Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Doping in de wielersport
Geplaats door odysseia op zaterdag 25 april 2009 om 20:19.
Ik ben het helemaal beu aan het raken, het issue van doping in de wielersport. Bijna elke dag komen er weer gegronde, maar ook ongegronde verdachtmakingen uit. Renners worden afgemaakt zonder dat er werkelijk bewijzen zijn. Rijdt iemand goed, dan zal hij wel gepakt hebben. Een normale goede prestatie kan natuurlijk niet. Geruchten rond dopinggebruik hangen als een donkere wolk boven het wielerpeloton. Ik moet zeggen dat ik heel dat dopinggebruik eigenlijk een non-issue vind. Ik wil mooie koers zien. En ik heb afgelopen jaren genoten van Rasmussen, van Vinokourov en Kashechkin. Voor mij zijn dat nog steeds grote wielerhelden. Of ze nu wel gepakt hebben of niet.
Volgens mij wordt het anti-dopingbeleid ook op een heel verkeerde manier uitgevoerd. Nu vind er een heksenjacht in het peloton plaats. Renners zijn vogelvrij. Als ik nu een topic start dat die en die renner wel gebruikt zal hebben, gaat dat binnen no time de wereld over. Iedereen kan zomaar wat roepen en de carrière van een renner breken. Ik zou zeggen: weg met de dopinglijst. Vrijgeven die handel, maar in plaats van dopingcontroles komen daar uitgebreide gezondheidscontroles voor in de plaats. Juist de gezondheid van de renner – bij onmenselijke prestaties zoals een Tour uitrijden – moet centraal komen te staan. Geen razzia’s meer dus, niet constant de where abouts doorgeven, Armstrong mag gewoon weer douchen. Maar wil je starten in een koers dan moet de gezondheid volledig getest worden. Dat maakt het wielrennen wat menselijker. Met een te hoog hematocrietgehalte word dus niet gestart.
Reacties
| Geplaatst door Henki op zaterdag 25 april 2009 om 20:31 |
Ik ben het met vele punten met je eens, zoals dat ik gewoon kijk naar een koers zonder ook maar 1 keer aan doping te denken. Dit maakt het veel mooier. Waar ik het niet mee eens ben is het vrijgeven van doping, en de beredenering daarvan. Een renner gebruikt geen doping omdat hij de tour te zwaar vind. Een renner gebruikt doping omdat hij wil winnen. Dus zeg je dat iemand een bepaalt aantal pillen mag slikken, dan zullen er altijd renners zijn die het dubbele doen, omdat ze dan net weer wat harder gaan rijden dan de tegenstander. De tour is zwaar omdat het drie weken wedstrijd is. Als iedereen wat doping gebruikt om het "makkelijker" te maken, gaat iedereen 2 km/u harder gemiddeld rijden en word iedereen ook weer even moe als dat ze nu zijn. Doping gaat daar niks aan doen. Het moet gewoon niet mogen. Het uitbannen gaat niet lukken, omdat de mens ( niet iedereen , maar vele ) vals spelen als een goede oplossing ziet. Dit moet je er maar bij nemen, helaas, want het stoppen gaat toch niet lukken, er zullen altijd mensen zijn die het toch proberen . Maar , daarnaast, ik kijk gewoon naar de sport, en sluit mijn ogen ( hoe naïef ook ) voor de doping hier in. Dit maakt het kijken naar een koers wel leuker, omdat je je niet bij elke prestatie je gaat zitten afvragen of dit mogelijk is. En je gaat zo ook niet gelijk de concurrenten van diegene waar je fan van bent zwart maken. Lijkt me een stuk leuker kijken ![]() |
| Geplaatst door Verweggistan op zaterdag 25 april 2009 om 21:53 |
| Ik heb altijd het idee dat er bij andere sporten zo weinig gecontroleerd wordt en als ze dan mensen betrappen in een andere sport, meestal is dat dan zwemmen, wordt er erg weinig aandacht aan besteed. Maar dat er altijd veel aandacht gegeven wordt aan dopinggevallen in het wielrennen geeft juist aan dat de sport populair is. |
