Forum - Snelheid

Geplaats door Talan op vrijdag 17 april 2009 om 13:14.
Ik ben heel erg benieuwd naar de snelheden die jullie bereiken tijdens het fietsen!

Denk aan:
Wind tegen
Wind mee
Peloton....

Reacties

[1]
Geplaatst door Hermantk op vrijdag 17 april 2009 om 13:41
Laatste tijd merk ik veel progressie in mn snelheden, met wind tegen rijd ik zo rond de 32km/h, wind mee 34km/h (lees; geen wind tegen) en in een peloton schommelt het tussen de 36 en 40 km/h bij bv. toertochten. Wedstrijden rijd ik niet smiley

Bij die eerste 2 snelheden gaat het over een afstand van ca. 75km, anders fiets ik meestal iets langzamer.
Geplaatst door sprinter op vrijdag 17 april 2009 om 13:46
@ Hermantk: een afstand van ca. 75km/h, die moet je voor mij uitleggensmiley.
Geplaatst door Hermantk op vrijdag 17 april 2009 om 13:47
Lol, ge-edit smiley
Zware dag gehad smiley
Geplaatst door gibofan op vrijdag 17 april 2009 om 14:36
Het verschil tussen 32 km/h en 34 km/h lijkt me nogal klein voor wind tegen of geen wind tegen.
Geplaatst door Hermantk op vrijdag 17 april 2009 om 14:45
Hangt er ook vanaf wat je wind tegen noemt.
Ligt net aan de invalshoek of de windkracht
Geplaatst door Talan op vrijdag 17 april 2009 om 16:45
Er zijn geen mensen die op het dooie gemak 40 km/u fietsen in hun eentje?

Zo'n renner kwamen we laatst tegen. Probeerden er naar toe te rijden met 46 to 50 km per uur. Het lukte niet...
Geplaatst door Ruben_ op vrijdag 17 april 2009 om 16:53
Mensen miskijken zich op snelheden, vooral als je solo rijdt zegt dat niet altijd evenveel. Je hebt goede dagen en slechte dagen, en de eerste tochten van het jaar gaan altijd moeizaam (bij mij althans). Zo reed ik een maand gelden nog 72km aan 23,99 gemiddeld. En inmiddels 90km aan 27,5 gemiddeld. Ligt er maar net aan hoe je conditie is. Als ik niet op gemiddeldes let en af en toe op de teller kijk rijd ik 30 per uur op het vlakke zonder al te veel wind.
Geplaatst door snakeboy op vrijdag 17 april 2009 om 17:17
Mijn ijkpunt is de Amstel/Ronde Hoep, trainingsrondje. Uur knallen, gemiddeld net boven de 30. Wind tegen 26 ong., wind mee 34. In een peloton heb ik nooit gereden, wel een keer aangepikt bij 2 gasten langs de Amstel, dan zit je zo op 36, 37 km/u.

Ik heb gemerkt dat bij een à twee km/u harder rijden de intensiteit exponentieel toeneemt. Als ik 28, 29 rijd ben ik nog aardig fris aan het eind, wil ik boven die 30 komen heb ik me echt leeg gefietst. Hebben anderen ook die ervaring?

