Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - [Column] Contador is schuldig
Geplaats door Rode Lantaarn op vrijdag 21 januari 2011 om 13:56.
Ik ben nooit een fan geweest van Contador. Zolang hij rondreed had ik altijd het vermoeden dat er iets niet klopte. Hij is te goed, kwam te plotseling op en rijdt te aanvallend om geloofwaardig te zijn. Ik begin hiermee omdat dit mijn oordeel kan kleuren.
Er zijn altijd geruchten over dopinggebruik geweest. Dit begon met operatie Puerto, waar de letters AC op een zak met bloed werden gevonden. Ook werd uitgerekend dat zijn VO2max onmogelijk was. AC stond niet voor Alberto Contador en de VO2max berekening was wel erg slecht onderbouwd, maar de geruchten bleven.
Uiteindelijk barste de bom. Clenbuterol.
Clenbuterol is een erkend dopingproduct, het verbeterd de ademhaling en de vetverbranding. Ideaal voor een wielrenner die iets te zwaar is. Het heeft echter ook nadelen. Het is letterlijk een paardenmiddel; overdosering is een reëel gevaar en het blijft lang opspoorbaar.
In het verleden werden meerdere sporters op clenbuterol betrapt: kanoërs, hordelopers, honkballers, judoka’s, zwemmers en wielrenners. Nagenoeg allemaal voeren ze vervuild voedsel, dan wel voedingssupplementen aan als oorzaak. Die oorzaak is ook niet zo gek gevonden. In veel landen wordt clenbuterol gebruikt om rundvee op te fokken. Diverse atleten hebben strafvermindering gekregen omdat zij in gebieden geweest waren waar dit aan de orde van de dag is.
De opsporingsmethode voor clenbuterol is onlangs sterk verbeterd. De geringste afwijkingen in het lichaam van de atleet zijn hiermee opspoorbaar geworden. Dit manifesteert zich in een groot aantal sporters die gepakt worden op lage waarden van deze doping in hun bloed. Aangezien er voor clenbuterol een nul grens geldt, zijn deze atleten schuldig. Ook Contador is schuldig.
Als verdediging voert ook hij het argument van vervuild vlees aan. Zijn verdediging is aanmerkelijk zwakker dan de in Mexico betrapte sporters. In Europa wordt vlees namelijk gecontroleerd. Controles in slachterijen zijn echter steekproeven, daardoor is het goed mogelijk dat er een opgespoten koe door de controle heen komt. Het is onwaarschijnlijk dat een fokker slechts één koe op deze manier opfokt. De fokker zal vroeg of laat door de mand vallen, als de slachterij voldoende steekproeven houdt. Het WADA heeft de betreffende slachterij gecontroleerd en geconstateerd dat de procedures hier op orde waren. Hiermee is het niet waarschijnlijk dat Contador een vervuild stuk vlees uit deze slachterij heeft gehad.
Met de huidige dopingregels kan de Spaanse wielerbond maar één mogelijke uitspraak doen: Twee jaar schorsing en afnemen van de tourzege. In een hoger beroep zal het TAS deze uitspraak overnemen.
Er is voor Contador dan nog een mogelijkheid om zijn gelijk te halen. Hij zal bij het Zwitsers gerechtshof moeten aantonen dat de regels van het WADA niet deugen. Hij moet aantonen dat het niet realistisch is om een ondergrens van nul te stellen op clenbuterol. En daarin heeft hij een punt. Of dat punt goed genoeg is om zijn gelijk te halen weet ik helaas niet.
Hopelijk schieten de Spaanse wielerbond en het TAS op met het uitspreken van de schorsing, zodat de echte zaak behandeld kan worden.
Eerdere columns:
Den glazen bol
Reacties
| Geplaatst door Rode Lantaarn op vrijdag 21 januari 2011 om 13:56 |
| Na een humoristische column vandaag het serieuze werk. |
| Geplaatst door Onie op vrijdag 21 januari 2011 om 14:03 |
| Je zegt (en het is ook zo) dat clenbuterol lang opspoorbaar is, mijn vraag, waarom is het (na mijn weten) niet gevonden in eerdere stalen? van een paar weken ervoor. Of heeft hij zichzelf met z'n minieme dosis gedopeerd, in de hoop dat hij er 0,023 km/h harder door zou gaan fietsen? Verder goede column, vrij kort, dat wel . |
| Geplaatst door Pannenkoek op vrijdag 21 januari 2011 om 14:13 |
| Rode Lantaarn, doe alsjeblieft meer humor! ik heb helemaal dubbel gelegen! |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- donderdag 17 mei
- 21:50 Volg hier de vijfde rit in d..
- 18:00 Giro 2012: Voorbeschouwing e..
- 17:55 Giro 2012: Lars Ytting Bak d..