| Geplaatst door zacht op zaterdag 25 april 2009 om 21:59 |
| Tsja, doping. De eerste keer dat ik er tijdens het kijken naar een koers aan dacht was toen ik Bernard Hinault, in zijn gele trui, de massasprint van de laatste tour-etappe op de Champs-Elysees zag winnen. De 2e keer dat ik er tijdens het kijken aan dacht was toen ik Riis zag rijden op Hautekam in 1996, (met het einde van de heerschappij van Indurain ook mooi in beeld gebracht.) Voor de rest ben ik tijdens het koers kijken heerlijk naief, en denk ik nooit aan doping. Als ik niet kijk en het over wielrennen heb is het andere koek. Er zijn meerdere (ex-)renners waarvan ik bijna zeker weet dat ze gebruikt hebben, maar voor de TV schakel ik die gedachtes op de een of andere manier compleet uit. Het wielerwereldje is zo introvert knus dat de UCI, WADA, ASO of wie dan ook geen schijn van kans maken om ook maar iets te veranderen aan doping in het wielerpeloton. Duidelijke regels zou het wel wat makkelijker maken. Één duidelijke lijst waar alle doping op staat. Één controlerende instantie. Wil je een medisch attest ? Ga maar naar een dokter van diezelfde controlerende instantie. Wordt je gepakt ? Einde carrière. |
| Geplaatst door SolitaryShell op zaterdag 25 april 2009 om 22:07 |
Quote: Ik zou zeggen: weg met de dopinglijst. Vrijgeven die handel, Joepie, wie de beste doping kan betalen wint. Quote: Rijdt iemand goed, dan zal hij wel gepakt hebben. Een normale goede prestatie kan natuurlijk niet. Een normale goede prestatie kan wel, een abnormaal goede prestatie roept automatisch wel heel wat vraagtekens op. Neem nou zo'n Sella. Dagenlang in de aanval in de Giro, honderden kilometers solo rijden en dan nog tweede worden in de klimtijdrit de volgende dag. Aber natürlich. Zo overduidelijk doping. En dat er dan nog mensen zijn die vonden dat je niet mocht zeggen dat de dope bij Sella bij wijze van spreken uit zijn poriën druppelde... |
| Geplaatst door SolitaryShell op zaterdag 25 april 2009 om 22:12 |
Quote: Één duidelijke lijst waar alle doping op staat. http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/2009_Prohibited_List_ENG_Final_20_Sept_08.pdf Alsjeblieft. Graag gedaan. |
| Geplaatst door trapper op zaterdag 25 april 2009 om 22:58 |
| Vooral de media maken van het dopingprobleem een te grote issue. Bij de wielerfans roept bijvoorbeeld de slechte tacitek van Rabo of de inzinking van Contador net zo veel reacties op. Echter, elk uit de lucht gegrepen bericht dat een of ander Duits roddelvodje publiceert, haalt meteen de voorkant van de sportkatern in de krant, terwijl bijvoorbeeld het verloop van een mooie bergetappe in de Giro, pas op pagina 5 of 6 terug te vinden is. Daarbij: als Armstrong gaat douchen, is dat groot nieuws, evenals wanneer Boonen coke heeft gebruikt. Maar als Phelps marihuana rookt, is dat slechts een hoekje in pagina 4 waard. M.a.w. : er wordt met twee maten gemeten door de media, waardoor het hele probleem verschrikkelijk wordt opgeblazen. |
| Geplaatst door jonas86 op zondag 26 april 2009 om 12:22 |
| @trapper: Eén van de belangrijkste redenen om nieuws te brengen voor kranten is naast relevantie, opzienbarendheid, zeldzaamheid,... culturele nabijheid. Phelps is nu eenmaal lang niet zo 'nabij' als Boonen (Ik dacht Boonen één van de bekendste Belgen in Nederland was; correct me if I'm wrong) Marktlogica van de kranten dus. Ik denk niet dat er ook maar iemand een krant zou kopen (in de krantenkiosk) omwille van Phelps en zijn pijpje in Nederland of België. |
