Hoofdmenu

Zoeken

Forum - Favoriete berg

Geplaatst door lemmens op zaterdag 2 mei 2009 om 13:02.
In het vorige topic vroeg ik wat jullie favoriete AGR heuvel is, nu wil ik ook eens weten wat jullie favoriete heuvel/berg in het algemeen is.

(Topic gestart op aanraden van medericosmiley)

Reacties

[1]
Geplaatst door Henki op zaterdag 2 mei 2009 om 13:12
Ik weet niet hoe die heuvel heet, maar bij Hamoir in de Ardennen in de buurt zit een lekkere zeg, ik droom er nog steeds van smiley Hij was iets van 3-4 km klimmen door een bos omhoog, echt een super ding, en de afdaling daarna was ook mooi smiley
Geplaatst door Jaap Eden op zaterdag 2 mei 2009 om 13:35
Mont Ventoux: Wat een heerlijke berg is dat!
Het maakt mij niet uit van welke zijde ik omhoog kom, want het uizicht en het gevoel dat je in de laatste, kale kilometers krijgt is fenomenaal.
Geplaatst door zacht op zaterdag 2 mei 2009 om 13:43
de ventoux staat bovenaan op mijn to-do-list, ik hoor uit mijn omgeving dezelfde verhalen over het heroische gevoel dat je de laatste kilometers krijgt.
Geplaatst door Hermantk op zaterdag 2 mei 2009 om 15:20
Heb zelf nog nooit een echte col beklommen, maar voor de rest buiten de Limburgse heuvels is de Italiaanseweg toch wel een hele romantische klim (ligt in het gebied Doorwerth-Oosterbeek, nabij Arnhem).
Geplaatst door wtf1500 op zaterdag 2 mei 2009 om 15:56
Italiaanse weg is een goede, ja.

