Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Wielervakanties
Geplaats door Koldo op woensdag 6 augustus 2008 om 19:30.
Ik had het idee dat je hier wat kunt vertellen over je (fiets)vakantie. Zelf ben ik vorig jaar met vrienden en vader naar Oostenrijk geweest. We hebben een weekendje gemountainbiked en dat is echt aan te raden! Je hebt heel veel paden, al zijn er niet veel single-track, maar ook buiten de paden in de bergen is het leuk mtb'en. Ook is er een prachtige omgeving en het was totaal niet druk. Wij waren in Ischgl, hier is de site ervan. Begin september gaan we weer, dit keer in de Ardennen. Ben benieuwd hoe het wordt, als jullie ook ervaringen/ideëen hebben kun je het hier kwijt.
Reacties
| Geplaatst door Leon op woensdag 6 augustus 2008 om 22:52 |
| En heeft iemand nog een locatie in de buurt van Twente om mooi te wielrennen? |
| Geplaatst door wgr op donderdag 7 augustus 2008 om 20:37 |
| Het kleine eiland La Palma (Canarische eilanden). Het hoogste eiland in verhouding tot de oppervlakte. Bestaat uit tientallen vulcanen, bizarre omgeving. In het dorpje Puerta Noas is een testcentrum van Scott, die MTB-trips organiseerd. Super geregeld en prachtige tracks, afdalingen en stevig klimwerk voor meerdere niveaus. Echt een aanrader. http://www.bike-station.de ![]() |
| Geplaatst door Koldo op donderdag 7 augustus 2008 om 21:48 |
Niet bepaald in de buurt van Twente als ik dit jaar spaar kan ik er volgend jaar mss heen ![]() |
| Geplaatst door F4L op vrijdag 8 augustus 2008 om 08:24 |
| Ik ben dit jaar in de vogezen geweest met vakantie, niet specifiek om te fietsen. Heb het daar wel een aantal keer gedaan. Het zwaarste was toen we naar cernay gingen en de grand ballon gingen beklimmen. Om precies te zijn deze: http://www.climbbybike.com/nl/beklimming.asp?Col=Grand-Ballon&qryMountainID=6840 deed er ongeveer 1 uur 30 a 45 minuten over. Daarna nog een kleine 45 kilometer fietsen. Deed er al met al iets minder dan 3 uur over. Was wel zeer leuk om te doen. |
| Geplaatst door jaja op vrijdag 8 augustus 2008 om 12:20 |
| Ik heb in verschillende omgevingen gefietst. Limburg, altijd mooi. Ardenne kan je ook prachtig fietsen, mooie wegen. Niet echt lange klimmen maar wel stijl soms. Frankrijk is voor mij tot nu toe het top land, moet ik alleen bij aantekenen dat ik nog niet in Italie, Spanje, oostenrijk, Duitsland ed heb gefietst. Alpen heb je heel veel mooie zware klimmen. Mooiste klimmetjes zijn vaak klimmetjes die niet door de tour zijn aangedaan. Mont Ventoux is tot nu toe wel 1 van de mooiste cols geweest die ik heb bedwongen, in de omgeving van de Ventoux zijn de klimmetjes niet zo heel zwaar. Maar wel een prachtig fietsgebied! |
| Geplaatst door DonQ. op vrijdag 8 augustus 2008 om 17:03 |
| Leuk, een topic naar mijn hart. In juni fietste ik 2 weken in het Teutoburgerwald. Van Enschede (ja Leon) naar Tecklenburg, Osnabrück, Minden, Hameln. Een mooi laatste stuk langs de Weserradweg tot Hann-Münden. (en terug) Mijn 36e fietsvakantie. In 25 jaar fietste ik half europa door, hoogtepunten waren natuurlijk Toscane, Elba en Zuidwest-Engeland. Fietsvakantie is een verslaving, na 1x ben je verkocht. Mocht er iemand routes of info zoeken, ik heb een hele rij dagboeken en lades vol met kaarten. Frank van Rijn is nog altijd mijn grote voorbeeld al heb ik nooit buiten europa gefietst. |
| Geplaatst door Leon op vrijdag 8 augustus 2008 om 17:20 |
