingen

Geplaats door Koldo op zaterdag 20 februari 2010 om 14:31.
Nu het kabinet gevallen is blijken veel WF'ers de politiek te willen bespreken. Dat kan hier.

Reacties

1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 20 februari 2010 om 15:14
PVDA heeft voor het eerst hun standpunt gehouden, helaas voor hen was het nu vanuit de NAVO een vraag en hadden ze daar gewoon nee op kunnen antwoorden zonder een kabinet te laten vallen, en vervolgens toch voor stemmen als het CDA iets anders goedkeurde of iets aan het CDA laten door samen toch tot terugtrekking te komen.
Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 20 februari 2010 om 15:15
maar zijn jullie balkelende ook niet zat?? die man heeft volgens mij niet eens een periode van 4jaar afgerond smiley
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 20 februari 2010 om 15:15
Maar het maakt mij niet uit lange leve rechts, eindelijk een keer schoon schip maken en alle idioten gewoon lekker in hun eigen sop gaar laten koken, werken of pech.
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 15:16
Voor het eerst ?
En sowieso had het kabinet gewoon "nee" moeten zeggen.
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 20 februari 2010 om 15:16
Hij heeft niets afgerond, maar hij doet het niet slecht..
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 15:18
Dus iedereen die niet werkt is een idioot die we met ons allen gaan negeren ? Gehandicapten, bijstandmoeders, psychiatrische patiënten etc.
Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 20 februari 2010 om 15:18
is er zo hard gewerkt voor een verzorgingsstaat, en dan gooien we het nu effe weg omdat het een beetje tegenzit smiley het mag van mij best een beetje rechts... maar partijen als pvv,ton en eigenlijk vvd verpest je alles mee
Geplaatst door Derwin op zaterdag 20 februari 2010 om 15:21
@ Pannenkoek (zaterdag 20 februari 2010 om 15:05)
Ik denk niet dat Nederland in recessie op een rechts kabinet zit te wachten, of misschien ook wel maar dan tegen beter weten in. Begrijp me niet verkeerd ik erger me ook aan mensen die liever thuis zitten te wachten op hun uitkering dan intensief op zoek te gaan naar een baan. In mijn eigen omgeving heb ik echter meegemaakt, nog steeds trouwens, hoe het is voor mensen van boven de 50 die geen hoger onderwijs hebben gedaan. Probeer maar eens een baan weer te vinden! Of de banen worden door goedkope arbeidskrachten (studenten, part-timers, Polen e.d) overgenomen of er verdwijnen banen. Het is typisch rechts (en inderdaad egoïstisch zoals je zelf zegt) om te denken dat alle werklozen waardeloze zakkenwassers zijn die lekker van hun (o zo 'riante') uitkering genieten. Maar ik snap de angst van de rijke hoog opgeleide mensen dat ze meer dan de helft van hun zuurverdiende (in veel gevallen) centjes moeten afstaan aan de staat.

Mijn kabinet ziet er als volgt uit:
D66 (met Pechtold als MP), CDA en GroenLinks (omdat Halsema zo geweldig is). Wilders mag van mij ook wel in het kabinet, puur omdat hij dan zijn trouwe aanhang verliest wanneer blijkt dat hij geen oplossingen heeft voor de problematiek die hij altijd aankaart.
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 15:21
Ik voorzie ghetto's en een explosief stijgend misdaadcijfer.
Geplaatst door waggie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:27
Het probleem nu is echter dat als CDA de grootste partij blijft bij de volgende verkiezingen, dan denk ik niet dat Balkenende MP wordt, maar dan wordt het waarschijnlijk Verhagen. Daar heb ik nog minder vertrouwen in dan in Balkie.
Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 20 februari 2010 om 15:27
Quote:
Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 20 februari 2010 om 15:15
Maar het maakt mij niet uit lange leve rechts, eindelijk een keer schoon schip maken en alle idioten gewoon lekker in hun eigen sop gaar laten koken, werken of pech.

