Forum - Leuke boeken

Geplaats door jaja op zaterdag 6 december 2008 om 12:01.
Wie heeft er nog wat goede tips voor een leuk wielrenboek? Vertel hier je welk boek je goed vind en waarom.

Reacties

[1] 2 3
Geplaatst door jaja op zaterdag 6 december 2008 om 12:03
De Renner van Tim Krabbe MOET je een keer gelezen hebben. Ook in het peloton schijnt het goed gelezen te zijn. Het is een juweel, mooi geschreven. Je krijgt het gevoel dat je zelf deelneemt aan de wedstrijd.
Geplaatst door appiett op zondag 7 december 2008 om 18:59
Mee eens, De Renner is idd een mooi boek. De verzamelde colums van Peter Winnen vind ik ook altijd leuk te lezen. Bijv. "het snot voor ogen"
Geplaatst door jaja op zondag 7 december 2008 om 21:06
Sluit ik me ook bij aan Appiet. Zeer leuke columns van Winnen.

Dacht open dit FOrum voor de komkommertiijd. Wellicht doen we allemaal wat ideetjes op om de wintermaanden door te komen.
Geplaatst door BambinoDoro op woensdag 10 december 2008 om 11:48
"de ronde van Italië" van Erik Brouwer net gelezen. Leuk boek met verhalen van elke etappe.

Als echte wielerfan is dit boek soms een beetje vervelend, omdat het geschreven is door een niet wielerfan, en dus niet precies weet wie wie is. Maar toch een leuk boek door de verhalen achter de schermen
Geplaatst door wtf1500 op vrijdag 12 december 2008 om 09:30
Als je er in geïnteresseerd bent, is het een must: The art of wheelbuilding, Gerd Schräner.
Geplaatst door F4L op vrijdag 12 december 2008 om 16:02
Ik heb zelf de Renner van Tim Krabbé gelezen, en er zelf eens boekverslag over gemaakt, het was een leuk boek.
Geplaatst door DonQ. op maandag 15 december 2008 om 18:44
Als fietsfanaat kun je ter afleiding ook een een reisverhaal van Frank van Rijn proberen... (@jaja smiley )
Geplaatst door JVD op zaterdag 20 december 2008 om 15:38
Thijs Zonneveld heeft niet zo lang geleden een nieuw wielerboek uitgebracht: "Dit is onze tijd". Geen idee of het echt de moeite waard is.
Geplaatst door JVD op zaterdag 20 december 2008 om 15:39
De Proloog van Bert wagendorp is trouwens ook een heel aardig wielerboek.
Geplaatst door jaja op donderdag 25 december 2008 om 09:46
weet niet of iemand hem kent, maar heeft hier iemand wel eens een boek van Frank van Rijn gelezen? Zo ja hoe was het?
(@donq)
Geplaatst door Koldo op maandag 16 februari 2009 om 19:37
Heb gisteren De Renner gelezen. Is inderdaad een leuk boek. Kreeg gelijk zin om te gaan fietsen. Jammer genoeg regende het pijpenstelen en was ik snipverkouden.
Geplaatst door jaja op dinsdag 17 februari 2009 om 11:05
Krabbe schrijft ook het boekenweekgeschenk, deze is in Maart. Gaat helaas alleen niet over wielrennen.
Geplaatst door DonQ. op dinsdag 17 februari 2009 om 15:40
@jaja, ik zie je opmerking nu pas, Van Rijn's reisverhalen zijn geschreven alsof je meereist, met veel humor doorspekt. En zelfs onder de zwaarste omstandigheden blijft Frank relativeren, hij weigert pertinent mee te liften, ook als er nauwelijks meer gefietst kan worden en beleeft de meest absurde ontmoetingen en avonturen.
Zelf vind ik De gouden Capuchon en De twee Scherven erg goed, twee reizen door China, Tibet, Kirchizië en Pakistan. Pelgrims en Pepers is ook erg leuk, vooral het eerste deel door Turkije. smiley
Geplaatst door jaja op woensdag 18 februari 2009 om 17:15
Heb net de nieuwe editie van De Muur uit. Leuk verhaal van een jaar lang Skil. Aanrader!
Geplaatst door odysseia op zaterdag 28 februari 2009 om 10:34
Marc van en Bossche: 'Wielrennen', een meer filosofisch boek waar de aantrekkingskracht van het wielrennen in zit. Van hem is ook de uitspraak 'ik fiets, dus ik denk' De vraag is of dat voor alle wielrenners opgaat.
En ik ben sinds het ontstaan geabonneerd op 'De Muur', elke editie weer schitterende wielerverhalen. Oude edities zijn voor een prikkie te koop bij de sportafdeling van boekhandel de Slegte.
Het boek van Pedro Horrillo vond ik ook de moeite waard.
Geplaatst door Slick op zaterdag 28 februari 2009 om 18:51
Mis niet de verhalen van achter de schermen van Mart Smeets (jaja ik weet het iedereen is hem beu).. Maar de boeken: "Dertig" (dertig jaar tour) en "De tour wacht op niemand" zeker aanraders voornamelijk door het makkelijke schrijven en lezen van zijn stukken.
Dus kopen en lezen zou ik zeggen!
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 10 maart 2009 om 22:02
Emotions, photography by Cor Vos lijkt me echt een mooi platenboek. Alleen zeer prijzig met haar 90 euro.
Geplaatst door machio op donderdag 12 maart 2009 om 14:45
Ben sinds kort lid van "de muur". De laatste uitgave is geheel gewijd aan de Skill-Shimano ploeg. Door de ogen van de schrijver beleeft de lezer een jaar met een wielerploeg. Erg leuk, je lest wat over de ins en outs van de ploeg. Ben niet echt een boekenlezer, daarom verbaasde mijn vrouw zich erover dat ik in twee dagen het boekje uit had.
Geplaatst door BambinoDoro op vrijdag 13 maart 2009 om 10:57
In de wieler Magazine stond een stuk over de muur ja, lijkt me erg leuk. Kan je mij vertellen, Machio, is de muur een maandelijks hardcover boekje of meer een tijdschrift wat je krijgt als je lid bent?
Geplaatst door machio op vrijdag 13 maart 2009 om 13:40
De muur is een softcoverboekje van ongeveer 160 bladzijden. Komt, als ik me niet vergis, zes keer per jaar uit. Heb even een site van de uitgever gezocht, moet je zelf maar even kijken:

