Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Voorbeschouwing: Les Trois Ballons
Geplaats door Bijls op vrijdag 10 juni 2011 om 16:22.
Morgen staat de editie 2011 van Les Trois Ballons op het programma. Voor het eerst zal Team WielerFlits een afvaardiging sturen naar de Franse Vogezen. Negen renners strijden voor de eer om met de prijzen er van door te gaan.
Parcours
Vanuit de start ligt er een relatief klein vlak stukje naar de voet van de eerste berg van de dag, de Ballon de Servance. Het eerste stuk van deze klim loopt niet erg steil, maar op een kleine zes kilometer van de top ligt een stuk van bijna drie kilometer aan bijna negen procent gemiddeld. Daarna volgt nog een minder steil stuk naar de top. De afdaling naar Le Thillot hoeft niet heel lastig te zijn, maar kan bij nat weer erg vervelend zijn.
De twee daaropvolgende klimmetjes, de Co de Menil en de Col de Oderen, zijn niet heel erg lastig. De Menil zal een goed gesoigneerde renner zelfs over het hoofd zien en de Oderen loopt lekker omhoog. De klim via de Herrenberg naar de Col du Grand Ballon is een heel ander verhaal. De bovenste vijf kilometer van die Herrenberg zijn erg lastig, die een klap kunnen geven als het gevoel in de benen niet top is. Op de top van de Herrenberg volgt een plateau van bijna twintig kilometer gevolgd door een korte maar lastige laatste kilometer naar de top van de Grand Ballon.
Na een lange afdaling volgt daarna een vlak stuk naar de voet van de Col de Hundsruck. Deze beklimming begint relatief éénvoudig, maar is het zeker niet tot de top. Na een afdaling kan doorgestoomd worden naar Sewen, waar de Ballon d’Alsace zal gaan beginnen. Halverwege volgt daar een stuk van ongeveer vier kilometer van rond de negen procent. De laatste vier kilometer zijn dan wel weer te doen tot de top.
Dan volgt het laatste lastige stuk terug naar startplaats Champagney. Als de wind hier verkeerd staat kan het problemen opleveren voor renners die al stuk zitten. En dan volgt nog de slotklim naar de Planche de Belles Filles. De klim is vijf en een halve kilometer lang met een gemiddelde van 8.2 procent: een pijnlijke bedoeling na 200 kilometer wedstrijd. Hier zou nog verschil gemaakt kunnen worden.
Favorieten
Al maanden van te voren liet HermanTK in de pers weten klaar te zijn voor een overwinning. In de voorbereiding lijkt de renner uit Leusden ook de beste papieren te hebben, terwijl hij toch niet al te veel inspanningen lijkt te leveren. De concurrentie komt in eerste instantie van Gilly2, die vooral een fabelachtige daaltechniek in de benen heeft. Verrassing van de dag zou wel eens RubenAV kunnen zijn. Deze student uit Wageningen besloot pas laat deel te gaan nemen aan deze cyclosportieve tocht, had daarna af te rekenen met pech. Hij lijkt hier echter sterker dan ooit uit te komen.
Bij de outsiders is het verschil heel groot. Saphire06 komt nog maar net kijken, fladdert omhoog, en zou maar zo de gevestigde orde het vuur aan de schenen kunnen leggen. Het ontbeert de jongeling echter nog aan vertrouwen. Is dit aanwezig dan gaat hij voor winst. Oude rot in het vak Vigiroso is de man met het meeste ervaring en het meeste parcours. Hopelijk breekt het gebrek aan voorbereiding hem niet op. Jan was initiator van deze meeting en wil zich bewijzen. Kan hij met zijn stalen ros de afstand wel aan?
Het zou pas echt een verrassing zijn als xistnc, Spartacus of Bijls er met de overwinning van door zal gaan. De drie gaan het minst sterk omhoog, maar hebben een pak ervaring die misschien na 200 kilometer de doorslag kunnen geven. Spartacus lijkt met zijn naam de sterkste te zijn. De afdaling kan bij hem doorslag geven of het breekpunt zijn.