De Amerongse berg is mijn favoriet is de buurt.
Niet veel ervaring hier in de echte bergen. De Aubisque is mijn favoriet tot nu toe.
Geplaatst door Dekkerfan op zaterdag 2 mei 2009 om 16:15
Berg : Aubsique
Heuvel : Die zonder naam in andere topic
Geplaatst door mederico op zaterdag 2 mei 2009 om 16:30
Favoriete berg zonder twijfel Col de la Joux-Plane. Eén van de steilste Alpencols maar niet zo lang. Eigenlijk een col voor echte lichtgewichten die snelheid kunnen ontwikkelen bergop (ik dus).
Favoriete heuvel: alle heuvels zonder kasseien, ik haat die rot dingen smiley
Geplaatst door Yarxing op zondag 3 mei 2009 om 14:48
@zacht, onze nummer 1 op onze to-do-list is in ieder geval t zelfde, lijkt me prachtig om ooit de Ventoux te beklimmen!
Geplaatst door mederico op zondag 3 mei 2009 om 14:53
Ga ik jullie eens jaloers maken: ik doe hem deze zomer! Ik ga trouwens een hele week naar de Alpen en doe al deze cols aan: Col de la Cayolle, Col des Champs, Col d'Allos, Col de la Lombarde, Colle della Maddalena, Mont Ventoux, Col de la Bonette, Colle dell'Agnello, Col d'Izoard en de Col de Vars.
Geplaatst door Jan op zondag 3 mei 2009 om 16:39
Coll de Parrepilon. in de buurt van Barclonette in de Alpen.
Boven aan ga je door een tunnel naar de sneeuw.
Boven de boomgrens. 2700mtr. was ff afzien maar afdaling was gruwelijk, met ATB want het was onverhard halverwege...
Geplaatst door pipo op zondag 3 mei 2009 om 20:12
de amerongseberg..
enige die beetje bij mij in de buurt zit.
Geplaatst door pipo op zondag 3 mei 2009 om 20:13
maar is niet echt een bergsmiley
Geplaatst door xistnc op zondag 3 mei 2009 om 21:02
Nou ik vind de Amerongse berg best een berg, vooral aan het begin van het seizoen!
Geplaatst door wtf1500 op zondag 3 mei 2009 om 22:02
Amerongse berg
Geplaatst door guidodevocht op zondag 3 mei 2009 om 22:22
ik heb niet echt een favoriete berg maar wel mooie momenten aan bergen bijvoorbeeld pla de beret waar menchov ooit won na geweldig werk van boogerd
Geplaatst door Hermantk op maandag 4 mei 2009 om 00:28
Ik vind de Amerongense Berg niet zo mooi, maar doet wel lekker pijn door de lengte. Liever fiets ik nog 15km verder voor de Grebbeberg en de Koerheuvel/Paardenveld.
Geplaatst door StonedCamel op maandag 4 mei 2009 om 09:22
Amerongse Berg is wel een leuke loper, Grebbeberg vind ik altijd wat tegenvallen maar het Paardenveld is wel echt leuk. Vind de klimmen bij Doorwerth eigenlijk wel leuker, met name de Italiaanseweg, die is echt heerlijk.
Heb nog maar weinig in het hooggebergte gefietst, maar de Colle san Carlo zal me altijd bijblijven. Wat was ik daar kapot smiley
http://climbbybike.com/climb.asp?Col=Colle-San-Carlo&qryMountainID=1945
Geplaatst door Cipo op maandag 4 mei 2009 om 14:26
Alp d'Huez steekt er bij mij met kop en schouders boven uit. Je komt jezelf er sowieso op tegen, puur omdat er nagenoeg geen stukken zijn om even op adem te komen. Zie Menchov vorig jaar in de tour. Daarna komt Plateau de Beille, soortgelijk maar iets makkelijker. Verder heb ik ooit ook Port de Pailheres gedaan, vanuit Ax-les Thermes. Das ook een hele aparte, in het begin gaat ie lekker geleidelijk, niet heel steil maar hoe hoger je komt hoe meer de percentages omhoog gaan. Verder hou ik wel van de lekker geleidelijke klimmetjes waarop zoals Col de Chioula en Passo del Tonale in Italie.
Geplaatst door Hermantk op maandag 4 mei 2009 om 14:33
@SC, Italiaanseweg ligt helaas nét iets te ver bij mij vandaan smiley
Geplaatst door Klimgeit op maandag 4 mei 2009 om 22:50
Mijn favo is Mt Ventoux deze steekt er zo mooi eenzaam bovenuit. Steil vanuit het begin en na het bos loopt deze wat beter. Col des Champs is ook een geweldige berg met al zijn haarspeldbochten. Wat ook een gave berg is, is de Amiata in Toscane, behoorlijk steil, maar wat korter dan de Alpenreuzen. Een andere spectaculaire is de Timmelsjoch (afdaling Solden stukje á 105 km/h!!).
Dit jaar op de rol: Stelvio, Gavia en Mangen, waardoor voor mij dit jaar weer een droom uit komt, in de voetstappen van Lubberding en Breukink
Geplaatst door Thor op dinsdag 5 mei 2009 om 10:27
De bergen in Frankrijk hebben uiteraard de meeste heroïek. Maar de meeste verschrikkelijke en daardoor favoriet vind ik toch wel de Angliru in Spanje. En dan met name het laatste deel met stukken tot 23,6%. Geweldig om naar te kijken. Om te doen ongetwijfeld 'pittig' smiley.
Geplaatst door peter038 op dinsdag 5 mei 2009 om 12:58
ik vond die ene uit de 2de etappe van de ronde van romandie mooi, ben de naam vergeten maar dat was die berg(heuvel) toen Cadel Evans en Phillipe Gilbert ontsnapten, en met die gevaarlijke afdaling.
en natuurlijk de rit die Oscar Freire won.
Geplaatst door RaJoKo op dinsdag 5 mei 2009 om 14:25
Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de Italiaanse weg kom. Ik fiets daar wel eens in de buurt maar kan het nooit snel vinden en dan ga ik maar weer naar huis. Maar ik wil die weg ook wel een keer opfietsen.
Geplaatst door zacht op dinsdag 5 mei 2009 om 14:52
@RaJoKo
hier
Geplaatst door Jaap Eden op dinsdag 5 mei 2009 om 14:54
Volg de bordjes richting Kasteel Doorwerth of volg op zondag de dagjesmensen in hun nette kloffie.
Geplaatst door Markoes op dinsdag 5 mei 2009 om 15:24
Ik fiets wel regelmatig oosterbeek.. zal de volgende keer ff doorfietsen naar doorwerth smiley
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 16:34
Zo te horen wonen er best veel wielerflitsers in en rondom de Utrechtse Heuvelrug/veluwe
Geplaatst door peter038 op dinsdag 5 mei 2009 om 17:22
zwolle ja :P
Geplaatst door wtf1500 op dinsdag 5 mei 2009 om 19:43
Amersfoort.
Geplaatst door wtf1500 op dinsdag 5 mei 2009 om 19:43
:l
Geplaatst door martynn op dinsdag 5 mei 2009 om 19:48
Limburg met de Limburgse heuvels naast de DEUR/
Geplaatst door peter038 op dinsdag 5 mei 2009 om 20:31
zwolle heeft de kilometers lange dijk langs de ijssel met heel veel klimmetjes en afdalingen dat best wel zwaar is. je kan er heel erg mooi fietsen.
Geplaatst door Stelvio-fan op vrijdag 14 september 2012 om 13:30
Mijn favoriete berg is uiteraard de Stelvio. Drie keer gereden tot nu toe.
Geplaatst door 123poetertjes op vrijdag 14 september 2012 om 17:23
Elke schooldag sleur ik me weer over de Jan Blanken Brug tussen Vianen en Nieuwegein. Ik denk wel 10 meter hoogteverschil en vaak zowel heen als terug wind tegen.