Waarom ben je niet even langs gekomen, mijn huis staat daar! ![]() |
| Geplaatst door DonQ. op vrijdag 8 augustus 2008 om 18:58 |
Dat weet ik nu, toen nog niet. Tot volgend jaar! ![]() |
| Geplaatst door wtf1500 op vrijdag 8 augustus 2008 om 21:00 |
In het voor- en najaar vertoef ik een weekje op Mallorca, een waar fietsparadijs.![]() |
| Geplaatst door jaja op zaterdag 9 augustus 2008 om 14:27 |
| Jij fiets met bepakking of niet DonQ? ik doe ook wel fietsvakantie, maar eigenlijk ga ik altijd op een camping staan en van daaruit tochten fietsen. Liefst natuurlijk met een mooie col. Ik heb vorig jaar al eens gebruik gemaakt van een fietsroute van je en die was mooi. In de ardenne mooi gefiets rond om La Roche. Fietsen met bepakking heb ik nooit gedaan, het lijkt mij niks omdat het niet opschiet, maar ik kan er niet helemaal over oordelen. Het staat ook wel op mijn lijstje om ooit nog eens te doen. Lijkt mij ook wel afhankelijk van het weer. |
| Geplaatst door DonQ. op maandag 11 augustus 2008 om 15:29 |
| Idd jaja, met 25 á 30 kg bagage, ondanks mijn lichtgewicht uitrusting. Vaak blijf ik ook 2 of 3 nachten op een camping om de omgeving zonder bepakking te bekijken. Culturele bezienswaardigheden sla ik ook niet over. Waarom het reizen per fiets zo mooi is kan Frank beter vertellen: "...Tijdens de tocht kwam ik tot de conclusie dat de fiets een uitermate goed middel is om mee te reizen, misschien wel het beste, omdat de vrijheid die hij je schenkt in het gaan en staan, groter is dan van alle andere mij bekende middelen, omdat je door de relatief lage snelheid heel veel ziet, omdat je door de relatief hoge snelheid in betrekkelijk korte tijd hele landen doorreist en omdat het idee dat alles wat je op eigen kracht doet veel meer voldoening geeft dan wanneer je gemotoriseerd ergens heensuist." (uit Aan de voet van de Tour de Madeloc) Klimmen met bepakking blijft zwaar, op steilere (> 8%) stukken nauwelijks nog 10 km/uur maar de overwinning op de pas is des te groter. Maar het grote voordeel blijft dat je zoveel meer ziet en beleeft, op plaatsen komt waarvan je het bestaan niet vermoedde, altijd zijn mensen zeer vriendelijk en vol bewondering (ook leuk) en op campings word ik vaak uitgenodigd voor het avondeten of een koud pilsje. Dat is ook het voordeel van alleen reizen, je maakt heel snel contact met de lokale bevolking. Het weer is zeker een factor. Af en toe een regendag is niet erg, zolang de temp. redelijk blijft. Regenhoezen zijn wel onmisbaar. Kortom, ik blijf het doen totdat ik dood van mijn fiets val. |
| Geplaatst door wtf1500 op woensdag 13 augustus 2008 om 22:08 |
@DonQ Superleuk man! Wat voor fiets rijdt je dan met zoveel kilos eraan? En hoe is het dalen met bagage? Snel beneden, denk ik ![]() |
| Geplaatst door DonQ. op donderdag 14 augustus 2008 om 07:58 |
| @wft, vorig jaar kocht ik een nieuwe Jan Janssen Access Dalen gaat idd lekker, het gewicht geeft een flinke versnelling zodra het bergaf gaat. De Access is superstijf met carbon voorvork, tot 70 km/uur in de afdaling heerlijk stabiel al vergt het inschatten van bochten wel wat ervaring met zo'n zwaar bepakte fiets. Afmontage: mix van LX, XT en Ultegra + fietsvakantiewielenset. (42-spaaks) ![]() |
| Geplaatst door jaja op donderdag 14 augustus 2008 om 15:22 |