Favorieten volgens WielerFlits.nl
**** HermanTK
*** Gilly2, RubenAV
** Vigiroso, Jan, Saphire06
* xistnc, Spartacus, Bijls
Reacties
| Geplaatst door Pakuu! op vrijdag 10 juni 2011 om 16:23 |
Succes allemaal. Ik hoop op een mooie aanval van Spartacus![]() |
| Geplaatst door slico op vrijdag 10 juni 2011 om 16:24 |
Haha, leuk stukje![]() |
| Geplaatst door sky op vrijdag 10 juni 2011 om 16:31 |
| Schitterend! Succes morgen mannen! |
| Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 10 juni 2011 om 16:56 |
| Mooie voorbeschouwing! Succes! |
| Geplaatst door remco2103 op vrijdag 10 juni 2011 om 16:56 |
| Kunnen we nog ergens € inzetten ? |
| Geplaatst door Schele Sjakie op vrijdag 10 juni 2011 om 17:11 |
| Naam: Schele Sjakie Wedstrijd: Les Trois Ballons (x2.0) HermanTK (x1.8) Gilly2 (x1.6) Bijls (x1.4) RubenAV (x1.2) Saphire06 (x1.0) Vigiroso (x1.0) Jan (x1.0) Spartacus Succes morgen! |
| Geplaatst door Onie op vrijdag 10 juni 2011 om 17:14 |
| Denk dat het verschil tussen RubenAV en Saphire06 aan de streep niet heel groot gaat zijn. Hermantk de Contador van de groep. Gilly2 heeft de twijfelachtige eer om Schleck te spelen. .Succes. |
| Geplaatst door Feilluu op vrijdag 10 juni 2011 om 17:15 |
| Naam: Feilluu Wedstrijd: Les Trois Ballons (x2.0) HermanTK (x1.8) Gilly2 (x1.6) Jan (x1.4) Saphire06 (x1.2) Sartacus (x1.0) RubenAV (x1.0) Bijls (x1.0) Vigiroso xistnc. |
| Geplaatst door Bijls op vrijdag 10 juni 2011 om 18:26 |
| Als ik jullie was zou ik toch xistnc en vigiroso niet onderschatten |
| Geplaatst door Bettinwel op vrijdag 10 juni 2011 om 19:42 |
| Ik support streekprodukten: *** xistnc Succes & plezier allemaal. |
| Geplaatst door simplex op vrijdag 10 juni 2011 om 20:08 |
| Mijn favo's dan ook maar en niet alleen vanwege winstkansen. Bijls en xistnc en zeker als ze bij elkaar kunnen blijven of het zelfs op een tandem zouden doen. Heeft nog meer voordeel in de afdalingen. Gezien de prijsgegeven (trainings)resultaten zal het toch wel tussen HermanTK of Gilly gaan? Zou leuk zijn als Gilly zijn bravoure helemaal waarmaakt. Jan op een echt stalen ros gun ik het uiteraard ook. RuibenAV kan ik onvoldoende inschatten maar verwacht een verrassing. Saphire gaat ons allemaal sterk verrassen. Overige niet genoemden zullen ook bovenmatig presteren en ik verwacht dat nestor Vigoroso het minste gaat afzien en vooral gaat genieten. Succes allemaal. We lezen het graag. |
| Geplaatst door Jimmieklg op vrijdag 10 juni 2011 om 20:26 |
| Succes allemaal!! Zoals mijn moeder zou zeggen: Meedoen is belangrijker dan winnen :P TUURLIJK ![]() |
| Geplaatst door xistnc op vrijdag 10 juni 2011 om 20:35 |
Als Sinterklaas mee zou doen, zou hij van Simplex nog kansen krijgen ![]() @Feilluuu: en bedankt, ik neem je nog een keer op sleeptouw! Heb er zin an! Vanavond zoveel spaghetti gegeten zonder saus als anders in een jaar. Fun Fight Focus Furmanite Funeral! |
| Geplaatst door simplex op vrijdag 10 juni 2011 om 20:37 |
@xistnc: je mag jezelf niet zomaar op gelijke hoogte met deze eerbiedwaardige witbaard zetten. ![]() |
| Geplaatst door Larson op vrijdag 10 juni 2011 om 20:41 |