Over een tocht van 95 km doe ik meestal 4,5 uur. Dat is wel inclusief A'dam uit- en inrijden, op borden kijken, draaien en keren als je de weg niet vindt, een pauze, etc.
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 17 april 2009 om 18:08
Vlak rijdt ik meestal zonder wind iets van 33 a 34 als ik alleen rijd, dat gaat vrij makkelijk. In een peloton is 37 ook prima vol te houden. Voor 40 moet ik dan wel aardig mn best doen, maar dat hangt er ook vanaf waar je zit. Mn record op het vlakke is 59 per uur, met windkracht 5 in de rug, dan lijkt het echt alsof alles en iedereen stilstaat. Daarna pikte ik aan bij een andere hardrijder, en reden we samen iets van 35 per uur tegen diezelfde wind in, dat doet echter wel behoorlijk pijn, bovendien was dat vorig seizoen. Normale wind tegen is heel moeilijk te zeggen hoe hard ik dan ga. Pas met Vdaal-Vdaal had ik over 160km 29 gemiddeld, maar toen werd er aardig doorgereden. Ben ook wel erg vooruit gegaan, begin van het seizoen was het nog 26 ofzo.
Geplaatst door lemmens op vrijdag 17 april 2009 om 18:31
zonder wind 30-32, met wind tegen 25-27 en in peleton toch gemakkelijk 35
Geplaatst door Leon op vrijdag 17 april 2009 om 19:54
In een peloton 40, dan ben ik aan het eind ook wel moe. Solo ga ik eigenlijk nooit tot het gaatje, dus weet niet precies wat mijn maximale gemiddelde is dus, maar normaal gesproken is mijn bruto gemiddelde 32km/h. Toprecord met wind van zijkant is 58km/h in een sprintje over 200 meter.
Geplaatst door Ffrodo op zaterdag 18 april 2009 om 10:15
als ik met de ploeg train heb ik meestal op een dinsdagavond 33 gemiddeld, wind mee en tegen,

2 weken geleden in de wedstrijd had ik 43,5 gemiddeld.

In de eindsprint heb ik ditjaar al 66,3 gehaald!
Geplaatst door Yarxing op zaterdag 18 april 2009 om 10:51
wooooh echt hoor, ik dacht dat ik met mn 24 per uur op mn stadsfiets wel redelijk snel was smiley nu maar wachten tot mn racefiets eindelijk binnen is smiley
Geplaatst door Klimgeit op vrijdag 1 mei 2009 om 21:26
Momenteel maak ik tochtjes van 90 á 120 km in Limburg en Belgie (ca. 800 á 1000 HM) met een gemiddelde van 31 á 33 km/h gemiddeld. Ik rij geen wedstrijden, maar afgelopen jaren met de groep "onder de brug" meegereden vanuit Maastricht, deze rijden met gemiddelden van ca. 40 km/h over 80 km. Mijn record over 2 uur en 2 ronden is 46,1 km/h. en Maximum snelheid is 105 km/h van de Timmelsjoch af naar Solden.

Geplaatst door Dekkerfan op vrijdag 1 mei 2009 om 21:48
Ik mountainbike de afgelopen tijd meer, geen idee waarom. Op het vlakke (relatief is altijd wel valsplat hier) haal ik rond de 34/35km/h.
Geplaatst door wilier op zaterdag 2 mei 2009 om 23:40
Alleen rij ik 33-36km/u met tegenwind. Windje mee rij ik 37-40km/u. Rij meestal tochtjes van ca. 50km en haal een gemiddelde van 31-33 km/u en dat op mijn Wilier racefiets. Rij ook wel koersjes mee en daar rijd ik gemiddeld 40-43 km/u. Hoogste snelheid ooit is 85km/u in een afdaling ergens in de vogezen. Hoogste sprintsnelheid is ong. 58km/u.

Wordt bijna nooit ingehaald door andere wielrenners. Soms als ik een andere wielrenner inhaal, gaan ze in me wiel zitten. Ga ik extra hard rijden om hem uit me wiel te rijden smiley smiley
Geplaatst door Heuj op zondag 3 mei 2009 om 12:31
idd snakeboy!

ik snap ook niet hoe dat komt. 27 is echt easy en iets harder voelt gewoon als een pijnbank.
Geplaatst door pipo op zondag 3 mei 2009 om 22:44
ik word al moe als ik het alleen al lees man!!!