Tot jij een keer de pech hebt dat het advocatenkantoor waar jij werk moet bezuinigen en toevallig jou moet 'laten gaan'. En ze vragen alleen tomatenplukkers en aspergestekers, zo'n 120 km verderop. Daar zit je dan met je dure huis, dure auto en hoge uitgavenpatroon en je HBO diploma. En geen werkeloosheidsuitkering (immers je mankeert niets). Respect voor jouw als je binnen een korte tijd naar een huurhuis (in een mindere wijk) vertrekt, je dure auto wegdoet en met alleen je spaarcenten weet te overleven en het minimumloon als tomatenplukker.
Dat leidt toch minstens tot een grote deuk in je ego en gezichtsverlies in je omgeving, lijkt mij...
Geplaatst door waggie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:29
Voorkeur van SP is (zoals verwacht) wel duidelijk
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:29
Even een balletje opgooien het klimaat en de politieke partijen.

Naar mijn idee is er wel sprake van de opwarming van de aarde. Maar niet zo erg als het nu wordt afgeschilderd. Rapport IPPC? Naar mijn idee is dit grotendeel gebakken lucht. Een groener milieu kan nooit geen kwaad, maar nu als "gekken" daar miljarden in te pompen ben ik ook tegen. Op nieuwe gebouwde huizen mogen van mij best zonnepanelen geplaatst worden (evt. met subsidie). En ik ben bang dat als er een links kabinet komt dat er veel geld "verdwijnt" in die "groene"-projecten. Ook ben ik voor (meer) aflossing van de staadsschuld, en dat zie ik bij links ook niet gebeuren.
Geplaatst door Derwin op zaterdag 20 februari 2010 om 15:30
@ waggie
van Geel dan toch?
Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 20 februari 2010 om 15:30
goed gezegd farawaystan!!

we zijn niet voor niets een verzorgingsstaat!!! daar moeten we trots op zijn, er zijn maar weinig landen die dat ons nadoen
Geplaatst door waggie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:31
@ Derwin

Ja dat kan ook, maar volgens mij is Verhagen de tweede man van het CDA achter Balkie.
Geplaatst door Derwin op zaterdag 20 februari 2010 om 15:33
Ik weet alleen dat van Geel nu fractievoorzitter is, en een groot wielerfanaat smiley
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:34
O, van Geel volgt deze discussie op Wielerflits dus. smiley
Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 20 februari 2010 om 15:35
Voor mensen die, zoals Onie bijv, die geinterresserd zijn in politiek, de staatsbegroting en welke functies een regering zou moeten uitvoeren (bijv. over de verzorgingsstaat): De Ideeen van Thomas Paine
Echt een aanrader. Geschreven in 1790 maar nog steeds actueel.
Geplaatst door Joop op zaterdag 20 februari 2010 om 15:36
Net getwitterd smiley door

JosHeymans: Balkenende is voorgedragen door het partijbestuur, waarmee Balkenende opnieuw het vertrouwen heeft gekregen. Voordracht is unaniem.
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:36
In het engels? smiley
Geplaatst door Derwin op zaterdag 20 februari 2010 om 15:40
@ Onie
Geld in een groener milieu pompen is een vereiste, geen overbodige luxe. De 'klimaathysterici' hebben dit echter compleet verkeerd aangepakt door de mensen bang te maken met wilde verhalen over CO2 en ozongaten. Nu blijkt dat er niet heel wetenschappelijk met bepaalde rapporten wordt omgesprongen (voorbeeld: in het veelbesproken rapport zijn 17 hysterici en 1 criticus benaderd, meen ik gelezen te hebben.) worden ze natuurlijk nooit meer serieus genomen. Maar met de opkomende economieën India en China wordt de productie, consumptie en vervuiling steeds groter. Terwijl wij niet gaan minderen in onze productie en consumptie, want als je eenmaal luxe hebt gehad kun je niet meer zonder. Enige mogelijke oplossing is dus de vervuiling aan te pakken, en daar mogen wat mij betreft heel wat miljarden ingepompt worden.

edit: Tenzij je motto: "Na mij de zondvloed", is.
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 15:49
Net een heel verhaal getypt ben ik off-line/uitgelogd smiley
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 15:50
@Onie
Heb ik ook wel eens, Ctrl A- Ctrl C doet wonderen.
Geplaatst door Contadorfan op zaterdag 20 februari 2010 om 15:54
Ik ben het wel eens met Onie en verweggistan, de partijen die ik met een 'gerust hart' ons land laat regeren zijn D66, CDA, VVD. Overigens vertrouw ik PvdA ook wel maar ik ben het absoluut niet met hun eens, wat betreft hun standpunt over Uruzgan.

