Forum - Huis van de Wielersport heeft plannen klaar

Geplaats door Huis Wielersport op dinsdag 1 maart 2011 om 20:02.
Huis van de Wielersport heeft besloten zich definitief in Twente te vestigen. Dit is een van de conclusies uit het bedrijfsplan dat de Stichting Nationaal Wielersportmuseum deze week onder het motto “Het gat dichtrijden” naar buiten brengt. Met Huis van de Wielersport wordt Twente verrijkt met een topattractie, waarin de wielersport in al zijn facetten centraal staat. Het Huis is een voor Nederland uniek concept waarin de geschiedenis van de nationale wielersport met indringende en interactieve presentaties wordt gekoppeld aan de actualiteit, sportbeleving, duurzaamheid en zelf ondernemen.

Huis van de Wielersport wordt tegelijkertijd gebouw, landschap en virtuele omgeving en wil in 2015 minimaal 45.000 bezoekers trekken. Vaste exposities, tijdelijke tentoonstellingen, educatieve activiteiten, een kennis- en informatie, doeactiviteiten, horeca, zakelijke dienstverlening, toertochten en wedstrijden krijgen er een plaats. Daarmee wil het Huis een spin in het web zijn van evenementen en activiteiten rond de wielersport in de breedste zin van het woord en in al zijn disciplines, op zowel een nationale, een regionale en een lokale schaal.

Huis van de Wielersport wil de bezoeker uitdagen en zelf aan het werk zetten. Zo staan er in de belevingsruimtes straks allerhande fietsen voor wandvullende beeldschermen opgesteld. Bezoekers kunnen racen op een ‘hoge bi’ uit het einde van de 19de eeuw of een poging doen de snelheid van het werelduurrecord te benaderen, op kasseien te fietsen of beroemde bergen als de Alpe d’Huez te beklimmen. Ook biedt het Huis de bezoeker de mogelijkheid om op het buitenterrein de hypermodernste technische snufjes op fietsgebied uit te proberen.

Een belangrijke plaats ingeruimd voor het wielererfgoed. De geschiedenis en de actualiteit van de sport zal in tien thema’s worden gepresenteerd: van heroïek tot techniek en van klassiekers tot doping en gezondheid. Hoogte- en dieptepunten uit de wielersport zullen via verhalen, beelden en virtuele realiteit kunnen worden beluisterd en beleefd. Vele verzamelaars en oud-wielrenners hebben hun collectie inmiddels toegezegd. Een van de topstukken op dit moment is evenwel een gangmaak motorfiets uit 1913. Voor het eerst te zien op een expositie in het kader van het NK Wielrennen in Ootmarsum in juni van dit jaar.

Met een op de seizoenen afgestemde programmering is Huis van de Wielersport het gehele jaar toegankelijk. In samenwerking met belangrijke partners als de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) wordt een levendige en gevarieerde programmering opgezet. Daarnaast draagt het Huis actief bij aan de realisatie van de doelstelling van het Olympisch Plan 2028, namelijk ‘heel Nederland op Olympisch niveau’. Huis van de Wielersport draagt zijn steentje bij aan meer ‘beweging’ en wil als gezinsattractie een platform zijn voor alle lagen van de samenleving.

Vestiging in Twente ligt om meerdere redenen voor de hand. De regio heeft een grote fiets- en wielertraditie en een groot toeristisch-recreatief potentieel. Daarnaast staat Twente nationaal volop in de belangstelling wanneer het gaat om ontwikkeling van infrastructuur, kennis en topsport. De beoogde locatie is gelegen in recreatieterrein Het Hulsbeek, ten westen van Oldenzaal nabij de A-1. Ligging, omgeving en ruimte bieden het Huis daar de beste garanties om zijn doelstellingen te realiseren. Huis van de Wielersport wil als hoogwaardige attractie een blijvende impuls aan de ontwikkeling van het gebied geven. Daartoe zal het samenwerkingsverbanden aangaan met de daar werkzame ondernemers.

