Hoofdmenu
- Nieuws insturen
- Misstand melden
- Wielerkalender
- Interviews
- Columns
- Huisregels
- Archief
- Over WielerFlits
- Wielershirt
Zoeken
|
|
|
|
|
Forum - Help eerste seizoen
Geplaats door zwiggelbig op vrijdag 29 oktober 2010 om 11:44.
Okay ik denk dat sommige al weten dat ik 'zwiggelbig' volgend jaar de uitdaging uit ga om te starten in 'mijn' eerste seizoen. Ik heb 2 jaar geleden een fiets gekocht ben begonnen met fietsen en ging steeds beter trainen. En dit jaar vanaf April besloten om volgend seizoen bij een club te gaan. En alles wat ik vanaf toen nog deed zag ik als basis voor komend seizoen!
Nu denk ik zelf en goeie basis te hebben en ben ik er klaar voor. Ik heb 1 maand rust genomen. Ben 2x in de week in de fitnes te vinden om beenspieren te kweken en ga strax zo'n 4 dagen in de week mountainbiken + toertochten.
Nu is mijn probleem dat ik al 20 jaar ben en dus automatisch belofte ben.. Ik neem wel een amateur licentie en zal beginnen met amteur criteriums. Ik ben namelijk niet wat je noemt een krachtpatser? Iemand die van nature al veel kracht bezit. Ik ben klein, ielig en ilcht! Een ideale klimmer
Maar wel een klimmer zonder kracht in de benen ( nog! )
Dat gezegd.. De ploegleider denkt ook niet dat ik de clubtrainingen al aankan met de belofte waar het 40gem gaat zo'n 4 - 5 uur lang. 3 uur 36 gem hou ik nog wel vol..
Maar goed ik zal dus veel alleen trainen en schrijf me zelf in voor de criteriums waar ja hoor de snelheid nog eens veel hoger ligt.
Nu is mijn vraag in hoevere kun je zo hard trainen dat je wel op het niveau kunt komen van die krachtpatsers en bikkels om gewoon het peloton te volgen? Ik hoef geen zwaar kopwerk te kunnen verichten. En hoe belangrijk is je longinhoud bij criteriums? Ik heb het 1x gedaan en merkte dat ik dus echt last kreeg van me longen en daarom moest lossen. ( Veel veel hoesten ) Want ik heb maar een klein longinhoud van 4 liter..
Nou goed lang verhaal ik ga jullie wel op de hoogte houden van mijn uitdaging! En we zien wel hoever ik kom en of ik wat progressie ga boeken!
Reacties
| Geplaatst door the student op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:01 |
| weet je zeker maar 4 liter... dat kan bijna niet... |
| Geplaatst door Heuj op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:04 |
| dat kan, dat heb ik ook. is zwaar vervelend. |
| Geplaatst door Joachim op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:06 |
| Hoe meet je je longinhoud eigenlijk? |
| Geplaatst door the student op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:08 |
| zit met 5.7l = VC( max iets van 160L min ) ok... sorry voor de reactie... ik denk dat je met al die training die je nu al gedaan hebt me er toch wel af rijdt hoor... maar als ik hoor wat je allemaal gaat doen kan ik niet verkeerds ontdekken, je moet alleen oppassen dat je niet te overtraind raakt ( gemeten op uni... handig zo'n longpracticum ) |
| Geplaatst door Derwin op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:13 |
| @ Joachim Met een spirometer. |
| Geplaatst door klammezeem op vrijdag 29 oktober 2010 om 12:33 |
| die 4 liter betreft niet je echte totale longinhoud (TLC), maar waarschijnlijk je Vitale Capaciteit, dat volume wat je dus maximaal na maximale inademing kunt uitademen...meestal FVC genoemd. 4 Liter zou kunnen, maar dan ben je waarschijnlijk vrij klein ? Het kan ook je FEV1 zijn, dat is de hoeveelheid lucht die je in 1 seconden kunt uitblazen na maximale inademing !! |
| Geplaatst door Heuj op vrijdag 29 oktober 2010 om 16:16 |
| volgens mij was mijn meting fvc. ben overigens 1.82. |
| Geplaatst door zwiggelbig op zaterdag 30 oktober 2010 om 00:17 |