De SP en PVV zijn leuke partijen voor de oppositie maar zoals verwegistan al zei, zou het een rotzooi worden als zij aan de macht komen.

Het leuke is in iedergeval dat als ik zo voor het eerst kan stemmen (18) ik gelijk mag stemmen voor de verkiezingen.
Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 20 februari 2010 om 16:02
nou kom maar op met www.politiekflits.nl smiley
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 16:04
Met Unibet-advertenties ? Leg nu 25 euro in en voorspel wie er gaan regeren. Je krijgt gegarandeerd 25 euro terug [size=3]minus 30 euro administratiekosten[/size]
Geplaatst door waggie op zaterdag 20 februari 2010 om 16:06
Ik ben overigens wel benieuwd naar de reactie van Pannenkoek nav de reactie van Verweggistan.
Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 20 februari 2010 om 16:07
lol zacht smiley
Geplaatst door Diderick op zaterdag 20 februari 2010 om 16:14
hm, interessante discussie hier. Ik mag nog niet stemmen helaas, met mijn 16 jaartjes, maar politiek is opzich wel interessant. Wielerflits blijkt toch wel een vrij links bolwerk te zijn. (heb ik geen problemen mee trouwens).

Ik voorspel nog geen coalitie, maar wel een coalitieoverleg van minstens een half jaar na de verkiezingen, want dit wordt niks, zonder echt grote partijen.
Geplaatst door droebelde op zaterdag 20 februari 2010 om 16:16
PVVsmiley
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 16:16
Tja Diderick, mensen die veel tijd hebben om op wielerflits rond te hangen zijn nu eenmaal uitvreters die graag hun zakken gratis laten vullen door politiek links.
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:17
rofl@zacht

ff een beschouwing van mijn kant van het politieke spectrum:

SP
Of je het nu met marijnissen eens was of niet, hij had charme. Kant daarentegen heeft het charisma van een natte dweil. dat gaat ze redelijk wat zetels kosten denk ik.

GL
belanrijk zal worden hoe erg de kiezer hen identificeert met de misstanden van het IPCC. als ze dat van zich af kunnen laten glijden moeten ze forse winst kunnen boeken.

PvdA
peilingen kunnen eigenlijk niet veel slechter. ben benieuwd hoe de breuk voor hen gaat uitpakken. vind het zelf niet onverstandig, maar dan is er altijd nog de CDA pr-machine die ik vrij hoog heb zitten.

CU
toch een beetje kleurloos het kabinet doorgerold zo, met van Middelkoop die geen handige uitspraken deed en Rouvoet voor jeugd en gezin, whatever that may be. stabiel, waarschijnlijk wel een paar zetels winst. hebben het gunstige imago van bemiddelaar.

D66
Staan op forse winst, oa doordat ze zich erg duidelijk profileren (bv anti-wilders). grote kans om in het kabinet te komen, maar zorgen voor grote problemen in coalitievorming door (afgezien van gigantische meningsverschillen) bij voorbaat de PVV uit te sluiten. moeten trouwens oppassen dat pechtold zijn imago van kereltje niet terugkrijgt.

CDA
interne machtsstrijd en kabinetsbreuk kunnen deze partij heel veel zetels gaan kosten. eensgezindheid en gladde pr zullen erg belangrijk voor ze zijn. ondanks alles denk ik wel dat ze de grootste partij blijven.

VVD
lijken de weg omhoog toch een beetje ingeslagen, maar rutte is niet de ideale leider voor de vvd. inhoudelijk vrij sterk maar mist ook een stukje aantrekkingskracht zoals oa wiegel dat had.

PVV
voor mij de grote onbekende factor. staan erg hoog en hoop ergens dat ze veel zetels pakken (zeker niet omdat ik al hun standpunten deel, maar om een signaal af te geven aan de haagse politiek.) maar kunnen ook in het kieshokje zomaar afgestraft worden.

SGP
altijd stabiel op 2, verder weinig aan toe te voegen. benieuwd wie van der vlis gaat opvolgen

PvdD
ook niet echt heel veel in the picture geweest. mogen hopen op een zetel denk ik.