jullie gaan echt kapot hard
Geplaatst door Henki op zondag 3 mei 2009 om 23:12
Vandaag 180 km gefietst aan 28 gemiddeld. Wind stond vervelend in de zij terug weg. Lekker rondje, al ben ik nu helemaal kapot smiley
Geplaatst door Hermantk op maandag 4 mei 2009 om 00:31
Ik zou echt zó graag een tijdritfiets willen hebben smiley
Ik doe naar school altijd als Bauke Mollema (alleen dan op mn oma-fietssmiley) Maar dat voelt altijd wel goed aan, mn benen doen dan pijn, maar lijkt juist dat ik dan alleen maar harder ga fietsen smiley
Geplaatst door Markoes op maandag 4 mei 2009 om 07:59
Ik fiets altijd rustig naar stage,, anders kom ik met zon bezwete kop eraan.. Altijd een licht verzetje en lekker uittrappen..
Geplaatst door Hermantk op maandag 4 mei 2009 om 14:34
Ik zweet (vreemd genoeg) nooit zo snel tijdens het fietsen/wielrennen. Terwijl ik met andere sporten met 5 minuten meestal al een nat hoofd heb.
Geplaatst door StonedCamel op maandag 4 mei 2009 om 14:41
@Herman: ik heb dat ook, althans: geen zweetdruppels. Er komt echter wel een hele lading zout op mn voorhoofd terecht tijdens het fietsen.
Geplaatst door jamal op maandag 4 mei 2009 om 14:49
@ Herman

ik heb dat juist wel over een korte afstand ben ik meestal al helemaal doorweekt, maar dan heb ik geen zweetdruppels op mijn hoofd ofzo, maar wel heel veel op mijn rug.
Geplaatst door Markoes op maandag 4 mei 2009 om 15:13
Op de wielrenfiets heb ik er minder last van.. Dan heb je ook betere en luchtigere kleding aan.. Maar met mn normale jas en kleren heb ik t te warm als ik hard fiets.. Ik zweet wat dat betreft vrij snel.
Geplaatst door zacht op maandag 4 mei 2009 om 15:16
Voor lekker temporijden tijdens woon-werk/school-verkeer kan ik een ligfiets meer dan aanbevelen.
Geplaatst door armstrongfan op maandag 4 mei 2009 om 22:28
Ik ben niet een echte fietser maar probeer wel 1 keer in de week ff rondje van 65 kilometer te maken en dagelijks naar school 9 km heen en 9 km terug. naar school doe ik lekker rustig aan smiley 18 km per uur smiley maar als ik op de racefiets ga voor mijn wekelijkse rondje dan ga ik hangt er vanaf ongeveer 30 met wind tegen en dan 35 met geen wind maar ik woon in den helder en daar heb je bijna altijd wel wind tegen en heel hard en dan ga ik wel langzamersmiley dat wekelijkse rondje doe ik vaak met een vriend van me en die vind het een verschrikking om tegen de wind in te fietsen maar ik heb er geen moeite mee smiley maar ik probeer me altijd helemaal leeg te rijden wat mij een voldaan gevoel geeft onder de douche mijn snelheids record met wind mee op het vlakke is 63smiley er stond heel veel wind toen reed ik daarna weer vol door naar huis met 24 km/h
Geplaatst door Ruben_ op maandag 4 mei 2009 om 22:43
Heb hetzelfde als Markoes, in gewone kleren en op gewone fiets lekker rustig aan fietsen, anders ben ik helemaal bezweet als ik ergens aankom. Niet echt een fris en lekker gevoel... zeker als je nog de hele dag moet werken of naar school moet..
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 00:54
Wind tegen vind ik nooit zo erg, met een hoge rpm kom je meestal nog redelijk boven de 30km/h. Waar ik wel een gruwelijke hekel aan heb is vals plat..
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 00:54
Wind tegen vind ik nooit zo erg, met een hoge rpm kom je meestal nog redelijk boven de 30km/h. Waar ik wel een gruwelijke hekel aan heb is vals plat..
Geplaatst door Markoes op dinsdag 5 mei 2009 om 09:20
Doe mij dan maar vals plat.. Vind ik altijd leuk... Ook als ik met een groepje ga fietsen.. Beetje afmatten in de klim en dan haken ze nog net aan (als ik gewoon strak tempo rijd) en dan denken ze dat ze boven zijn en komt het vals plat nog.. Ff doortrekken en ze zijn daar uit het wiel smiley

Wind tegen is leuk als je in vorm bent.. Zo grappig als je vol tegen de wind in loopt te beuken en dat degene in je wiel dan nog meer af zit te zien als jij omdat je zo hard gaat :P

Maar met uitfietsen probeer ik toch altijd routes met zo min mogelijk wind te pakken.. Anders wil je uitfietsen en moet je nog te veel geven..