Remmen duurt ook wat langer dan en ik had vorig maand nog op de Ventoux een top van 86,5 Ik ga het zeker nog eens proberen een fietsvakantie, met bagage! Wie weet ben ik ook verkocht. Rij je hoofdzakelijk alleen in de vakantie? Je gaat van Hotel naar hotel of in een tentje? VOor de fietsliefhebber, bij Oad heb je mooie fietsvakanties. zeker een aanrader. |
| Geplaatst door DonQ. op donderdag 14 augustus 2008 om 16:43 |
| @jaja, da's wel erg hard, gelukkig ben je veilig beneden gekomen. Na iedere vakantie zijn mijn remblokken ook helemaal op. Een paar keer ben ik met een vriend geweest en 1x met mijn vriendin, maar dat bleek voor beiden een ramp. Nu ga ik eigenlijk het liefst alleen, om diverse redenen. Eigen tempo, nooit hoeven te overleggen waarheen en hoe, als enkeling heb je veel meer aanspraak onderweg en op de camping. Ik stel ook geen doelen meer, als het ergens mooi is blijf ik, zoniet rij ik verder. Wel altijd campings of vrij kamperen, vandaar het gewicht. nog een Foto van de bagage, in de trein op weg naar waar Leon's huis woont. ![]() Als je het wilt proberen, de uitrusting is een flinke investering, voor- en achtertassen, lichtgewicht tent, slaapzak, mat, kookspullen, enz. Maar zeker doen, je bent gelijk verkocht! Vaak heb ik de fietsbussen van Oad of Cycletours genomen, 1x een groepsreis van Oad...nooit meer! Enige voordeel is dat de bagage wordt vervoerd en je dus zonder bepakking fietst, maar ik zoek liever mijn eigen routes en campings uit. *gaat een boek schrijven* ![]() |
| Geplaatst door jaja op donderdag 14 augustus 2008 om 17:07 |
| K had wel goede ervaring van camping nar camping me Oad, maar goed mij ging het puur om het wielrennen. Hoewel 1 nadeel was wel dat het veel om het presteren ging, maar dat is een druk die door de groep of jezelf komt en niet door de organisatie. Mooie fiets DonQ, gelukkig zou ik zo'n fiets kunnen lenen, dus dat zou erg schelen. een grote col rijd je denk ik niet op met zo'n fiets of wel? Ik vind dalen echt geweldig, hoe harder hoe beter. Doel is om ooit nog eens boven de 100 te komen, maar dat is nog helaas niet gelukt. |
| Geplaatst door DonQ. op donderdag 14 augustus 2008 om 17:23 |
Waarom geen grote col? Je doet er alleen langer over. Als het 6% 'lopend' is rij ik 12 á 13 km/uur. Uurtje klimmen, 15 min dalen.Je weet dat ergens de afdaling wacht... dalen is heerlijk, maar ik zou wel eens een alpencol willen dalen op een afgezette weg zonder auto's. Boven de 70 ga ik niet met tassen, enneuh... zonder ook niet. ![]() Trouwens nu doe ik geen echte cols meer, te oud... ik ben Frank van Rijn niet. Nog een tip, ik ken die lui niet maar echt leuk om te lezen hoe ze als pubers voor het eerst naar Normandie reden en vervolgens heel Europa hebben doorkruist. |
| Geplaatst door Koldo op donderdag 14 augustus 2008 om 19:37 |
Pff jongens, ik zou ook echt niet met 80 p/u durven te dalen hoor, mss na heel wat ervaring opgedaan te hebben. mijn hoogste is 55, maar dat was op het vlakke als ik nou een goede fiets heb gevonden ga ik misschien volgend jaar fietsen op vakantie, maar voorlopig niet op 'fietsvakantie'. |
| Geplaatst door jaja op donderdag 14 augustus 2008 om 19:56 |
| Snelheid went snel, je hebt niet echt in de gaten dat je zo'n snelheid haalt. alleen als je moet remmen. Fietsvakantie is echt een aanrader. Leuk, goede manier om de omgeveving te zien, te ruiken en soms ff te voelen wat de mannen in het peloton voelen als ze een berg op knallen. |
| Geplaatst door Talan op maandag 23 februari 2009 om 23:28 |