TON
Ijzeren Rita is haar riante zetelaantal kwijt en ik denk niet dat het ooit terugkomt.
Geplaatst door Koldo op zaterdag 20 februari 2010 om 16:20
Ik denk dat wielrenners over het algemeen meer links zijn, omdat ze van de natuur houden smiley
Aan de andere kant, wielrennen is een conservatief wereldje dus misschien ook weer rechts.
Geplaatst door vlek op zaterdag 20 februari 2010 om 16:21
"Tjaa, men geeft wel meer aan plus het feit dat de partijen weleens blijken te vergeten dat het volk de baas is en niet de partij, dus als het volk zegt dat D66 en PVV de grootste stijgers zijn zullen die toch met elkaar om de tafel moeten als potentiele partners."

Wat een onzin is dit zeg; stel ik stem op partij A die aangeeft dat ze niet met partij B kunnen regeren omdat ze te veel verschillen (dat is niet de rede dat ik op Partij A stem, ik kan me gewoon het meest in hun programma vinden, maar vind het wel fijn om te weten dat ze sowieso niet met Partij B gaan regeren). Ik wil dan toch dat Partij A probeert in een regering te komen waarin ze zoveel mogelijk van hun programma kunnen uitvoeren (dat is waarom ik als kiezer mijn stem weggeef). Partijen moeten opzoek naar een meerderheid, niet bij elkaar gaan zitten omdat ze toevallig de grootste steigers zijn..
Geplaatst door Koldo op zaterdag 20 februari 2010 om 16:21
@Heuj: TON moet je van Rita tegenwoordig als TROTS afkorten (:
Geplaatst door waggie op zaterdag 20 februari 2010 om 16:22
@ Heuj

In je beschouwing ontbreekt D66.
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:24
klopt, zie het ook, wordt aan gewerkt.
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 16:26
Kan me wel vinden in de beschouwing van Heuj.
Geplaatst door Friso op zaterdag 20 februari 2010 om 16:29
Ik zie een coalitie van SGP, PVDD en TROTS wel zitten.
Die moeten toch wel een meerderheid kunnen halen?

Bas van de Vlies for president!
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:29
en dan de mogelijke coalitiesvorming

SP
uiterst links in het politieke spectrum. nadeel van flankenpartijen is dat ze sowieso minder kans maken om in de regering te komen. nu met 25 zetels zit de SP niet in de regering en aangezien ze op verlies staan is de kans denk ik minder groot dat ze in een coalitie betrokken worden.

GL
iets gematigder, plus belangrijk om NL internationaal gezien een groene uitstraling te bezorgen, al was het maar voor de schijn. staan op winst, kunnen een belangrijke rol gaan spelen om de 76 zetels binnen te halen.

PvdA
staan op flink verlies en hebben daarnaast het probleem dat ze moeilijk opnieuw met het CDA in een kabinet kunnen gezien uruzgan en de hele geschiedenis van dit kabinet. aangezien het CDA vaak juist wel in de coalitie zit lijkt het me onwaarschijnlijk dat zij daaraan gaan deelnemen.

CU
kleurloos, maar stabiel, kunnen erg belangrijk worden.

D66:
misschien wel de sleutel tot de vorming van een nieuwe coaltie.

CDA
pr machine van het cda zal wel op volle toeren gaan draaien en daardoor de grootste partij van NL worden. zitten wel in een lastige positie mbt coalitievorming en moeten oppassen dat ze net als bij paars de boot missen.

VVD
lijken logisch als coalitiepartner nu het cda zo duidelijk heeft gebroken met de pvda en ze ideologisch gezien op overbrugbare afstand staan van d66. moeten nog wel ff aan de bak om meer dan 20 zetels eruit te slepen.

