Forum - Update zwiggels progressie

Geplaats door zwiggelbig op woensdag 3 augustus 2011 om 14:10.
Hallo voor die gene die geinterseerd zijn hoe het bij mij gaat om de aansluiten te vinden bij de beloftes hier een update!

In januari begon ik dus als 1e jaar amateur op me 21e met wedstrijden. Klein, slank en weinig basiskracht. Ik leefde in de veronderstelling dat vanwege mijn gewicht ik zodra ik koersen uit kon rijden ik ook wel kon klimmen.

Op het moment heb ik enkel nog maar 1 trainingswedstrijd van 1 uur uitgereden. In de amateur criterums is me max 30km vanaf de start.

En bij de belofte moet ik er nogal snel af vanaf de start.

Maar om een indruk te geven hier een blog van me 1e amateur wedstrijd ( klassieker ) http://pacofietst.wordpress.com/2011/04/03/de-eerste-koers/

En hier een wedstrijdverslag van de laatste wedstrijd. een 5km omloop bij de beloftes! Met veel contintentals. http://pacofietst.wordpress.com/2011/08/01/ronde-van-nijeveen/

Dus oordeeld u zelf mijn progressie ben benieuwd!

Reacties

[1]
Geplaatst door Vittal op woensdag 3 augustus 2011 om 14:15
Maar hoe gaat het nu echt met je?
Geplaatst door Sammysosa op woensdag 3 augustus 2011 om 14:20
Haha @ Vittal.

Succes ermee Zwiggel!
Geplaatst door Pannenkoek op woensdag 3 augustus 2011 om 14:38
Zo gelezen, allez komt goed
Geplaatst door Rhohan op woensdag 3 augustus 2011 om 15:26
Quote:
Klein, slank en weinig basiskracht.
Van Mountainbiken wordt je pas echt een kerel.... ik kan het weten. En kan je nog lekker klimmen ook!
Geplaatst door noyelje op woensdag 3 augustus 2011 om 17:19
Metec, Piels Rabobank, Rabo offroad. Dat zijn toch geen continentale ploegen?

Heb ook al wedstrijden gereden waar Zico Waeytens, Arthur Vanoverberghe, Gijs Van Hoecke enzo aan de start stonden hoor. Zo speciaal is dat niet bij de beloften.
Geplaatst door xistnc op woensdag 3 augustus 2011 om 17:22
Gaan de kneuzen mekaar nu vliegen afvangen?
Geplaatst door noyelje op woensdag 3 augustus 2011 om 17:23
Zelf kies ik volgend jaar voor de nevenbonden.
Reden 1: Zal volgend jaar hoogstwaarschijnlijk nog meer schoolwerk hebben
Reden 2: Kon dit jaar niet mee met het beloftepeleton en ik verwacht niet dat het volgend jaar veel beter zal zijn.

Daarom volgend jaar bij de nevenbonden: ervaring opdoen om in het peleton te fietsen maar ik hoop vooral dat ik zelf het tempo zal kunnen ontwikkelen en zelf in de aanval gaan.
Geplaatst door Jimmieklg op woensdag 3 augustus 2011 om 19:23
@noyelje
1e jaar is altijd afhaken. 2e jaar zit er vaak veel progressie in. Maar keuzes zijn er om gemaakt te worden...
Geplaatst door noyelje op woensdag 3 augustus 2011 om 20:02
@Jimmieklg: Is het uit eigen ervaring dat je dit weet?

Het is wel vooral doordat ik niet wist hoe ik moest trainen dat ik niet goed fiets. Maar ja, fietsen bij nevenbonden kun je wedstrijdritme opdoen en in een peletonfietsen. Niets houd me tegen om toch wedstrijden te rijden bij beloften.

Geplaatst door zwiggelbig op woensdag 3 augustus 2011 om 20:34
@ Vittal
Gaat goed hoor smiley Erg gemotiveerd, alleen is me rechterhand zwaar overbelast en mag ik niet hard fietsen weekje. Eigenlijks het liefst helemaal niet.. VAnwege de houding dat me hand heeft op de fiets en remmen etc.