FF serieus. Later staan sowieso de Mont Ventoux en de Stelvio op mijn nog-te-doen lijstje, vanwege de heroiek. Ook de Transfagarasan pas in Roemenië lijkt mij schitterend, maar daar moet je wel wat verder voor reizen. Zo'n typisch Spaans geitenpad om helemaal stuk te gaan heeft ook iets magisch.
Geplaatst door Gilly op zaterdag 15 september 2012 om 19:28
Kandel in het Zwarte Woud, tevens omdat ik daar de King of Mountain ben. Echt het mooiste fietsgebied waar ik ooit geweest ben, aanrader voor iedereen!

Angliru en Zoncolan moet ik nog doen.
Geplaatst door Stelvio-fan op zaterdag 15 september 2012 om 20:04
Ik heb wel gezegd dat de Stelvio mijn favoriete berg is, maar het is denk ik toch een ander smiley
De Kaunertaler gletscherstrasse ligt iets van 50 km meer naar het noorden, is 38 km lang (gem 4% denk ik ofzo). Hij heeft een relatief rustige aanloop, al zijn er onderweg wel stukken van 700 meter ofzo met rond de 15%. De laatste 12 km zijn echter bijna non-stop boven de 10%. Ik denk dat de laatste 3 km zelfs 15% zijn. Ik heb hem twee keer gedaan, en allebei de keren was ik echt op. Dat is me op een andere berg nog nooit overkomen. Kandel ken ik ook, maar dan alleen met de auto (ik was een keer op vakantie in Simonswald)
Geplaatst door LinusGerdemann op zaterdag 15 september 2012 om 21:39
Wellicht niet heel bekend, maar zeker vanuit het uiterste zuiden goed te doen en de auto aan de rand van de Eifel zetten en dan de Hohe Acht beklimmen. Vanuit Adenau tegenover de supermarkt REWE de weg in toch bijna 8 kilometer klimmen met de laatste tweehonderd meter naar de kaiser wilhelm turm nog even een smal pad (wel geasfalteerd) van 27% Dicht bij huis en toch een wat langere klim. Het smalle pad bereik je vanaf de parkeerplaats waar je langskomt. Ik fiets er erg graag. Tip: Ga niet vanuit het Ahrtal starten om een aanloop (veel auto's, motoren voor Nurburgring), maar vanuit bijvoorbeeld Blankenheim richting Adenau.
Geplaatst door simplex op zondag 16 september 2012 om 00:10
Alvorens ik BeNe uit mocht waren dit De Wanne en De Keuteberg en Eyserbos.

Daarna is dit vanwege de imposante ligging, de wielerhistorie en zeker ook zwaarte de Mont Ventoux geworden.
Gelukkig was het toen prima weer en heb ik geen heroïsche ervaringen. Anders zou het wel eens een andere keuze kunnen zijn.

edit. Vanuit wielernostalgie ben ik toch nog de Patersberg, Kemmelberg, Koppenberg, Molenberg en de Muur vergeten.
Geplaatst door Kwak op maandag 17 september 2012 om 11:50
Leuk topic.
Ik woon in Utrecht en fiets graag over de heuvelrug. Mijn favoriete berg daar is de Pyramide van Austerlitz. Deze kan je op een goede dag heerlijk op de macht nemen. De Italiaanse weg is ook leuk, maar die is net te ver weg om vaak te doen.

In Limburg vind ik de Keutenberg erg leuk. De eerste 200 meter tegen meer dan 20% zijn fantastisch. Daarna kan je op de minder steile stukken kijken hoe goed je echt bent.

Als het gaat om hooggebergte vind ik Col du Lautaret vanaf Briancon erg mooi. Niet al te steil, wel lang. Dus je kan er heerlijk tempo rijden. Dat ligt mij beter dan steilere bergen als de Madelein, Croix de Fer of Alpe d'Huez.
Geplaatst door skyman op maandag 17 september 2012 om 17:27
de heuvel in mijn tuin haha
Geplaatst door skyman op maandag 17 september 2012 om 17:28
Mijn lieveling HEUVEL is de Mount Everest
Haha
Geplaatst door pantaniet op maandag 17 september 2012 om 17:31
@kwak ik zie dat je een mooie tijd hebt op de Lautaret, ik hoop over twee weken nog die kant op te gaan. Eens kijken of ik in de buurt kan komen! Ik woon ook in Utrecht maar heb die pyramide van Austerlitz dus echt pas net ontdekt. Fiets nog niet zo lang maar toch gek! Ik vind de Amerongse berg toch de leukste bij ons in de regio!
Geplaatst door Bettinwel op maandag 17 september 2012 om 17:51
Botterstop op buitenblad
Geplaatst door Kwak op dinsdag 18 september 2012 om 00:41
@Pantaniet

Succes daar. Hopelijk staat de wind goed, ik had wind tegen. Maar nog steeds een goede tijd inderdaad, ik was er erg tevreden mee.