PVV
op de zeer uiterste flanken is het altijd lastig om in de coalitie te belanden. zeker nu d66 ze openlijk heeft uitgesloten. kunnen ondanks verkiezingswinst wel eens niet in de regering komen (gevalletje SP) en dan is de kans niet onaanzienlijk dat de kiezer zich van wilders afdraait.

dat brengt mijns inziens de volgende mogelijke coalities
Geplaatst door Koldo op zaterdag 20 februari 2010 om 16:31
@Friso: Ik gun het hem ook, maar dan zal hij wel alsnog zijn pensioen uit moeten stellen.
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 16:33
Hmmm, GL gematigder dan de SP, SP uiterst links (en dus GL niet) ?
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:37
VVD D66 PVDA (evt. GL)
zou een paars nieuwe stijl opleveren. kunnen een nieuwe lijn vormen inzake uruzgan, maar belangrijk gaat worden hoeveel zetels de pvda haalt.

CDA VVD PVV
de meest rechtse combinatie die mogelijk is. de vraag is of de achterban van het cda hiermee instemt; men moet niet vergeten dat er ook een aanzienlijke linkerflank is bij het cda. ook de vvd kan hier bezwaren tegen hebben; de pvv is eigenlijk een afsplitsing

SP Pvda GL D66
gaan mijns inziens geen meerderheid halen. de eerste optie zou CU zijn; dat lijkt me ook nog niet genoeg. regeren met meer dan 5 partijen is mijns inziens niet te doen.

SP D66 VVD GL
zou een behoorlijk compromiskabinet worden. niet de eerste optie voor velen.

CDA VVD D66
lijkt mij de meest logische optie, hoewel ook dit kabinet de nodige hobbels zal moeten overkomen.

tsja, en wie wordt dan MP?
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:37
@zacht: jij als sp'er vindt GL linkser dan de SP?
dat is dan ongeveer een NCPN?
Geplaatst door Onie op zaterdag 20 februari 2010 om 16:39
@Heuj: Bij meest rechts mogelijk moet ToN ook. smiley
Geplaatst door Heuj op zaterdag 20 februari 2010 om 16:44
smiley
is waar, maar ik denk niet (en terecht) dat ze voor 3 zetels een partij in een kabinet erbij gaan nemen.

voor de moeder aller coalities
Geplaatst door zacht op zaterdag 20 februari 2010 om 16:46
@Heuj
Op het gebied van bijvoorbeeld inburgering, bijdrage kinderopvang, privacy, milieu en de hoogte van de WW vind ik de GL absoluut linkser. Maar er zijn vast ook punten waar het andersom is.
Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 20 februari 2010 om 16:46
Wat ik eigenlijk wel vreemd vindt, nou ja eigenlijk ook niet want het is menselijk en we leven in een mediacratie, is dat standpunten en de programma's van partijen de afgelopen jaren niet of nauwelijks veranderen, maar partijen wel enorm schommelen in de peilingen. Het imago van een lijsttrekker lijkt de basis voor verlies of winst en dat imago kan heel snel (zie Bos) veranderen, terwijl de standpunten van de partij hetzelfde bleven leidde het imagoverlies van Bos tot zetelverlies en niet de standpunten.
En dat mensen zoals hier boven wel eens gezegd wordt, niet op een bepaalde partij stemmen omdat een lijsttrek(st)er kleurloos is...

Edit:

Hoe meer media aandacht hoe meer stemmen, politici prijzen niet langer hun eigen standpunten aan maar kraken standpunten van de ander af, terwijl ze er later mee samen een coalitie moeten vormen, en dan vinden ze het gek dat mensen weinig vertrouwen in de politiek hebben..
En bijna niemand leest partijprogramma's, laat staan vergelijkt partijprogramma's..
Misschien moeten we het hele systeem wel veranderen...
Geplaatst door Vastaranta op zaterdag 20 februari 2010 om 16:47
CDA maakt de domste fout allertijden door Balkenende weer als lijsttrekker vooruit te schuiven. Het ontbreekt hem aan leiderschapskwaliteiten en het lijkt mij het beste als hij een stapje terug zet.

CDA wordt de grootste verliezer van de verkiezingen en ook de PvdA zal drastisch dalen.

Grote winnaars worden: PVV, VVD en D66. Deze drie willen alleen niet samen regeren.

De coalitie wordt:
D66, VVD, CDA en evt als toevoeging (als dit nodig is) CU.

Ik denk dat het kabinet Pechthold I wordt met als vice-premiers: Rutte en Rouvoet. De belangrijkste man van het CDA wordt na aftreden van Balkenende: Camiel Eurlings.
1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25