@ Noyelle
Dat zijn allemaal gewoon continental teams hoor! Daar boven heb je dan nog pro continental en dat zijn gewoon profs. Naar mijn eigen zijn de goeie continentals gewoon bijna profs. Bij de profs zijn de wedstrijden langer/zwaarder maar zo veel hoger ligt het tempo ook weer niet. Alleen de max snelheid..

De dingen waar ik vooral moeite mee heb is.
1. Peloton fietsen.
Als ik voorin zit ben ik binnen no time weer laatste wiel.
2. Positioneren
Heb moeite om met weinig moeite voorin het peloton te komen en dan me positie te handhaven.
3. Max snelheid
Als ze na een bocht op een lang recht stuk vol doortrekken dan word ik soms nog wel is uit de wielen gereden.
4. uit de wind rijden
Ik zit 75% van de tijd aan de verkeerde kant van het wiel of er te ver achter.
5. op de kant rijden.
Als ik laatste wiel van waaier heb of peloton en ik moet op 1mm van de kant dan durf ik dat nog niet zo goed waardoor ik door de wind er gewoon afgeblazen word.
6. te lief zijn
Trek me te veel aan van het geschreeuw van anderen.. En okay ik moet niet de bochten binnendoor afsnijden..
Geplaatst door Koel op woensdag 3 augustus 2011 om 21:55
@zwiggelbig

Je zou eens achter een brommer moeten gaan trainen, of nog beter op de baan, om een hogere basissnelheid te krijgen.

Ook opletten dat je niet te laat uit de bocht weer aanzet
Geplaatst door zwiggelbig op woensdag 3 augustus 2011 om 22:03
@ Koel ja daar heb ik ook al aan zitten denken.
Het is ook vooral de extra kracht die je moet ontwikkelen om vol boven de 55 op de kant te fietsen. Gezien ik 1e jaar amateur ben die bij belofte fiets is er daar zeker nog wel ruimte voor veel progressie dus kan alleen maar beter!

Maar in de winter wil ik wel paar keer op de baan trainen!
Geplaatst door waggie op woensdag 3 augustus 2011 om 22:11
@ zwiggelbig

Aan jou "zwakke" punten te zien kun je dus het beste zoveel mogelijk aanvallen smiley
Geplaatst door Mapsv op woensdag 3 augustus 2011 om 22:20
Zwiggel?

In vergelijking met de andere, ga jij dan snel genoeg de bocht door? Misschien kan je daar nog winst maken.
Geplaatst door noyelje op woensdag 3 augustus 2011 om 23:42
@zwiggel: Puntje 4 is bij mij 30% (meestal kun je aan de vorm van het peleton zien waar je moet zitten).
Puntje 5: geen probleem mee ik.
De rest van de puntjes heb ik exact hetzelfde.

Wel kan ik goed een bochten nemen en durf ik me er volledig in te 'gooien'

@Mapsv: ik ga snel een bocht door maar nog moet je enorm optrekken om terug op snelheid te komen hoor. Je kunt niet aan 55 een bocht nemen.
Geplaatst door zwiggelbig op donderdag 4 augustus 2011 om 00:41
Met de bochten had ik in het begin heel erg moeite. Bij het aanetten werd ik al gelost. Nu kom ik de bocfhten wel door op speels gemak. Enkel moet ik soms nog veel te veel remmen en ga ik veel minder snel de bocht door. MAar die techniek ben ik aan het leren.