| Ik ben van plan om deze zomer door Limburg/Ardennen te fietsen en 1 of 2 jaar later de hoge cols in Frankrijk te beklimmen. @ Jaja en anderen, Gaat het in de ardennen en limburg veel op en af? En hoe zit het meer autoverkeer in Ardennen en Frankrijk? |
| Geplaatst door Holsappel op dinsdag 24 februari 2009 om 09:41 |
| Alpe D'Huez 3 jaar geleden (toen ik 15 was) 1 uur 27 minuten en 20 seconden... |
| Geplaatst door jaja op dinsdag 24 februari 2009 om 10:52 |
| @talan: De franse automobisten zijn op de snelweg eikels, maar voor wielrenner vind ik hebben ze respect, gaan ruim om je heen, toeteren ver van te voren indien nodig. Dit in tegenstelling tot de nederlanders, die vlak achter je toeteren. Ardennen en limburg valt wel mee, gaat wel op en af,. bijna niks vlak, maar het is echt heel mooi en zeer goed te doen. Alleen voor dat je de keut opdraait zou ik zorgen dat je al goed geschakelt heb ![]() @holsappel: van waar tot waar heb je de tijd gemeten op Alpe D'huez? Waar stopt je de tijd? Doe je dat onder het doek in Huez of doe je dat daar waar de finish streep in de tour ook ligt? Wie weet van waar tot waar ze in de tour meten? |
| Geplaatst door DonQ. op dinsdag 24 februari 2009 om 16:58 |
| @Talan, nog een aanvulling op het antwoord van jaja: In de Ardennen kun je relatief vlak rijden door de rivieren te volgen, maar dat wil je natuurlijk niet ![]() Bijkomend nadeel is dat de dalwegen meestal vrij druk zijn met autoverkeer. Mijn advies: zoek kleine witte weggetjes op de kaart, (of je GPS) met name in de Ardennen, Luxemburg (fietsparadijs) en Frankrijk kom je dan nauwelijks auto's tegen. Op al mijn reizen door Europa ben ik slechts zelden 'onvriendelijke' automobilisten tegengekomen, vaker krijg je een duim of een groet. |
| Geplaatst door jaja op dinsdag 24 februari 2009 om 21:07 |
| luxemburg, geweldig land om te fietsen!!! |
| Geplaatst door Slick op zaterdag 28 februari 2009 om 18:55 |
| Sardinie! En rustig op de weg en mooie omgeving + lekker weer. Mooie vrouwen en heerlijke beklimmingen, voor wie daar van houdt. In ieder geval zeker een aanrader! Omgeving Alghero trouwens richting Bosa, wat een super klim. |
| Geplaatst door Henki op vrijdag 3 april 2009 om 17:30 |
Ik gaat eind mei een lang weekend naar Limburg ( omgeving Valkenburg ). Weet iemand een goede site om alle mooie klimmetjes daar in de buurt te kunnen zien? Zodat ik van te voren een beetje kan kijken welke ritten we allemaal willen gaan maken daarzo . |
| Geplaatst door DonQ. op vrijdag 3 april 2009 om 17:47 |
| Mergellandroute is mooi, of kijk eens bij Fietsen 123. De VVV in Valkenburg heeft trouwens ook veel fietsroutes. Oh ja, klimmetjes... als je de Keutenberg maar niet overslaat, en natuurlijk van Epen naar Vaals en het drielandenpunt. |
| Geplaatst door Hermantk op vrijdag 3 april 2009 om 17:56 |
| @DonQ, da's de Camerig. Wát een heerlijke klim is dat ![]() Je kan hem lekker tempo omhoog rijden (7 tot 9%) - afgezien van de kleine afdalinkjes dan - en het uitzicht is ook prachtig! |
| Geplaatst door Hermantk op vrijdag 3 april 2009 om 17:56 |
| Edit: Dubbelpost |
| Geplaatst door zacht op vrijdag 3 april 2009 om 18:39 |