Was trouwens wel leuk laatst. Ik reed op de dijk (richting Nijmegen) en ik was aan t uitfietsen.. (30 per uur ofso), komen er 2 gasten langs met zon 35 per uur. En ik ga het natuurlijk niet laten en spring in t wiel.. Dus na een minuutje of 2 zien die gasten dat en de voorste gaat vol gas geven om me eraf te fietsen. Ik blijf lekker in laatste wiel. Op een gegeven moment lost de gast waar ik bij in t wiel zit bij de eerste.. dus ik gaatje van een meter of 8 dichtrijden en weer bij die gast in zn wiel..
Kijkt ie om ziet hij mij zitten en die andere gast op 100 meter.. Hhaha was echt grappig, hij meteen wachten op die andere gast.. Keek flink verbaasd smiley
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 12:49
@Markoes, dat laatste had ik dus laatst op een klim :P
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 12:49
@Markoes, dat laatste had ik dus laatst op een klim :P
Geplaatst door Markoes op dinsdag 5 mei 2009 om 13:46
Ja... is altijd leuk heh! ik kan t nooit laten, ook al ben ik rustig aan het uitfietsen.. Kan er niet tegen als iemand me inhaalt :P

Herman,, je ging toch een nieuwe fiets kopen?? weet je al welke?
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 13:55
Ja, het wordt toch waarschijnlijk die Giant smiley
Heb nog gekeken naar goedkopere framemerken, maar kon niet echt fietsen vinden die in uiterlijk/prijs/kwaliteit me van gedachten konden brengen smiley
Het is nu eventjes sparen geblazen smiley (712 euro)
Geplaatst door Henki op dinsdag 5 mei 2009 om 13:59
Is een mooie fiets die je gaat kopen smiley Ging je die met shimano 105 erop nemen of was het iets anders?
Geplaatst door xistnc op dinsdag 5 mei 2009 om 14:01
@armstrongfan: koop bij je volgende post ff wat komma's en punten
Geplaatst door Markoes op dinsdag 5 mei 2009 om 14:08
Heheh,, ja 712 eurie is wel wat.. heb je al wel trappers en goede schoenen?

Ik zou toch een bulls aanraden qua prijs/kwaliteit maar het uiterlijk is wel wat minder..

Heb zelf ook flink geinvesteerd in mn cube streamer E1300,- maar, om even on topic te komen, ik ga er behoorlijk snel mee smiley

En uiterlijk vind ik ook erg belangrijk bij een fiets persoonlijk.
Geplaatst door armstrongfan op dinsdag 5 mei 2009 om 14:29
jah sorry ,
bankrekening is een beetje aan de lage kant smiley
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 16:24
@Henki, ik koop die met Tiagra. Voor 105 heb ik echt geen geld nu (en die fiets is alleen in het zwart), en ik heb ook geen tijd om nog wedstrijden te gaan rijden. Dat komt misschien in een veel later stadium, tot die tijd vind ik toeristisch fietsen toch veel leuker/gezelliger.

@Markoes, koop er nieuwe trappers bij, want mn huidige zijn beetje aan het einde van zn levensduur. Heb nu Sidi's van 90 euro, dus ook prima kwaliteit smiley
Geplaatst door Markoes op dinsdag 5 mei 2009 om 16:31
Ja,, ik heb ook sidis,, fijne schoentjes. En ultegra trappers derbij.. fietst wel smoot smiley

Maaruh wanneer ga je hem ongeveer halen?
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 5 mei 2009 om 17:26
Eind mei/begin juni. Denk niet dat ik dan nog al het geld heb, maar ik 'leen' wel wat van mn spaarrekening om het deze zomer weer terug te verdienen smiley
[1]