Ik heb vooral moeite om wanneer je optrekt en in je zadel bij 50 per uur gaat zetten. Ze daarna doortrekken en je zittend voer de 50 moet rijden. Die kracht mis ik nog. Waar dat voor de 1 basis is ga ik daar helemal kapot in me benen.
Geplaatst door noyelje op donderdag 4 augustus 2011 om 08:24
Optrekken naar de 50 is bij mij ook niet zo heel moeilijk. Dit doe ik op een zeer kleine versnelling, dan 2-3 tanden erbij en nog eens vol spurten tot 55. Maar als het op het lint gaat met zijwind komt er meer kracht bij te kijken en heb ik het lastig om 55 en meer te rijden.
Geplaatst door zwiggelbig op donderdag 4 augustus 2011 om 11:58
maar dat kun je toch ook niet verwachten? Tenzij wanneer je begint al veel basiskracht hebt. Ik denk dat met 1 seizoen in je benen en een sterke winter ik dat probleem wel overkom!
Geplaatst door zwiggelbig op donderdag 4 augustus 2011 om 19:42
iemand meer ervaringen hier mee in 1e jaar?
Geplaatst door Hermantk op donderdag 4 augustus 2011 om 19:45
Ik meld me volgend jaar.
Heb tot nu toe 4 trainingskoersen gereden bij WV Eemland en altijd top 4 gereden (1x gewonnen) in de B-klasse.
Ik merk vooral dat mijn basissnelheid op het vlakke soms een beetje tekort komt (vooral met hoge frequentie trappen) en na de bochten zit ik meestal niet snel genoeg aan het wiel.
Daarentegen blijkt mijn eindsprint erg sterk te zijn (vooral heuvel op) en kan ik de laatste ronde ook nog wegspringen, omdat ik relatief veel minder vermoeid raak dan de anderen in zo'n koersje. Daar staat tegenover dat ik het eerste halfuur behoorlijk moet aanpoten om bij te blijven.

Volgend jaar sportklasse-licentie en eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Geplaatst door Onie op donderdag 4 augustus 2011 om 20:01
Dat zal wel ja. Jij rijdt veel toertochten boven de 150km. De gasten waar jij tegen rijdt zullen vaak niet verder dan 50/60 km komen, maar gemiddeld wel harder.

Valt vast wel op te trainen, gewoon als 'derny' voor Spartacus gaan rijden smiley.
Geplaatst door xistnc op donderdag 4 augustus 2011 om 20:03
En dan met bomberjack, want dan heeft Spartacus er ook nog wat aan smiley
Geplaatst door StonedCamel op donderdag 4 augustus 2011 om 20:16
Ik ben inmiddels ook wel zover dat ik de uitdaging van wedstrijden begin te missen. Ga binnenkort lid worden bij WTOS in Delft, en dan volgend jaar ook eens bij de Amateurs rondkijken. Ben benieuwd of ik daar dan een keer aan kan gaan haken.

Heb me verder nog niet verdiept in licenties ofzo, dat komt allemaal nog wel. Eerst maar weer eens een fatsoenlijke basis opbouwen.

Dat heb ik dit jaar wel geleerd, het is van groot belang om begin van het jaar een hele goede basis te leggen, je vormpeil heeft dan een veel hoger basisniveau. Vorig jaar had ik dat wel, dit jaar is het vooral pieken en dalen. Merk dat als ik een paar weken niks gedaan heb het veel langer duurt eer ik weer op mn normale niveau zit.
Dit jaar het trainingstripje naar Mallorca maar iets later plannen of mezelf dwingen daarvoor minstens 1000km gereden te hebben.
Geplaatst door JosM op vrijdag 5 augustus 2011 om 17:50
Even een vraagje. Als je bij de nieuwelingen rijd moet je dan bij een club zitten? Of Fiets Tour club?
Geplaatst door noyelje op vrijdag 5 augustus 2011 om 20:19
@JosM: gesink/dekker probeert je te helpen in het training, toertochten, wedstrijden-topic. Kijk daar even.
Geplaatst door Jimmieklg op zaterdag 6 augustus 2011 om 11:26
@noyelje

Helaas niet uit eigen ervaring. Maar van iemand met wie ik fiets die eerder bij de elite heeft gereden zo'n 10 jaar geleden smiley

Maar hij vertelde als ik wedstrijden wil rijden je vaak het eerste jaar alleen maar in het peloton hangt en hardheid moet opdoen.
Voor de rest denk ik dat het veel trainen is en veel hardheid op doen is. Tja en punt van te lief zijn...... Als wielrenner moet je gewoon arrogant uitstralen en je plek opeisen net als bij voetballen denk ik....

Succes in ieder geval!!
[1]