| Alp d'huez is wel eens leuk om te doen, en is niet echt moelijk, alleen het begin is lastig. Tijdmeting moet volgens mij vanaf de camping in Bourg d'Oisans. Ding is iets meer dan 13 km lang en in de zomer fiets je daar nooit alleen. Heb hem een paar keer gedaan (omdat we vaak in die regio op vakantie gaan, en ik de bierbuik bij wil werken ) De laatste keer was een ramp, omdat ik aan de ene kant tussen de langzame mensen door moest slalommen en aan de andere kant er veel snellere klimmers om mij heen slalomden.Wel kun je er echt wat leuke klimmen combineren in de buurt, en zijn er redelijk wat campings. Fietsjes op de auto en er heen. Wel zonnebrand meenemen. Dalen in de Franse Alpen is echt geweldig, houdt er wel rekening mee dat er tegenliggers zijn. Snelste wat ik ooit deed was trouwens 78 km/h, en dat was in de Ardennen. Drie kilometer verder op het vlakke kreeg ik een klapband. Blij dat dat daar was. |
| Geplaatst door Hermantk op vrijdag 3 april 2009 om 20:54 |
| Ik zou echt eens naar de Alpen moeten gaan.. *zucht* :P |
| Geplaatst door Henki op zaterdag 4 april 2009 om 12:38 |
Thanks @ Herman/DonQ . Ik gaat die Camerig dan zeker oprijden. Mijn camping ligt een paar honderd meter van de Keut af, dus die gaat zeker meer dan 1 keer op gereden worden ![]() |
| Geplaatst door BambinoDoro op zaterdag 4 april 2009 om 13:31 |
| Ben pas in Vaals geweest voor twee dagen. Hotel lag tussen de Camerig en het Drielanden punt in, elke rit begon met één van deze twee mooie klimmen. Verder is het erg makkelijk om een route te maken met hierin de schweiberg, Camerig, Eyserboschweg, Keutenberg en Cauberg. Ze volgen erkaar erg gemakkelijk op, en alles staat goed aangegeven |
| Geplaatst door Markoes op dinsdag 7 april 2009 om 13:17 |
| Ik ben van plan om deze zomer met een vriend samen naar de Alpen de gaan. (Liefst rond de alpe dhuez) Nu kunnen we misschien een auto regelen, maar misschien ook niet.. Iemand suggesties om zonder auto bij de alphen te komen? (Cycletours heeft fietsbussen die misschien een optie zijn) Zijn er verder nog nederlandse aanbieders, of goede mogelijkheden met trein of iets dergelijks? |
| Geplaatst door StonedCamel op dinsdag 7 april 2009 om 14:04 |
Afgelopen zomer ben ik in de Aosta vallei geweest. Daar komt dit jaar de Tour ook langs. Het is een mooi gebied met schitterende hellingen, nadeel is alleen wel dat je praktisch altijd dezelfde weg terug moet en niet een rondje kunt fietsen, omdat het eigenlijk 1 vallei is met heel veel zijdalen. Dit was het eerste jaar dat ik fietste en ik had mn fiets pas 2 maandjes. Toch ben ik aardig de cols opgekomen. Ben van nature niet zon klimmer(1.96m lang) maar heb de Petit Saint Bernard bedwongen met een gemiddelde van 16 en de Colle San Carlo, van 10,5% gemiddeld met een gemiddelde van 9 per uur. Vooral die laatste was echt wel aanharken. Dit jaar ga ik waarschijnlijk naar de omgeving van Andorra, eens kijken of Arcalis tegen mij bestand is ![]() Waar ik wel heel erg van baal, in de zomer voordat ik mn fiets had was ik op vakantie in de Dolomieten, dat heb ik dus gemist maar daar ga ik zeker nog een keer heen, dat is toch wel het echte fietsgebied mijns inziens. |
| Geplaatst door Garzaa op donderdag 23 april 2009 om 11:33 |
| Zaterdag weekje fietsen in zuid-limburg, echt zin in. Ga onder meer shimano fietschallenge rijden. In de zomer naar Barcelonette (onder meer Bonette), iemand nog wat mooie routes in die omgeving?? |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- vrijdag 18 mei
- 00:54 Gesink vierde in tijdrit Cal..
- donderdag 17 mei
- 21:50 Volg hier de vijfde rit in d..
- 18:00 Giro 2012: Voorbeschouwing e..
- 17:55 Giro 2012: Lars Ytting Bak d..