http://www.ljveen.nl/demuur.asp
Geplaatst door machio op vrijdag 13 maart 2009 om 13:41
edit: vier keer per jaar...
Geplaatst door Neontetra op vrijdag 13 maart 2009 om 16:59
Ik heb "Ik ben god niet" van Frank Vandenbroucke besteld smiley

Ben benieuwd!
Geplaatst door kittingkas op maandag 16 maart 2009 om 14:47
ik ben nu halverwege het boek "Dit is onze tijd" van thijs zonneveld. het leest zich lekker weg, opzich wel leuk boekje. hierin is de weg naar de top beschreven van TD gesink mollema langeveld en boom. met bijdragen van ploegleiders ed. leuke informatie. ik zal nog ff editen zodra ik het uit hebsmiley over paar dagen.. aangzien ik alleen voor het slapen ff lees:P
Geplaatst door Slick op maandag 16 maart 2009 om 14:58
Hehe, kittingkas ben erg benieuwd, heb toevallig op vakantie twee boeken gelezen die hier al staan dus ben op zoek naar een nieuwe en deze klinkt aantrekkelijk.
Geplaatst door maikel11 op maandag 16 maart 2009 om 19:51
De beklimming van de mont vetoux is een leuk boek is een roman over een familie van flandrians met een zoon die voor de winst gaat in de ronde van vlaanderen en parijs-roubaix teruggekoppeld met zijn opgave in de tour op de vetoux
Geplaatst door Leon op vrijdag 20 maart 2009 om 09:27
Ik moest een verslag schrijven voor school, misschien hebben jullie er iets aan.. smiley
Geplaatst door Leon op vrijdag 20 maart 2009 om 09:27
In dit gedeelte ga ik de gelezen boeken vergelijken. Ik heb de volgende boeken gelezen:
- De renner, Tim Krabbé
- Een lange ontsnapping, Mart Smeets
- De beklimming van de Mont-Ventoux, Jos Vandeloo