Met de bouw en inrichting van het Huis is een bedrag van circa vier miljoen euro gemoeid. Huis van de Wielersport wil deze investering als volgt dekken: 25% uit fondsen, 25% uit sponsoring, 40% via overheden en 10 % uit eigen financiering. Daarvoor is het Huis in gesprek met een groot aantal investeerders en sponsoren.

Meer info en aanmelden nieuwsbrief: www.huisvandewielersport.nl

Reacties

[1]
Geplaatst door Garin op dinsdag 1 maart 2011 om 20:05
Oké...
Geplaatst door petoi op dinsdag 1 maart 2011 om 20:07
Klinkt als een leuk initiatief maar kan iemand die titel aanpassen.
Geplaatst door John Bidon op dinsdag 1 maart 2011 om 20:10
Ok, en nu? En link verwijst gewoon naar wf.
Geplaatst door petoi op dinsdag 1 maart 2011 om 20:11
@JB Aanmelden voor de nieuwsbrief smiley
Geplaatst door wtf1500 op dinsdag 1 maart 2011 om 20:17
Succes ermee, leuk initiatief.

Een vermelding van Wielerflits.nl op eerder genoemde site lijkt me op z'n plaats, evenals een levensgroot spandoek als het zover is.
Geplaatst door elbosco op dinsdag 1 maart 2011 om 20:19
Mooi initiatief !
Geplaatst door Jan op dinsdag 1 maart 2011 om 21:17
bijzonder forum dit, iets wat meer vragen geeft dan beantwoord...
Geplaatst door elbosco op dinsdag 1 maart 2011 om 22:26
tekst aanpast n.a.v update

@Jan
mocht je vragen hebben, stel ze !

Niet aan mij smiley, maar via dit topic of pr@huisvandewielersport.nl
Geplaatst door xistnc op dinsdag 1 maart 2011 om 22:28
Zit ik net een reactie in dat andere topic te tijpen smiley

Ik herhaal...

Twente is tenslotte de wielerstreek bij uitstek in Nederland smiley

'Groot toeristisch-recreatief potentieel' is toch geen legitiem argument als het om de wielersport gaat?

Een leuk initiatief, maar in Twente zie ik het niet slagen.
Geplaatst door Feilluu op dinsdag 1 maart 2011 om 22:31
Waar zou het dan wel moeten slagen xistnc?
Geplaatst door xistnc op dinsdag 1 maart 2011 om 22:39
Er is toch maar één streek (en eventueel zelfs precies één stad) die in Nederland synoniem is met de term 'wielersport'?
Geplaatst door Feilluu op dinsdag 1 maart 2011 om 22:51
Ja, dat weet ik, maar waarom moet alles daar staan?
Dan benut je de volle mogelijkheden van de populariteit van wielrennen in geheel nederland niet.
Geplaatst door xistnc op dinsdag 1 maart 2011 om 22:54
Laten ze er dan lekker een regionale trekpleister van maken. We zetten het Rijksmuseum toch ook niet in Kerk-Avezaath?
Geplaatst door simplex op dinsdag 1 maart 2011 om 23:10
@xistnc: als peinzend spellekesmanneke ben ik er nu na een half uur nog steeds niet achter welke streek jij bedoelt en vooral welke stad? Dus help me uit de brand?

Edit: St. Willibrord (west-brabant) schiet me nu te binnen, maar het ging om een stad?
Geplaatst door simplex op dinsdag 1 maart 2011 om 23:16
@ Huis Wielersport: goed initiatief dat er zoiets komt en zeker ook via WF onder aandacht te brengen.
Heb de nieuwsbrief button al gevonden.
Geplaatst door Diever op woensdag 2 maart 2011 om 00:03
@Simplex. Valkenbu(e)rg natuurlijk!
Geplaatst door Jan op woensdag 2 maart 2011 om 06:57
kijk, nu gaat het meer dagen. maar ik mis nog grote dragers financieel wel te verstaan. en grote renners namen.
Geplaatst door Verweggistan op woensdag 2 maart 2011 om 22:18
@Xisntc: Maar ze zetten het ''voetbalmuseum'' in Vlissingen.
Skil zat eerst ook in Twente maar is naar Limburg verhuisd.
[1]