GO GO Vigiroso![]() |
| Geplaatst door xistnc op vrijdag 10 juni 2011 om 21:02 |
| (x2.0) Saphire06 (x1.8) Gilly2 (x1.6) Hermantk (x1.4) Vigiroso (x1.2) Jan (x1.0) RubenAV (x1.0) Spartacus (x1.0) Bijls |
| Geplaatst door simplex op vrijdag 10 juni 2011 om 21:05 |
| Ja, als een insider het zo voorspelt dan zou ik ook moeten corrigeren :P Zit je zelf bij Sinterklaas op schoot? |
| Geplaatst door stijntjuhh op vrijdag 10 juni 2011 om 21:20 |
Ach, ik zal maar eens een gokje doen (zomaar)![]() Naam: stijntjuhh Wedstrijd: Les Trois Ballons (x2.0) Gilly2 (x1.8) Hermantk (x1.6) Jan (x1.4) Saphire06 (x1.2) RubenAV (x1.0) Spartacus (x1.0) Bijls (x1.0) xistnc Verder succes. |
| Geplaatst door xistnc op vrijdag 10 juni 2011 om 21:23 |
| @simplex Nee, geen katholieke taferelen hier. |
| Geplaatst door Verweggistan op vrijdag 10 juni 2011 om 21:26 |
Ah, een prono. Ik doe mee. ![]() Naam: Verweggistan (x2.0) Hermantk (x1.8) Gilly2 (x1.6) Saphire06 (x1.4) RubenAV (x1.2) Vigiroso (x1.0) Jan (x1.0) Spartacus (x1.0) Bijls Enne....Succes jongens!! |
| Geplaatst door simplex op vrijdag 10 juni 2011 om 21:26 |
| lol @xistnc: weliswaar devoot geuit. Zoveel spaghetti zonder saus eten is trouwens al een topprestatie die morgen moeilijk te evenaren valt. |
| Geplaatst door stijntjuhh op vrijdag 10 juni 2011 om 21:30 |
Ben ik nou de enige die xistnc in zijn prono heeft staan?![]() |
| Geplaatst door xistnc op vrijdag 10 juni 2011 om 21:35 |
@stijntjuhh ![]() |
| Geplaatst door elbosco op vrijdag 10 juni 2011 om 21:37 |
| de eerst prono waar ik aan meedoe dit seizoen: (x2.0) HermanTK (x1.8) Gilly2 (x1.6) Saphire06 (x1.4) Jan (x1.2) RubenAV (x1.0) Vigiroso (x1.0) Spartacus (x1.0) Bijls Succes mannen ! |
| Geplaatst door stijntjuhh op vrijdag 10 juni 2011 om 21:42 |
'k ben hoe de prono van simplex d'r uit ziet![]() |
| Geplaatst door simplex op vrijdag 10 juni 2011 om 21:45 |
| Ik heb in in een kleine "novelle"geprobeerd. Trouwens ik snap geen bal van die cijfers. Bovendien wordt Spartacus door velen ondergewaardeerd? En Bijls is de meest onderschatte flitser. Hij gaat zijn kasseienervaring gebruiken op de Grand Ballon ![]() |
| Geplaatst door RubenAV op vrijdag 10 juni 2011 om 21:50 |
| Ik zal zelf ook nog even snel een voorspelling doen, voordat ik onder de wol kruip: (x2.0) HermanTK (x1.8) Gilly2 (x1.6) Vigiroso (x1.4) Jan (x1.2) Saphire06 (x1.0) Bijls (x1.0) Spartacus (x1.0) xistnc Mezelf uiteraard buiten beschouwing gelaten, om fraude te voorkomen ![]() |
| Geplaatst door Klimgeit op vrijdag 10 juni 2011 om 21:58 |
| de eerst prono waar ik aan meedoe dit seizoen: (x2.0) HermanTK 7uur 12 min (x1.8) Gilly2 7 uur 26 (na laatste gniepige demarrage) ![]() (x1.6) Jan 7 uur 27 (x1.4) Vigiroso (x1.2) RubenAV (x1.0) Saphire06 (x1.0) Spartacus (x1.0) Bijls Ik ken de kwaliteiten te slecht voor een goede prono, maar Herman is duidelijk een der, Der Jan komt van ver maar altijd sterk, Gilly jong (wellicht te) en Ruben en Saphire......, tja en de oude rot Vigiroso (diesels schat ik hoog in, maar ken de klimcapaciteiten niet van hem). Wees geen held tijdens de eerste afdalingen om erbij te blijven! Elke marmotte valt er wel een dode, vorig jaar twee! Succes mannen!!! |