Ik zal beginnen met de hoofdpersonen. Tim Krabbé, de hoofdpersoon uit het boek ‘De renner’, is een gedreven iemand die altijd voor de winst wil gaan. Hij is een druk type en rijd liever wedstrijden dan dat hij traint. Georges, de hoofdpersoon uit het boek ‘De beklimming van de Mont-Ventoux’, is voor een gedeelte te vergelijken met Krabbé. Georges is iemand die net als Krabbé graag alles wil geven en alleen maar wil winnen. Echter traint Georges wel heel erg veel, en hij is ook een erg rustig type. Miller, de hoofdpersoon uit ‘Een lange ontsnapping’, lijkt totaal niet op Krabbé. Miller is een erg rustig type. Hij is ervaren en daarom laat hij alles z’n gangetje wel gaan. Hij lijkt door zijn rustige gedrag wel een beetje op Georges, die ook erg rustig is.

Als we het hebben over de opbouw van het verhaal, zijn er redelijk wat overeenkomsten. De verhalen worden rustig en duidelijk verteld. De boeken gaan ook ongeveer over dezelfde onderwerpen. In ‘de renner’ gaat het voor het grootste gedeelte over de wedstrijd zelf, maar er wordt ook kort beschreven hoe het leven van een wielrenner in het dagelijkse leven is. In ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ gaat ongeveer de helft van het verhaal over een wedstrijd, de andere helft over het leven buiten het wielrennen.

‘De renner’ speelt zich af op 26 juni 1977. Dit staat in begin van het verhaal vermeldt. In de andere boeken is het echter lastig te bepalen. In het boek ‘Een lange ontsnapping’ is wel te bepalen dat het verhaal zich in juli afspeelt, omdat het tijdens de Tour de France gebeurd en die ronde wordt in juli gereden. In welk jaar is lastig te bepalen, vooral omdat er fictieve namen worden gebruikt en ik dus niet kan nakijken in welke periode ze wielrenner waren. Het verhaal zal zich wel in deze eeuw afspelen, omdat er al veel wordt gesproken over ‘betaal-televisie’ en reclame’s. Ook in ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ worden fictieve namen gebruikt. Dit boek zal zich ongeveer een jaar of 30 geleden hebben afgespeeld. Dit denk ik door de beschrijving van de boerderij waar ze leven. De dieren worden nog handmatig gevoed, en ga zo maar door over dit onderwerp.

De plaats is lastig te vergelijken, omdat het over een groot gebied wordt verspreid door de wielerwedstrijden. In ‘de renner’ speelt het zich af in Frankrijk. De etappe gaat door de bergen. In ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ zijn de wedstrijden die hoofdpersoon Georges rijd, bijna allemaal vlak. Dit komt omdat hij niet goed is in het klimwerk. Het laatste gedeelte van dit verhaal speelt zich ook af in Frankrijk, als ze naar de Mont-Ventoux gaan. Ook het boek ‘Een lange ontsnapping’ speelt zich af in Frankrijk. Hier worden zowel vlakke als bergetappes verreden, dus het verhaal speelt zich in heel Frankrijk af.

De verhaallijn is bij ‘een lange ontsnapping’ en ‘de renner’ een beetje te vergelijken. Het gaat over leuke gebeurtenissen en er gebeuren positieve dingen zoals contractverlengingen en een tweede plek (al is een 1e plek natuurlijk beter). In het boek ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ wordt een hele andere verhaallijn gebruikt. Het grootste deel van het verhaal gaat over een minder leuke gebeurtenis, namelijk het overlijden en het verwerken van een overleden naaste.