| Geplaatst door Henki op zondag 26 april 2009 om 12:25 |
Zeker, als Phelps weed rookt boeit niemand dat hier echt, omdat het hier niet abnormaal is dat dat gedaan word ![]() |
| Geplaatst door trapper op zondag 26 april 2009 om 12:38 |
| Ik denk dat meer Nederlanders Phelps kennen dan Boonen, hoor. |
| Geplaatst door zacht op zondag 26 april 2009 om 14:00 |
| Het stickie van Phelps heeft wel degelijk veel aandacht gehad, het ook maar net wat je zelf wil lezen. |
| Geplaatst door maikel11 op zondag 26 april 2009 om 14:31 |
| Jongejonge wat een zwake zin vinokourov en rasmussen wielerhelden dat vind ik gewoon overgeven aan het dopingprobleem wat moet worden overwonnen |
| Geplaatst door odysseia op zondag 26 april 2009 om 15:34 |
| @ Maikel11: geef dan eens een goede oplossing voor het dopingprobleem. Een vogelvrijverklaring en een heksenjacht op renners lijkt mij nou niet echt de oplossing. En je kunt zeggen wat je wil, de manier van koersen van Vinokourov en Rasmussen, maar ook een Landis is toch wel wat aantrekkelijker dan bijvoorbeeld een Evans. |
| Geplaatst door Ivo1976 op zondag 26 april 2009 om 16:46 |
| Ik ben voor de harde lijn: renners die gepakt worden levenslang schorsen. Bij het derde dopinggeval in één ploeg ook de ploeg voor de rest van het jaar schorsen en de ploegleiding en artsen levenslang weren uit de wielersport. De sport is sinds 1998 van het ene schandaal naar het andere gegaan, het is mooi geweest. Waar ik van baal is dat er in sommige landen (spanje, italie) nogal coulant wordt omgegaan met de schorsingen. Zelfs de schorsingen van 2 jaar worden nogal eens ingekort. |
| Geplaatst door zacht op zondag 26 april 2009 om 16:54 |
| sinds 1998 ? Sinds 1998 is de nieuwe media in opkomst, en dus is er een sterker netwerk voor het onder de aandacht brengen van nieuws. Maar doping-problematiek is al decennia aanwezig in het peloton. edit: lijst van dopingzaken |
| Geplaatst door Freire fan op zondag 26 april 2009 om 17:04 |
| @ ivo, je kan niet een ploeg laten opdraaien voor een domheid van hun renners. ik vind dat iedereen een tweede kans verdiend. als iemand 2x tegen de lamp aan loopt, ja, dan moet je hem zo hard mogelijk straffen als mogelijk is. maar vind jij het niet mooi dat Millar en Basso nu weer terug in het peloton rijden? |
| Geplaatst door Ivo1976 op zondag 26 april 2009 om 17:08 |
| Ja zacht, maar in 1998 kregen we met de Festina en TVM affaires pas zicht op hoe omvangrijk en gestructureerd het dopinggebruik was geworden. Doping is van amateuristisch geprul een zeer professioneel georganiseerd onderdeel van de wielersport geworden. Pilletjes kenden ze ook al in de jaren '50, maar in de jaren 80-90 liep het met de testosteron, amfetaminen en EPO helemaal uit de hand. Pas in 1998 zijn we het er z'n allen over eens geworden dat doping de sport kapot maakt, en dat het zo niet verder kan. Helaas zijn we nu 11 jaar verder en is er niet veel veranderd. |
| Geplaatst door Ivo1976 op zondag 26 april 2009 om 17:13 |
| @ Freire fan Nee, voor Millar en Basso sta ik niet meer te trappelen. Basso reed vanaf 2002 sterke tour de Frances, en in 2006 won hij de Giro. Maar hij zat vol met EPO. Ik heb er geen respect voor en hoef die gast niet meer te zien. Hij heeft door zijn gedrag honderden koersen vervalst. Zo zie ik het. Het trieste is dat als Basso nooit gepakt was (Operation Puerto) dat hij waarschijnlijk vandaag nog vals aan het spelen zou zijn. |
| Geplaatst door odysseia op zondag 26 april 2009 om 17:36 |
