Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Taalgebruik
Geplaats door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:17.
Wij, behorend tot de intelligentia van de sportvolgers, dienen ons taalgebruik op peil te houden. Geef hier je commentaar op taalfouten die niet door de beugel kunnen. Namen noemen hoeft niet. Leden tippen op correcte spelling is wel een must.
Voorbeelden:
"renners als een Boasson Hagen, een Gilbert ...."
"ik heb het prono bijgewerkt"
"Postbank"
"als zijnde dopinggebruiker"
"Ik vindt"
groet, namens het WF-verbond voor de juiste spelling purist
Reacties
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:18 |
| huhum |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:19 |
| Wat is er mis met "zijnde" ? |
| Geplaatst door xistnc op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:20 |
| Heb niet zo'n moeite met je eerste en je vierde voorbeeld. |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:22 |
| vanuit puristisch oogpunt: óf als óf zijnde @xistnc: dat is een kwalijk gebruik van lidwoorden (a la een Ronald Koeman) en een belediging voor een renner als/zijnde B-H. |
| Geplaatst door Henki op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:24 |
Je eerste voorbeeld lijkt mij gewoon een ( ) normaal iets. Vind het zowiezo onzin. Als iemand echt onleesbaar schrijft kan je er wat van zeggen. Maar zolang het goed te begrijpen is en niet irritant leest heb ik er geenproblemen mee. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:26 |
| Ah OK, daar heb je een punt. Overigens is het "intelligentsia" in het Nederlands. @henki "sowieso" |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:28 |
| @henki: mijn gezeik is om (een) gebrek aan gedetailleerde wielerkennis een beetje te camoufleren. Heb ik tenminste een verantwoordelijke functie op mijn favoriete forum. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:28 |
| Bij "tippen op " denk ik ook aan iets anders, maar dat terzijde. |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:29 |
| edit: heb ik al een ban? Ik had dit topic beter niet kunnen starten. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:29 |
| Wonderbaarlijk genoeg nog steeds niet. |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:32 |
| Bij deze een oproep om mij te bannen. 'Intelligentsia' is juist. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:33 |
| What goes around comes around. |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:39 |
| Over d's en t's (waar ik zelf ook slecht in ben) Tegenwoordige tijd: 1: Stam bij ik en bij je/jij achter de PV Persoonsvorm (PV) : 2: Stam + t bij alle andere onderwerpen enkelvoud en bij je/jij voor PV 3: Hele werkwoord bij alle onderwerpen meervoud Geen Persoonsvorm : Zo simpel mogelijk Voorbeeld: 1: Ik loop naar huis. Loop jij naar huis? = allebei gewoon de stam 2 Mijn vader loopt naar huis. = Mijn vader is het onderwerp, het is enkelvoud dus +t Jij loopt naar huis. = jij voor de PV, dus + t 3 Wij lopen naar huis = wij is meervoud dus hele werkwoord De mensen lopen naar huis = de mensen is meervoud Verleden tijd: ‘T KOFSCHIP: + te(n) geen T KOFSCHIP: + de(n) Sterk werkwoord: is simpel, die verandert in de verleden tijd bijvoorbeeld lopen word liep. Zwak werkwoord: als de laatste letter van de stam in het KOFSCHIP staat is het + te of + ten in het meervoud. Laatste letter van de stam niet in het KOFSCHIP + de(n) Voorbeeld: Wandelen : stam is wandel. L aan het eind, niet in ‘T KOFSCHIP, dus wandelde. Missen: stam is mis, S aan het eind, wel in ’T KOFSCHIP dus miste Verhuizen: stam is verhuiz, z niet in T Kofschip, dus verhuisde Bijvoeglijk naamwoord: zo kort mogelijk Voorbeeld: De misleide reizigers: Misleide = bijvoeglijk naamwoord, geen dubbel d |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:41 |
| Andere voorbeelden van irritante foutjes zijn: verassing en Skill. |
| Geplaatst door Onie op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:44 |
| Ik word hij wordt jij wordt zij worden (toch?) je moet het vervangen door lopen en dan kom je vaak goed uit. Ik moet zeggen dat ikzelf vaak met dt schrijf dan weet ik zeker dat het goed is. ![]() |
| Geplaatst door Onie op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:45 |
| ettape('s) is ook een voorkomend verschijnsel. |
| Geplaatst door xistnc op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:48 |