| Geplaatst door Bijls op vrijdag 10 juni 2011 om 22:18 |
| (x2.0) Gilly2 (x1.8) HermanTK (x1.6) RubenAV (x1.4) Saphire06 (x1.2) Vigiroso (x1.0) Jan (x1.0) xistnc (x1.0) Spartacus |
| Geplaatst door Jan op zaterdag 11 juni 2011 om 04:38 |
| Het is zover. Ontbijten en naar de start. Gefeliciteerd met je verjaardag Klimgeit! |
| Geplaatst door gilly2 op zaterdag 11 juni 2011 om 04:45 |
| Mij op 1? Wtf hoe onlogisch is dat, herman rijdt mij er wel af op ervaring en inhoud :s |
| Geplaatst door xistnc op zaterdag 11 juni 2011 om 05:13 |
Quote: Geplaatst door Klimgeit op vrijdag 10 juni 2011 om 21:58 Elke marmotte valt er wel een dode, vorig jaar twee! Die gaan we gelukkig niet rijden. ![]() En verder goedemorgen. |
| Geplaatst door Klimgeit op zaterdag 11 juni 2011 om 09:01 |
| Thx Jan @xintnc: 4000 man in een afdaling met een paar zotten en een zooitje krukken die niet kunnen dalen is genoeg voor ziekenhuiswerk |
| Geplaatst door Leukefans op zaterdag 11 juni 2011 om 09:11 |
| Succes mannen, geniet er met volle teugen van, en kom allemaal veilig aan ook! En Happy B-day Klimgeit! ![]() |
| Geplaatst door stijntjuhh op zaterdag 11 juni 2011 om 09:50 |
| Nogmaals ''Succes allemaal''!! |
| Geplaatst door maikel11 op zaterdag 11 juni 2011 om 10:30 |
| Kom op boys, ik zet in op Herman ofcourse. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 11 juni 2011 om 10:37 |
| (x2.0) Jan (x1.8) Vigiroso (x1.6) HermanTK (x1.4) Saphire06 (x1.2) Spartacus (x1.0) RubenAV (x1.0) xistnc (x1.0) Gilly2 (DNF) |
| Geplaatst door maikel11 op zaterdag 11 juni 2011 om 11:42 |
| Gelukkig voor Gilly heeft zacht de prono meestal fout. |
| Geplaatst door Hermantk op zaterdag 11 juni 2011 om 11:53 |
| DNF Later meer.. |
| Geplaatst door elbosco op zaterdag 11 juni 2011 om 11:55 |
| damn, balen man! alleen jij ? keep us informed. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 11 juni 2011 om 11:57 |
| Slecht nieuws Herman. Sterkte, we leven met jullie mee. |
| Geplaatst door stijntjuhh op zaterdag 11 juni 2011 om 11:58 |
Das schokkend.!![]() |
| Geplaatst door stoemper op zaterdag 11 juni 2011 om 12:04 |
wat is er gebeurd? |
| Geplaatst door xistnc op zaterdag 11 juni 2011 om 12:10 |
| HONG of BONG, afhankelijk van taalvoorkeur. |
| Geplaatst door stoemper op zaterdag 11 juni 2011 om 12:22 |
| Hermantk Herman ten Kate Op de Col d'Oderen (55km) zat ik minstens bij de beste 200 (van 2400) in koers.. Tot een steentje in de afdaling er een einde aan maakte. 1 minute ago Favorite Retweet Reply » Hermantk Herman ten Kate De dag met je beste vorm ooit, moet uitgerekend de dag zijn dat je vier keer lek rijdt en je buitenband kapot gaat.. 2 minutes ago Favorite Retweet Reply |
| Geplaatst door Larson op zaterdag 11 juni 2011 om 12:24 |
| weer pech voor team WF, niks ernstig hopelijk? |
| Geplaatst door elbosco op zaterdag 11 juni 2011 om 12:26 |
| gelukkig niet gevallen (maar toch balen natuurlijk). |
| Geplaatst door xistnc op zaterdag 11 juni 2011 om 12:37 |