| @ Ivo1976: Basso is nooit gepakt op doping, hij had alleen de intentie om het te gaan gebruiken! Daar is hij voor geschorst. Als dopinggebruik professioneel georganiseerd is, is het natuurlijk belachelijk dat alleen een renner wordt geschorst. Ik zeg nog steeds: vrijgeven die doping en onder goed medisch toezicht toedienen. |
| Geplaatst door boukekt op zondag 26 april 2009 om 17:39 |
| als je doping vrijgeeft dan vallen er doden... |
| Geplaatst door odysseia op zondag 26 april 2009 om 17:53 |
| Niet als het onder goed medische begeleiding gebeurt en het gepaard gaat moet goede medische controles. dat is 'gezonder' dan het illegale gerommel dat nu plaatvindt. |
| Geplaatst door zacht op zondag 26 april 2009 om 17:54 |
| die goede medische begeleiding zou wel eens een probleem kunnen worden gezien het gedrag van sommige artsen |
| Geplaatst door boukekt op zondag 26 april 2009 om 18:07 |
| wou net zeggen. moeten die artsen dan die gezondheid gaan controleren? |
| Geplaatst door SolitaryShell op zondag 26 april 2009 om 19:49 |
Quote: Geplaats door odysseia op zondag 26 april 2009 om 15:34 En je kunt zeggen wat je wil, de manier van koersen van Vinokourov en Rasmussen, maar ook een Landis is toch wel wat aantrekkelijker dan bijvoorbeeld een Evans. Landis? Hou nou toch op. Tot hij een aanval met dope deed, en geen ploeg zich geroepen voelde om het gat dicht te rijden, was hij nou juist dé belichaming van het wieltjesplakken in die Tour. Evans daarentegen is een wielrenner die wel altijd aanvallend rijdt, als hij kan. |
| Geplaatst door Henki op zondag 26 april 2009 om 19:53 |
Dat doping vrijgeven onder medische begeleiding heeft geen nut. Ze gebruiken geen doping omdat de wedstrijd te zwaar is, maar omdat ze willen winnen. Er zullen altijd renners zijn die weer iets meer gaan gebruiken ![]() |
| Geplaatst door odysseia op dinsdag 28 april 2009 om 08:44 |
| De wielersport is in principe oneerlijk: er zijn teams met meer geld, betere voozieningen, kopmannen met een betere ploeg om zich heen, ploegen die op beter materiaal rijden. En natuurlijk: de ene renner heeft meer talent dan de andere en op de ene renner staat een beter koppie dan op de ander. Dat de ene ploeg het dubbele budget heeft van de andere daar hoor je niemand over, dat zou niet oneerlijk zijn? Om één oneerlijkheid uit te bannen zou ik zeggen: doping onder medische begeleiding. Wat is er nou mooier dat je na een loodzware bergetappe, na een bloedtransfusie de volgende dag weer kan knallen. Alle renners aan het infuus met een team van topartsen eromheen. Geen kwakzalvers. ![]() |
| Geplaatst door Sloffey op dinsdag 28 april 2009 om 08:49 |
| Ja laten we dan meteen DNA afnemen van alle toprenners van dit moment en zo 150 superrenners klonen...... |
| Geplaatst door wtf1500 op dinsdag 28 april 2009 om 10:15 |
| Michael Phelps is er niet zomaar vanaf gekomen, hoor. Die moest op nationale TV excuses maken, paar maandjes schorsing ook dacht ik. Cannabis is overigens alleen in competitie verboden(IIRC), uiteraard is het bezit en gebruik wel verboden in de 'normale' wet. Je kan wel zeggen: kijk eens naar andere sporten wat betreft doping. Maar de wielersport, dáár hebben we het over. Het zou heel vreemd worden als een positieve renner zegt: Ja, ik heb gepakt omdat de biathleten(bv) het ook doen.... En over dat gecontroleerd vrijgeven: hoe zie je dat voor je? Alle renners op dezelfde dag naar dezelfde dokter voor een injectie, en dan is het goed? Er zullen altijd renners blijven die de dag erna naar een andere arts gaan... |
| Geplaatst door Thor op dinsdag 28 april 2009 om 19:29 |
