Forum - Wielerboeken

Geplaats door Leon op vrijdag 5 september 2008 om 09:26.
Hey,

Voor school moet ik drie wielerboeken van verschillende schrijvers lezen. Weet iemand een paar leuke leesboeken over wielrennen?

Reacties

[1]
Geplaatst door DonQ. op vrijdag 5 september 2008 om 11:13
Wat een leuke school, wij moesten vroeggah verplicht Marsman uit het hoofd leren. smiley

Natuurlijk "De Renner" (1978) van Tim Krabbé.
Frank van Rijn mag misschien ook? Niet over wielrennen maar wel over fietsen. (o.a. "De Gouden Capuchon)
"Het snot voor ogen" van Peter Winnen.
"Op de helling" van Boudewijn Smid
"De Klimmers" van Wout Koster & Martin Ros
genoeg...? smiley
Geplaatst door F4L op vrijdag 5 september 2008 om 14:50
De renner van Tim Krabbe heb ik ooit gelezen is wel een zeer leuk boek, verde heb ik er dacht ik nog een gelezen alleen kan ik niet op de naam komen.
Geplaatst door jaja op vrijdag 5 september 2008 om 17:13
De Renner van Tim Krabbe is de bijbel onder de wielrenboeken. Een boek die je gelezen MOET hebben.
Peter Winnen schrijft onzettend goed, maar zijn geloof ik allemaal korte verhalen.

Mooi boek, gaat natuurlijk meer over kanker dan over wielrennen, is die van Lance Amstrong.

De biografie (weet niet of dit mag) van Johan van der Velde (meesterknecht van Zoetemelk en zelf reed hij ook top 10 in de Tour+ jongerentrui) is ook aan te raden. mooi bewogen wielrenlven. Ik had hem in mijn bezit, maar ergens uitgeleend en weet niet meer aan wie(zoals veel van mijn boeken). Hij was aan de drank, amfetamine ging hierdoor stelen. Maar kon ook de dag/nacht voor de wedstrijd zuipen en toch de rit winnen.

Biografie van Erik Dekke is leuk, maar vond ik niet heel sterk geschreven.

Geloof dat Jan siebelink ook een boek over wielrennen heeft geschreven, heb deze zelf nog niet gelezen. Is een goede schrijver.

Haha, Donq jij probeert nog ff je idool Van Rijn te promoten? goed hoor. smiley

Doe ik ook nog wat promotiewerk. Als je nog eens een lied/poezie over wielrennen mag doen, neem dan een lied van Alex Roeka. De muur en De Rode vod zijn echt prachtnummerssmiley
Geplaatst door DonQ. op vrijdag 5 september 2008 om 17:29
Lol @jaja smiley
De Muur is ook als boek een aanrader, van Adriaens.
Liefde en lijden van de Vlaamse coureur.

Edit: als je dat boek van Smeets maar laat liggen... smiley
Edit 2: Boek van Siebelink heet Pijn is genot, thx voor de tip jaja.
Geplaatst door Leon op vrijdag 5 september 2008 om 18:14
Het boek De Renner was ik al van plan te lezen, deze doe ik echter later pas omdat hij momenteel is uitgeleend bij de bibliotheek.

Ik zal ook eens naar "De Klimmers" van Wout Koster & Martin Ros kijken smiley.

Bedankt voor de tips smiley
Geplaatst door jaja op vrijdag 5 september 2008 om 18:54
Ik heb hier wel een boek van Smeets staan, maar hij boeit mij niet.

Leon, ik ga jou school nomineren voor school van het jaar. Als ik in mijn tijd (oh oh wat ben ik oud) sportboeken mocht lezen had ik misschien heel netjes een opleiding afgemaakt en hoefde ik het niet later in de avonduren te doensmiley
Geplaatst door Leon op vrijdag 5 september 2008 om 19:46
Nouja, dan weet je nog niet hoeveel huiswerk ik heb, haha. En ik ben niet echt een lezer van boeken, dus mijn hobby is het niet.
Geplaatst door jaja op zaterdag 6 september 2008 om 00:05
komt misschien wel als je later groot bentsmiley
[1]