Quote: Geplaatst door xistnc op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:20 E Heb niet zo'n moeite met je eerste en je vierde voorbeeld. Met 'geen moeite' doe ik geen uitspraak over goed of fout. Alleen dat ik er geen moeite mee heb. |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:48 |
| Emotionele oproep aan de redactie: Kunnen jullie intelligentia veranderen in intelligentsia en purist weghalen uit mijn tekst? bvd |
| Geplaatst door Onie op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:49 |
@montventoux; volgens mij kan dat niet. ![]() |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:50 |
| Volgens mij kunnen ze forumtopicteksten (mooi woord trouwens) niet veranderen. |
| Geplaatst door F4L op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:50 |
Dat wordt een ban ![]() |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:52 |
| Doe mij toch liever een taakstraf (i.v.m. de Vuelta-prono) |
| Geplaatst door abdel1991 op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:53 |
| deze topic verdient een dikke vette :L |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:55 |
Dit Topic, niet deze. ![]() |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 14:56 |
| @abdel: RESPEC(T)! |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:08 |
| "dan kom je als gesink te kort" |
| Geplaatst door Fernando Escartín op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:46 |
Ik noem geen namen ![]() 'ik maak wel een nieuwe topic aan' 'of Gesink zich een beetje kan inouden' 'na lange wachten' 'Wie zijn ploegleider?' |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:47 |
| LOL@ik noem geen namen. Je vergeet "Een Moerenhout" |
| Geplaatst door Fernando Escartín op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:53 |
| @ montventoux Een ban van 4 maanden leek me afdoende ![]() Nee, die interpreteerde ik als chargerend ![]() |
| Geplaatst door montventoux op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:56 |
| Als taakstraf ga ik de adoptierenners bijhouden. Akkoord? |
| Geplaatst door Fernando Escartín op zaterdag 22 augustus 2009 om 18:59 |
| Is goed! Vond het knap dat je er aan dacht... |
| Geplaatst door dutchfubar op zaterdag 22 augustus 2009 om 20:36 |
| Ik heb ook wel een paar puntjes. Zo wordt het woord enigste verkeerd gebruikt. 'Hij is de enigste die dat kan' Dat zou betekenen dat je enig bent, met andere woorden leuk Het is natuurlijk: 'Hij is de enige die dat kan' Die zie ik regelmatig langs komen. En dan heb je natuurlijk dingen als overnieuw, het is opnieuw of over. |
| Geplaatst door stoemper op zaterdag 22 augustus 2009 om 20:45 |
| Hier kan je als redacteur nog wat leren.... |
| Geplaatst door Friso op zaterdag 22 augustus 2009 om 21:58 |
| Iets wat ik ook vaak mis zie gaan is de ontzettend Nederlandse samenstelling. Voorbeelden: etappe winnaar, fiets constructeur, Tour de France winnaar. De regel is: samenstellingen schrijf je altijd aan elkaar, tenzij de uitspraak in het gedrang komt. Dus: etappewinnaar, fietsconstructeur, Tour de Francewinnaar. Je zou kunnen stellen dat de uitspraak van 'Francewinnaar' niet duidelijk is. In dat geval mag je een afbreekteken ('streepje') gebruiken. Dus: Tour de France-winnaar. Als er sprake is van een klinkerbotsing bij een samenstelling, moet je een afbreekteken gebruiken. Dus: etappe-uitslag. Want 'etappeuitslag' kan niet. Soms lijkt het erg lelijk, maar moet het toch echt aan elkaar geschreven worden: Super de Boerfiliaal. En "wist u dat", wanneer je in cijfers wilt schrijven dat het 22:30 uur is, je 'halfelf' schrijft, en niet 'half elf'? |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 22 augustus 2009 om 22:01 |
maar etappe uitslag kan ook; als je spontane uitslag op je huid krijgt van de manier van koersen van Rabo, en met name als ze onder leiding staan van Erik B. en/of D. ![]() |
| Geplaatst door Friso op zaterdag 22 augustus 2009 om 22:03 |
Als in: "Ik heb al de hele etappe uitslag" ![]() |
| Geplaatst door niborzerrop op zaterdag 22 augustus 2009 om 22:04 |
| @Verweggistan Ik zou het dan wel met hoofdletter schrijven, want het is de naam van een alom gekende, veel voorkomende ziekte ![]() |
| Geplaatst door gibofan op zaterdag 22 augustus 2009 om 23:45 |