| In (bijna) iedere tak van sport wordt doping gebruikt. Denk alleen maar eens aan de afgelopen edities van de Olympische Spelen. Zowel de zomer- als de winterspelen. Het gekke is dat dergelijke gevallen veel minder aandacht krijgen dan de doping in de wielersport. Wat dat betreft speelt de media ook een rol. Ik heb Mart Smeets zich nog nooit horen afvragen hoe het toch kan dat 'het volk ondanks alle schandalen toch weer massaal naar atletiek komt kijken'. |
| Geplaatst door SolitaryShell op dinsdag 28 april 2009 om 21:25 |
Quote: En over dat gecontroleerd vrijgeven: hoe zie je dat voor je? Alle renners op dezelfde dag naar dezelfde dokter voor een injectie, en dan is het goed? Er zullen altijd renners blijven die de dag erna naar een andere arts gaan... Ja precies, odysseia snapt het gewoon niet. Als je iedere renner dezelfde doping geeft, dan heb je precies hetzelfde scenario als niemand doping mag gebruiken: de drang van sommige mensen om op welke manier dan ook beter te zijn dan de ander. Meer of andere dope dus. Wat schiet je daar dan mee op? |
| Geplaatst door Dekkerfan op dinsdag 28 april 2009 om 21:35 |
| Rebellin is positief bevonden op doping. Quote: Bufera doping su Pechino 2008. E purtroppo il ciclismo si ritrova ancora in prima linea. Davide Rebellin è risultato positivo all'antidoping nei nuovi test disposti dal Cio per l'Olimpiade di Pechino 2008. Oltre all'italiano, argento a Pechino alle spalle dello spagnolo Sanchez e recente vincitore della Freccia Vallone, sono stati trovati positivi altri sei atleti. La sostanza incriminata sarebbe l'Epo di ultima generazione, il Cera, secondo quanto affermato dal Cio. Il Comitato Olimpico ha condotto i nuovi esami su 948 campioni dei circa 4mila analizzati all'epoca dei Giochi di Pechino, dall'8 al 24 agosto 2008. Bron: http://www.tuttobiciweb.it/index.php...od=21653&tp=nR |
| Geplaatst door zacht op dinsdag 28 april 2009 om 22:08 |
| Mijn held betrapt op de Olympische Spelen. Mijn wereld stort in. edit:het artikel van de Gazetta via google translate |
| Geplaatst door maikel11 op dinsdag 28 april 2009 om 22:12 |
| is dat echt waar dekkerfan? |
| Geplaatst door zacht op dinsdag 28 april 2009 om 22:17 |
| Het lijkt er op dat er 6 atleten alsnog positief bevonden zijn op de afgelopen Olympische Spelen, waaronder twee wielrenners (waar rebellin er één van zou zijn). Verder zouden er 3 atletiek deelnemers betrapt zijn, waaronder een gouden medaille winnaar bij de heren. Tenminste, dat begrijp ik uit het artikel op de website van de Gazetta. edit: en het schijnt om CERA te gaan, nos teletekst |
| Geplaatst door Dekkerfan op dinsdag 28 april 2009 om 22:19 |
Ik hoop niet Bolt ![]() NOS bevestigt het trouwens. |
| Geplaatst door SolitaryShell op dinsdag 28 april 2009 om 22:30 |
| Dekker zelfs zestiende in Luik-Bastenaken-Luik dan. Het wordt steeds beter. |
| Geplaatst door zacht op dinsdag 28 april 2009 om 22:33 |
| Het lijkt me niet Bolt, CERA lijkt me eerder 'geschikt' voor andere disciplines dan 10 seconden rennen. |
| Geplaatst door maikel11 op dinsdag 28 april 2009 om 22:34 |
| http://www.nieuwsblad.be/Sportwereld/Article/Detail.aspx?articleid=DMF28042009_065 |
| Geplaatst door maikel11 op dinsdag 28 april 2009 om 22:34 |
| http://www.nieuwsblad.be/Sportwereld/Article/Detail.aspx?articleid=DMF28042009_065 |
| Geplaatst door StonedCamel op dinsdag 28 april 2009 om 22:47 |
Help, dat kost me weer een puntje bij de Wielerprono ![]() |
| Geplaatst door odysseia op woensdag 29 april 2009 om 08:14 |