Amerongen is zeker leuk, maar die was al genoemd, vandaar dat ik de Pyramide de revue laat passeren.
Geplaatst door Jan op dinsdag 18 september 2012 om 10:30
Col de Parripilion.
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 18 september 2012 om 16:36
Haha, oud topic dit. Mooi om mijn reactie van 3,5 jaar terug te zien. Sindsdien toch een stuk of 20 cols beklommen in Alpen, Pyreneeën en Italiaanse Alpen.
Als ik daaruit een top 3 moet samenstellen is die als volgt:
1. Passo di Gavia (vanuit Ponte di Legno, na beklimmen Mortirolo)
2. Col d'Aubisque via Soulor
3. Mont Ventoux

Deze cols zijn mooi omdat ze redelijk lang duren, fantastische ruige rotspartijen e.d. hebben, mooie uitzichten en ik er ook superbenen op had.

In NL kies ik toch voor lopers als Camerig, Loorberg, Posbank etc. Daar kan ik m'n explosiviteit en macht goed kwijt.
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 18 september 2012 om 16:38
@bettinwel
Haha, de Botterstop! Reed ik vroeger vaak omhoog toen ik nog bij m'n ouders woonde. Op m'n stalen fietsje, pogen om boven de 18km/h te blijven.
Vind alleen dat hij vervelend ligt. Achter een stoplicht en achterwaarts moet je over dat schelpenpad.
Geplaatst door Voigt op dinsdag 18 september 2012 om 17:14
Prachtig topic dit. Ik ga nu al dik 10 jaar op rij minstens 1 keer per jaar een weekje cols klimmen in het buitenland, en elk jaar ontdek ik nieuwe parels. Elke col heeft zo een beetje z'n eigen verhaal, omwille van de geschiedenis van de col op zich, maar ook omwille van hoe je ZELF die col beleeft. Voorbeeldjes daarvan in mijn top-5 hieronder.

1. Cormet De Rosselend (Alpen)

Ronduit fantastisch qua landschap waar je in fietst. Lang maar verveelt geen moment. Een minder genoemde maar o zo ongewaardeerde vriendelijke reus. Hij vertaalt lijden in vreugde. 1 woord: AANRADER !

2. Passo Pordoi (Italiaanse Dolomieten)

De col waarop het voor mij allemaal begon, in de zomer van 2000. Eerste keer dat ik mee was op fietsreis met een vriend, en meteen kregen we op dag 1 deze klepper op ons bord voorgeschoteld. Met al zijn "tornanti" een heerlijke col eens je het goeie ritme te pakken hebt. Nadien heb ik hem nog een keer of 8 beklommen over meerdere vakanties heen. Het mooiste is om een lange Dolomietentocht te doen, en als laatste col deze te beklimmen, weliswaar vanaf Canazei, om dan bij bijna ondergaande zon de duikvlucht te nemen op een volledig vrije baan richting Arabba of het iets verderop liggende Pieve di Livinalongo. Puur genieten.

3. La Plagne (Alpen)

Ideale col om de conditie op te starten, quasi geen recuperatie en constant duwen op die pedalen. Van in het dorpje weet je wat je de komende 20 km te wachten staat. Bij mooi weer boven zicht op de Mont Blanc: massive !

4. Peyresourde

Een col die gemiddeld niet zo steil is en met enkele leuke tussenstukken waar je buitenblad kan rijden. Heb er eens enkele leuke duels uitgevochten met enkele teammakkers. Heerlijk, en dan de laatste kms die tegenwind die je er erg vaak hebt: DOODgaan haha !

5. Le Petit Ballon (Vogezen)

Al menig oorlogje met deze uitgevochten. Altijd gaat er hier iets mis: ofwel rijd ik lek op die vervelende kiezelachtige weg, ofwel krijg ik gutsende regen op die col. Zo deed ik hem laatst in 2010 en begon het kort voor de top hard te regenen. De afdaling richting Munster was een ramp: onderweg tot 3 keer moeten stoppen wegens kramp in de handen en probleem met remmen. Zelden zo blij geweest terug heelhuids beneden te staan. En toch haalt hij mijn top-5: een vervelend beest(je) maar ach: afzien is toch vaak waar het om draait zeg !?
Geplaatst door JosM op dinsdag 18 september 2012 om 17:29
Nog altijd de VAM-berg. Meer heuvels heb ik nog niet beklommen in Nederland smiley. Verder nog wat bergjes in de Ardeche waar ik de naam nooit kon vinden.
[1]