Bij ‘de renner’ wordt het verhaal vanuit een ik-persoon verteld. Bij de andere verhalen wordt het verteld vanuit een alwetende verteller. Daar wordt namelijk het leven van andere personen verteld.

De gebeurtenissen zijn op sommige momenten te vergelijken, als er een wielerwedstrijd wordt verreden. In het boek ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ wordt er echter ook een heel ander aspect behandeld, namelijk het overlijden van iemand.

De boeken hebben alle drie eigenlijk een open einde. Bij ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’ stopt het verhaal vlak voor de begrafenis. Hierna kunnen er natuurlijk nog allerlei dingen gebeuren. Bij ‘Een lange ontsnapping’ eindigt het verhaal in de auto, als Trix een opmerking maakt over Bèanne. Hier kan natuurlijk ook van alles gebeuren, zoals bijvoorbeeld een ruzie.

Ik vind de verhalen wel bijzonder. Als je ‘de renner’ leest, krijg je respect voor de wielrenners als je leest hoe goed ze hun best moeten doen. Ditzelfde geld voor het boek ‘de beklimming van de Mont-Ventoux’. In dat boek heb ik ook respect voor de broers van Georges, die als hij is overleden in de auto meenemen naar de Mont-Ventoux. Dat getuigt van lef en geeft ook aan dat ze veel respect hebben voor hun broer. Het is ook een mooi gebaar en een goede manier om het overlijden van iemand te verwerken. Het boek ‘een lange ontsnapping’ deed me niet zo veel. Ik denk nu alleen wel anders over commentators. Die moeten de hele middag werken en kunnen nooit even pauze nemen.
Geplaatst door Angus op vrijdag 20 maart 2009 om 23:03
"Dit jaar geen Tour de France"
van Jean-Noel Blanc.

Politieroman over een rechercheur die op de 'omerta' van het peloton stuit, wanneer er een wielrenner overlijdt in een politiecel. Van alle kanten wordt hij tegengewerkt wanneer hij probeert het dopingnetwerk te ontrafelen.
Geplaatst door Hakkie2 op zaterdag 21 maart 2009 om 09:46
Ik vind "De Kopgroep" van Mart Smeets ook wel goed. Over een kopgroep van 7 man die meer dan 35 minuten pakt in de Tour en dus 1-7 wordt in het klassement. Smeets besteed alleen, zoals altijd, wel veel aandacht aan dopinggebruik, dat dat de normaalste zaak van de wereld is, en het verkopen van koersen.
Geplaatst door BambinoDoro op zaterdag 21 maart 2009 om 19:41
het verkopen van koersen is anders nog steeds zeer actueel in de wielersport
Geplaatst door Koldo op zaterdag 21 maart 2009 om 20:04
"Breuk vraagt of het in orde is" smiley
Maar verder? Nog voorbeelden?
Geplaatst door BambinoDoro op zaterdag 21 maart 2009 om 21:46
Meestal hoor of zie je het niet direct, maar in etappekoersen waarbij 2 of meer renners voorop zijn wordt dit zo nu en dan wel even besproken met leuke getallen.....Wk's trouwens ook, weet nog van Wk in Lugano met Museeuw en Gianetti
Geplaatst door Angus op zaterdag 21 maart 2009 om 23:25
Dat moet toch geld hebben opgebracht !!
Ik was erbij toen, in Lugano.
Ik heb zelden zo'n teleurstellende wedstrijd meegemaakt.
Voor eigen publiek zo'n wedstrijd verkopen...????
Of Museeuw stond toen al stijf van de wespen en Gianetti maakte echt geen kans, haha...