| Ach ik kan me niet zo druk maken om die dopingaffaires. Waar ik me wel druk om kan maken is dat het zo opgeblazen wordt. Schuldig of niet, Rebellin is een fantastisch renner met een enorme erelijst. Dat zal niemand wat aan kunnen veranderen. En denk eens aan Johan Museeuw, die had in zijn latere carrière ook de toevlucht tot 'wespen' genomen, maar niemand zal zeggen dat hij zijn overwinningen in Vlaanderen, Roubaix en het wereldkampioenschap gestolen heeft. Of dat het een grote bedrieger is. |
| Geplaatst door Ffrodo op woensdag 29 april 2009 om 10:43 |
Rebellin de held, ook gewoon! ![]() |
| Geplaatst door wtf1500 op woensdag 29 april 2009 om 11:20 |
| @ odysseia. Museeuw is een grote bedrieger. Alleen op 't laatst van de carriere gepakt, tuurlijk. Dat gelooft niemand, en ik heb er altijd zo over gedacht. Volgens mij is hij in België ook finaal de grond ingetrapt na die halve bekentenis, en is dat het afgelopen jaar pas wat 'gaan liggen'. |
| Geplaatst door odysseia op woensdag 29 april 2009 om 11:51 |
| Als je in Vlaanderen komt wordt Museeuw nog steeds als een gote held gezien. Kan ook niet anders als je zijn lijst met overwinningen bekijkt. |
| Geplaatst door zacht op woensdag 29 april 2009 om 13:07 |
| Virenque is ook nog steeds een god in frankrijk. |
| Geplaatst door Yarxing op woensdag 29 april 2009 om 13:08 |
| en pantani in italie.. |
| Geplaatst door Ffrodo op woensdag 29 april 2009 om 14:48 |
| SCHUMACHER OOK TIJDENS SPELEN GEPAKT! OP CERA! |
| Geplaatst door zacht op woensdag 29 april 2009 om 14:57 |
| @Ffrodo je hebt je caps-lock aanstaan, doe eens uit, staat zo raar dat schreeuwen |
| Geplaatst door Ffrodo op woensdag 29 april 2009 om 16:38 |
| @ zacht! daarom heet jij zacht! sorry maar mijn toetsenbord begint gelijk grotere prestaties te geven bij het typen van "CERA" |
| Geplaatst door Ivo1976 op woensdag 29 april 2009 om 20:49 |
| Waarom zijn er geen 100% controles en waarom duurt het zo lang voordat die uitslagen bekend zijn? Zo wordt het nooit wat met het wielrennen. |
| Geplaatst door zacht op woensdag 29 april 2009 om 20:56 |
| Ivo, niet zo negatief joh. Zo blijft het juist wat met het wielrennen. Eerst wordt er gekoerst en genoten door de fans, en als de wedstrijd alweer vergeten is wordt er opgetreden. |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- vrijdag 18 mei
- 00:54 Gesink vierde in tijdrit Tou..
- donderdag 17 mei
- 21:50 Volg hier de vijfde rit in d..
- 18:00 Giro 2012: Voorbeschouwing e..
- 17:55 Giro 2012: Lars Ytting Bak d..
- 17:37 Francesco Lasca wint tweede ..
- 17:30 Raymond Kreder pakt eerste p..
- 16:57 Veertien man in voorselectie..
- 16:04 Jeff Vermeulen wint derde et..
- 15:19 Rabobank met Boom en Wynants..
- 15:09 Christensen en Bonnet uit de..
- 14:46 Volg hier de tweede etappe i..
- 14:28 Volg hier de derde etappe in..
- 12:57 Giro 2012: Volg hier de twaa..
- 11:56 Fränk Schleck wijt tijdverl..
- 01:01 Sagan blijft aan het feest i..
Poll
Wie wint de Giro?
U moet ingelogd zijn om te stemmen.
Joaquin Rodriguez - 26%
Ivan Basso - 29%
Michele Scarponi - 13%
Roman Kreuziger - 11%
Frank Schleck - 4%
Ryder Hesjedal - 6%
Damiano Cunego - 1%
Domenico Pozzovivo - 4%
Paulo Tiralongo - 1%
Jose Rujano - 3%
John Gadret - 1%
Iemand anders - 3%
309 stemmen.

. Maar , daarnaast, ik kijk gewoon naar de sport, en sluit mijn ogen ( hoe naïef ook ) voor de doping hier in. Dit maakt het kijken naar een koers wel leuker, omdat je je niet bij elke prestatie je gaat zitten afvragen of dit mogelijk is. En je gaat zo ook niet gelijk de concurrenten van diegene waar je fan van bent zwart maken. Lijkt me een stuk leuker kijken