| Laatst hadden we als redacteuren onderling een discussie over koninginnerit en koninginnenrit. We gebruiken het nu door elkaar op deze site en ik kwam erachter dat andere nieuwssites dat ook doen. Wat vinden jullie het beste? Met of zonder n? |
| Geplaatst door tor1to op zaterdag 22 augustus 2009 om 23:59 |
| Hierbij wil ook even het volgende aangeven: Het is SKIL met 1 L. Dus niet SKILL. Ik vind is nooit met DT. Verleden tijd is ook nooit met DT. Het woord "enigste" heeft een andere betekenis, namelijk dat je de schattigste bent. Het is enige. en nog even @Gibofan: Koninginnerit is oude spelling. Koninginnenrit is op dit moment de enige juiste spelling. Als andere websites dat door elkaar gebruiken, dan doen ze dat hartstikke fout en zijn het allemaal pannenkoeken. Verder komt er nu niets in me op. Maar ik moet me regelmatig inhouden om niet lastig te zijn met correcties, want de spelling van sommige leden is echt.. Nou.. Ik heb er even geen woorden voor.. |
| Geplaatst door gibofan op zondag 23 augustus 2009 om 00:07 |
| @tor1to, Koninginnenrit is volgens de officiele instanties de juiste spelling, maar is het wel volgens hun eigen regels? Het voorvoegsel koningin geeft toch het unieke karakter weer van de etappe, dus ik zou koninginnerit verwachten en niet meerdere koninginnen. Net zoals koninginnedag. |
| Geplaatst door tor1to op zondag 23 augustus 2009 om 00:09 |
| Ik snap je uitleg niet eerlijk gezegd. Nou ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Maar ik hou me altijd aan de spelling die op dit moment juist is. Ojah en wereldkampioen is aan elkaar. Samenstelling van woorden schrijf je aan elkaar, ook als het er lelijk uitziet. Dus bijvoorbeeld: geletruidrager. @montventoux, bedankt voor het openen van deze topic. Je bent een held! |
| Geplaatst door tristania op zondag 23 augustus 2009 om 00:29 |
| Overigens is er al een topic over de Nederlandse taal. http://www.wielerflits.nl/forum/topic/91/ Overdag let ik al genoeg op mijn taalgebruik. Als ik reageer op een forum probeer ik er een beetje op te letten. Merk vaak dat ik dan meer schrijf in spreektaal om het zo maar te zeggen. En ik vind het wielrennen dan belangrijker dan de taal. En ik denk dat meer mensen hier gewoon schrijven wat ze denken en niet letten of het wel correcte spelling. Maar misschien is het een idee dat we net als bij een krant gaan werken. Dat we bv alles eerst naar montventoux (moet dat niet met een hoofdletter ) mailen. Kan hij de spelfouten eruit halen, het stukje herschrijven en de reactie plaatsen. Of eerst een taaltoets voordat je lid kunt worden hier. Overigens werk ik sinds kort met Mozilla Firefox. Die werkt erg snel bij mij. Beter dan Explorer. Voordeel is dat er gelijk een soort van kleine spellingcontrole op zit. Handig voor als je op dit forum een reactie wil geven. |
| Geplaatst door montventoux op zondag 23 augustus 2009 om 00:42 |
| @tristania: Als je voorstel het taalgebruik ten goede komt, sta ik daar niet negatief tegenover. Misschien kan het een gesubsidieerde baan worden. Of een vergoeding per correctie o.i.d. |
| Geplaatst door SolitaryShell op zondag 23 augustus 2009 om 01:23 |
| Greg van Avermaet Jurgen van den Broeck Jurgen van Goolen Kevin van Impe Etcetera etcetera ad infinitum. Fout, fout en nog eens fout. |
| Geplaatst door tristania op zondag 23 augustus 2009 om 01:47 |
| @Geplaatst door montventoux op zondag 23 augustus 2009 om 00:42 @tristania: Als je voorstel het taalgebruik ten goede komt, sta ik daar niet negatief tegenover. Misschien kan het een gesubsidieerde baan worden. Of een vergoeding per correctie o.i.d. Als je per correctie wordt betaald kun je nog rijk worden met deze baan . Maar eerlijk, Mozilla Firefox, zou al een deel kunnen oplossen. Kan me deels voorstellen dat mensen zich storen aan foutjes e.d. Aan de andere kant moet je niet vergeten dat het hier een forum is waaraan iedereen kan deelnamen. En dat waardeer ik juist. Dat ook mensen die niet zo goed zijn met taal hier ook gewoon hun mening kwijt kunnen. Wat me soms opvalt is dat bij sommige mensen spelfouten opvallen die in het oog springen maar die andere foutjes niet zien. Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan en maak ik mezelf ook schuldig aan taalfouten. Zit hier gewoon om mijn mening te schrijven, vervolgens druk ik op reageren en hup het staat er. Ik ga het niet nalezen op spelfouten. Ik schrijf gewoon op wat ik denk. Hopa, wegwezen, mijn mening weer gegeven. Ga de VI maar eens lezen of de wielerrevue. Daar zitten hele redacties e.d. alles na te lezen maar ook daar staan vaak taalfouten in. Ga daarnaast eens met jongeren chatten op MSN. Dan krijg je helemaal een andere taal. Wielrennen is een sport van het gewone volk zoals ze vroeger wel eens zeiden. Er zijn hier genoeg wielerliefhebbers die nooit schrijven of met taal bezig zijn. Daar moet je rekening mee houden. Als ik op mijn werk elke aanvraag moet afwijzen omdat het taalgebruik niet goed is, nou dan heb ik veel afwijzingen Waar ik me soms aan erger en waar ik me ook schuldig aan maak is namen van wielrenners fout schrijven. Zoals Breuking, Geesink, Wening, Boogert. |
| Geplaatst door tor1to op zondag 23 augustus 2009 om 07:05 |
| @SolitaryShell Bij Vlaamse namen is Van idd altijd met een hoofdletter, zoals Kevin Van Impe. Bij Nederlandse namen echter niet, zoals Leon van Bon. Sommige Vlaamse namen worden helemaal aan elkaar geschreven. Zoals Frank Vandenbroucke. Maarja, dat wordt wel erg ingewikkeld. Persoonlijk vind ik het verkeerd schrijven van d'tjes en t'tjes en het schrijven van Skill de meest irritante fouten die er worden gemaakt. |
| Geplaatst door montventoux op zondag 23 augustus 2009 om 09:18 |
| "Een stukje teambuilding" Er zijn ook -pleonastische- lichtpuntjes : - Gesterde favoriet! - ... |
| Geplaatst door gibofan op zondag 23 augustus 2009 om 10:26 |
| @tristania, Het verschil tussen chatten op msn en dit forum is dat het chatten meestal met 1 ander persoon gebeurt, terwijl je reactie op dit forum door veel meer mensen gelezen wordt. Het loont dan veel meer de moeite om beter op je taal te letten en even je reactie na te gaan voordat je hem verzendt. (Of eerst verzenden en dan eventueel de taalfouten eruit editten.) Ik vind het zelfs een beetje asociaal naar de lezers toe om er slecht op te letten. Tuurlijk moet iedereen aan dit forum deel kunnen nemen, ook de mensen die de dt-regels niet zo goed kennen, maar vaak worden fouten ook gemaakt uit luiheid. En het leest echt minder prettig. |
| Geplaatst door zacht op zondag 23 augustus 2009 om 13:25 |
| @Solitary en tor1to In Nederland ligt het aan de omstandigheden. Als de voornaam of voorletters er bij staan, dan worden de tussenvoegsels met een kleine letter geschreven, anders met hoodletters. vb: Leon van Bon dhr. Van Bon In België gaat men zover ik weet uit van de schrijfwijze op de e-ID-kaart. Staat daar een hoofdletter, dan schrijft men een hoofdletter. Staat daar een kleine letter, dan schrijft men een kleine letter. Aangezien Solitary het hier alleen over Belgische renners heeft, zullen we hun e-ID-kaart moeten bekijken om tot de juiste spelling te komen. |
| Geplaatst door montventoux op dinsdag 8 september 2009 om 21:28 |
| Houdt het nooit eens op? Het is niet een Ten Dam. Het is Ten Dam! Het is niet een Hoogerland. Het is Hoogerland! |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- zaterdag 4 februari
- 19:59 Fotoverslag: Ster van Bessè..
- 17:28 Giro di Sardegna verdwijnt v..
- 16:59 Marco Marcato wint vierde et..
- 16:45 Deelname Cavendish aan Ronde..
- 16:10 Tom Meeusen de beste in Lill..
- 15:48 Elia Viviani wederom winnaar..
- 15:25 Project 1t4i spiegelt zich a..
- 14:28 Volg hier GvA Krawatencross ..
- 14:02 Voorbeschouwing: Tour of Qat..
- 13:14 Sebastian Langeveld: "Ik mis..
- 12:56 Het Zweeler Jaarspel is teru..
- 11:50 GP Costa degli Etruschi inge..
- 11:10 Lampre-ISD heeft selectie ro..
- 08:24 Leukemans door migraine uit ..
- 00:11 Lance Armstrong gaat vrijuit..
- vrijdag 3 februari
- 21:29 Kluge (Project 1t4i) naar Ol..
- 19:38 Christian Heule stopt met ve..
- 19:19 Vijf Nederlanders voor 1t4i ..
- 16:53 Derde etappe Ster van Bessè..
- 13:52 Hoorzitting in zaak-Ricco ui..
- 13:29 Volg hier de derde etappe in..
- 11:08 Lars van der Haar stapt over..
- 09:33 Kaakoperatie voor Wellens
Poll
Wie wint de Tour of Qatar?
U moet ingelogd zijn om te stemmen.
Mark Cavendish - 14%
Tom Boonen - 26%
Tyler Farrar - 13%
Francesco Chicchi - 1%
Thor Hushovd - 5%
Andrea Guardini - 1%
Mark Renshaw - 18%
John Degenkolb - 8%
Iemand anders - 13%
91 stemmen.

) normaal iets. Vind het zowiezo onzin. Als iemand echt onleesbaar schrijft kan je er wat van zeggen. Maar zolang het goed te begrijpen is en niet irritant leest heb ik er geenproblemen mee.

) mailen. Kan hij de spelfouten eruit halen, het stukje herschrijven en de reactie plaatsen.