Maar goed, dit item ging over boeken.
Smeets schrijft niet slecht, maar vaak alweer meer van hetzelfde, vind ik.
Namen noemen, en feiten opsommen.
Net als dat boek van Jean Nelissen, bijna hetzelfde verhaaltje.
Geplaatst door marjiel op maandag 23 maart 2009 om 16:56
peleton post van horrilio vind ik ook wel leuk boekje, alle colums van hem gebundeld, erg leuk
Geplaatst door Fietsflap op maandag 23 maart 2009 om 19:59
Het grote tourboek (van Nicolai, Luyendijk en nog iemand), 101 jaar tour de france (van L'Equipe volgens mij) of wielerklassiekers (van Erik Breukink) doen het bij mij erg goed.
Geplaatst door odysseia op maandag 23 maart 2009 om 21:50
'Van Santander tot Santander' van Peter Winnen.
Geplaatst door trapper op maandag 23 maart 2009 om 22:00
"Wij waren allemaal Goden" van Benjo Maso. Geen bundel van allerlei verhaaltjes, maar een gedetailleerde beschrijving van de Tour van 1948. Zeker de moeite waard voor iedereen die van wielrennen en lezen houdt.
Geplaatst door jobidon op maandag 23 maart 2009 om 23:29
En wat dacht je van het zweet der goden? Ook van Benjo Maso. Tourkoorts van Peter Ouwerkerk, ook een prachtig wielerboek.
Geplaatst door BambinoDoro op dinsdag 24 maart 2009 om 10:10
Hoe zijn die boeken van Benjo Maso?? Leken me wel leuk maar hebben me nog niet direct overtuigd
Geplaatst door Hakkie2 op donderdag 26 maart 2009 om 22:41
Ik ben bezig met de biografie van Erik Dekker. Erg leuk geschreven, ondanks dat het verhaal erg bekend is leuk om te lezen.
Geplaatst door mcfranklin op maandag 11 mei 2009 om 23:44
boogie van michael boogerd is een aanrader evenals de dood van marco pantani
Geplaatst door Thor op dinsdag 12 mei 2009 om 14:35
Weliswaar al behoorlijk gedateerd, maar een leuk naslagwerk is het boek met de titel 'De Nederlandse renners in de Tour de France'. Van Wim van Eyle.

In dit boek worden 147 Nederlandse deelnemers aan de Tour (vanaf 1903) beschreven. Per renner een korte biografie, uitslagenlijst en leuke wetenswaardigheden.
Zeker een aanrader als je van wielergeschiedenis houdt.

Geplaatst door tommeked op dinsdag 9 juni 2009 om 20:15
Donald Duck en de Diamanten is ook spannend.
Geplaatst door zacht op dinsdag 9 juni 2009 om 20:18
"Een paar weken geleden verscheen Op z’n Raas, de biografie van Fred van Slogteren over Jan Raas. Raas zelf was niet erg enthousiast. “Ik-wil-dat-boek-niet!”

bron:sportgeschiedenis.nl
Geplaatst door Beppu op dinsdag 9 juni 2009 om 20:27
Tommeke kan je niet lekker ergens anders leuk gaan lopen doen..?
Geplaatst door zacht op dinsdag 9 juni 2009 om 20:29
@Beppu DNFT/DFTT
Geplaatst door Beppu op dinsdag 9 juni 2009 om 20:35
Hmm, had ook nog niet zijn andere reacties gelezen, en ben er nu ook achter dat het over een familieprobleem (oid) gaat...
Geplaatst door zacht op dinsdag 9 juni 2009 om 20:49
Voor de leesbaarheid:
"Een paar weken geleden verscheen Op z’n Raas, de biografie van Fred van Slogteren over Jan Raas. Raas zelf was niet erg enthousiast. “Ik-wil-dat-boek-niet!”

bron: sportgeschiedenis.nl
Geplaatst door Ivo1976 op dinsdag 9 juni 2009 om 22:12
Liefhebbers van wielerverhalen a la "hard gras" kunnen "De Muur" eens proberen. Verschijnt 4x per jaar, kost ongeveer 9 euro.
Geplaatst door FerryO op woensdag 10 juni 2009 om 08:33
Nieuwe roman van Thijs Zonneveld is een leuke, De ereronde van de eland

http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-ereronde-van-de-eland/1001004006538655/index.html
[1] 2 3