| Verslagje komt eraan. Ik zat overigens niet bij de beste 200. Ook niet bij de laatste 200, gelukkig. |
| Geplaatst door Hermantk op zaterdag 11 juni 2011 om 12:47 |
| Vanochtend om 4.15 ging de wekker. Het was een waar 'saved by the bell' omdat ik aan het dromen was over een examen wat heel slecht ging. Die droom was snel vergeten en de focus stond direct op Les Trois Ballons. Vandaag was de dag. Ik heb me snel aangekleed en ben wat gaan eten. Langzamerhand kwam iedereen uit bed gerold en om 5.30 vertrokken we naar Champagney voor de start. Een uur later kwamen we in Champagney aan waar het inmiddels al hard aan het regenen was. Iedereen stond er een beetje beteuterd bij de te kijken, maar ik voelde er eigenlijk niets van. Vandaag had ik een superdag en die regen zou daar niks aan kunnen doen. Om 7.20 klonk het startschot. Ik had me samen met Gilly2 goed naar voren in het tweede startvak (400 tot 1999) weten te zetten. Gilly was net bezig met zijn regenjasje uitdoen, dus die was ik vrij gauw kwijt. In alle drukte heb ik me naar voren kunnen wurmen en op de grote weg begon het spektakel. Met snelheden die de 40 per uur aantikten (vals plat omhoog) werden de eerste kilometers afgelegd. Ik probeerde zoveel mogelijk in de slipstream te blijven zitten en met een hartslag tegen de 180 (omslagpunt is 187) positioneerde ik me in een aardige positie onderaan de Ballon de Servance. Gilly was net teruggekomen, want hij zat eerst achter een valpartij. Daarna was hij ineens verdewenen. Toen begon het klimmen en ik merkte direct dat me dat beter afging dan anderen. Ik haalde er heel erg veel in en dat heeft de gehele klim zo geduurd. Ik ben door ongeveer drie man ingehaald en heb er zelf zo'n, wat zal het zijn, 100 ingehaald. De hele tijd met de hartslag vlak onder het omslagpunt en een tred die nog vrij soepel aanvoelde. Ik voelde me echt super en ik zag mensen om me heen al hijgen en doodgaan. Boven aan de Servance besefte ik dat ik waarschijnlijk al bizar ver van voren zat. De smalle en hobbelige afdaling die er nat bij lag viel me eigenlijk alles mee. Ik verloor ongeveer 10 plaatsen, maar kon beneden weer aansluiten bij een groep van ca. 50 man die even werd opgehouden bij het stoplicht. In die groep werd het tempo direct opgevoerd en ik zat bij de eerste 5 - 10. Zelfs nog even overgenomen en iets voorbij de Col du Ménil was het gat naar de groep voor ons gedicht. Zo kwamen we aan de voet van de Col d'Oderen met zo'n 80 man. Ik heb van een aantal mensen wat kenmerken kunnen onthouden om ze net in de uitslag van vorig jaar terug te kunnen vinden. Zij reden allemaal top 100. Dus ik denk dat ik toen sowieso bij de beste 200 zat. Op de Oderen scheurde het uit elkaar. Er reed een groep van 15 man weg en daarachter nog zo'n stuk of 20. Ik besloot mezelf in te houden en in het derde groepje te blijven. Mijn hartslag zat iets meer dan 10 slagen onder het omslagpunt. Ik wilde in ongeveer deze positie de top van de Grand Ballon halen en dan wel verder zien. Boven op de Col d'Oderen hadden een aantal cycloteams ravitaillering staan. Ik dacht toen nog: 'wat een weelde, zoiets zou ik later ook wel willen hebben.' De afdaling verliep super. Misschien wel de beste in m'n leven. Ik haalde weer wat mensen in en hoopte terug te kunnen komen in het tweede groepje wat weg was gereden. PTSSSSSSSSSSSSSSSJ. Lek achter.. Balen, maar geen paniek. Fiets aan de kant gezet, de standaardprocedure gevolgd. Maar toen bleek mijn reservebandje ook leeg te lopen.. Alle stoppen sloegen door. Daar sta je dan. Wachten, wachten, wachten. Gilly niet gezien, maar die had zelf geen spullen mee, dus daar zou ik sowieso niks aan gehad hebben. Ik hoopte dat er spoedig iemand van Team WF langs zou komen. Ineens hoorde ik de stem van RubenAV. Die had ik écht niet zo vroeg al verwacht. Hij had een binnenbandje voor me en is daarna verder gegaan. Ik kreeg het binnenbandje maar halfvol, omdat mijn co2-cartridge al voor de helft verspeeld was aan die andere binnenband. Ik kon met het pompje van een Fransman die ook lek was gereden de band weer vol krijgen. Inmiddels had ik al 14 minuten verloren en waren er helemaal geen sterke groepen meer. In de aanloop naar en op de Col du Bramont heb ik veel groepjes ingehaald en op sleeptouw moeten nemen. Ik hoopte nog terug te kunnen komen tot Ruben en Gilly. PTSSSSJ. Weer lek.. De moed was volledig in m'n schoenen gezakt. Ik had geen binnenbandje meer, geen pompje meer en ik merkte op dat er een scheur zat in m'n buitenband. De volgende WF'er die ik zag was Jan. Jan kon me een beetje helpen, maar die buitenband was natuurlijk al naar de klote. Toen er EINDELIJK een materiaalwagen kwam kon Jan weer vertrekken. Maar de materiaalwagen had geen buitenband.. Dus het was weer behelpen. Inmiddels waren Spartacus en Saphire06 net voorbij.. Ik kon aanhaken en m'n verhaal doen. Gepaard met tranen, want zo hoog zat het inmiddels wel. Ik heb mezelf wéér opgeladen en had me als laatste overgebleven doel gesteld om goud te halen. Maar op de Col de Herrenberg ging het weer mis. Dat was de druppel. Ik kreeg minuten later nog wat geld van Spartacus die zijn weg weer vervolgde met Saphire. Boven op de top heb ik in het gras in alle wanhoop zitten wachten op Bijls en xistnc. Xistnc had de huissleutel. Hopelijk had hij die bij zich.. Eindelijk kwam daar Bijls naar boven. Xistnc zou niet meer ver zijn en die kwam inderdaad na 2 minuten ook. Die had de huissleutel en besloot zelf ook om mee te gaan. Ik kon mezelf niet nog eens opladen. En zolang ik geen nieuwe buitenband kreeg kon ik toch elke 10km weer afstappen. De teller stond na ca. 70km overigens nog op 27.8km/u. Hoe ik me nu voel laat ik maar aan jullie verbeelding over. |
| Geplaatst door Leukefans op zaterdag 11 juni 2011 om 13:00 |
| Pfff, Herman, dat is echt balen, ik leef met je mee... Je zal maar eens zo'n superdag hebben zoals je beschrijft, wat een verschrikkelijke anticlimax! ![]() |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- vrijdag 18 mei
- 00:54 Gesink vierde in tijdrit Tou..
- donderdag 17 mei
- 21:50 Volg hier de vijfde rit in d..
- 18:00 Giro 2012: Voorbeschouwing e..
- 17:55 Giro 2012: Lars Ytting Bak d..