| Ik kom uit Srilanka. En die man zei dat het mischien daardoor kon komen. Omdat ik een ander ras ben. Maar in hoevere ga ik hier last van krijgen? En kan ik het verbeteren door me vo2 max zelf te verhogen? Ik snap het niet echt. Als ik nu morgen met een criterium mee doe en ik moet steeds optrekken naar de 40+ dan krijg ik een gevoel in me lichaam. Dat me longen op knappen staan en dat ik non stop moet hoesten. Komt dit dan door me vo2max of me longinhoud? En ja ben ik dus al gewoon gedoemd om hoog op te komen? Ps: Ik heb een sport test gedaan. Mijn uitslagen zijn als volgt: Hf Max: 196 Vo2 max: 72 Gewicht 52,0 Wmax 300 ( Dit was zeer goed voor mijn gewicht ) |
| Geplaatst door zwiggelbig op woensdag 24 november 2010 om 14:14 |
| Gister met de club ploegleider gesproken. Afgesproken dat ik me zelf meer ga verdiepen in de trainingsleer. En aan de hand hiervan voor mezelf een goed schema ga maken. Waarbij ik in me achterhoofd houd dat ik elk weekend en af en toe door de weeks criteriums rijd. En ik neit meer dan 3x in de week intensief mag trainen. Als in of lange duur ritten of kort en interval. Tussendoor dus de criteriums en rustige herstel ritten. Dan moet ik me aan de hand van de trainingsleer dus verdiepen in goeie intervallen en de juiste oefeningen. En naar verloop van tijd zou het branderige gevoel in mijn lichaam/longen weg moeten gaan naarmate ik meer criteriums rijd. En zou ik zelf progressie moeten zien ![]() En rond maart april ga ik dan elk weekend met de belofte's mee wielkleven :P |
| Geplaatst door Pannenkoek op woensdag 24 november 2010 om 15:06 |
| @Zwiggelbig een vo2max van boven de 70 is uitstekend, je wattage wijst dit ook uit bijna 6watt per kg lichaamsgewicht(ik neem aan dat het je max was?) Vo2max is echter wel een natuurlijk gegeven die maar tot 20% trainbaar is, waar gezien jouw trainingsverleden deze al wat opgerekt is ten opzichte van zijn normale natuurlijke waarde. Van longinhoud heb ik geen verstand dus daar ga ik me niet over uit laten. Het belangrijkste is dat je aan de hand van welke theorie jij als prettig ervaart je vermogen in verschillende zones gaat vergroten, dat is echter dusdanig ingewikkeld te testen dat het praktischer is om je fietssnelheid te verhogen. Helaas zijn er in NL niet altijd gelijke omstandigheden(denk aan wind, kou en neerslag) waardoor het vergelijk lastig te maken is en een wattage meter veel meer over je progressie zou zeggen. Er vanuit gaande dat het onmogelijk is om met een wattagemeter te gaan rijden zou ik allereerst je omslagpunt en je hartslagzones bepalen. Vervolgens moet je bepalen hoe een gemiddelde week er qua structuur voor jou uitziet, hierin rekening houdend met alles wat je doet (dus ook 1 uur snachts naar bed om je film af te kijken) dan kijk je naar hoeveel trainingen jij wilt doen Dan kijk je naar de hoeveelheid hersteltijd die nodig is voor een bepaalde training en vul jij je trainingen in rekening houdend met de hersteltijden. Stel jij wilt 5 dagen per week trainen; je hebt dus 2 rustdagen dan kan je de dagen voordat je rust houdt intensiever trainen. Doe je 3 dagen training achter elkaar moet je rekening houden met de tijd die je lichaam nodig heeft om te herstellen en dus veel rustiger trainen. Het is een combinatie van intensiteit en kwantiteit, zie het als een lopende band, als je rustig producten maakt komen er steeds meer, gaat het te snel loopt de band vast. Oftewel van te rustig trainen wordt je beter(maar maar langzaam), van te hard trainen ga je achteruit of raak je overtraind. Ik ben zelf geen voorstander van intensief trainen, en weet ook niet bij welke ploeg je zit. Zelf hamer ik continue op rustige trainingen, tegen de wind in of een heuvel op gaat je hartslag toch wel omhoog en train je in de hogere hartslag zones. Net als bij je ploegentraining, hier train je intensiever en dit kan je dus als tempotraining zien en bij trainingskoersen. Zorg dat je hier niet maximaal gaat en durf je ook te laten lossen, zie het als een training om beter te worden en niet als een wedstrijd om je te laten zien aan je clubgenoten. Je kan tenslotte geen wereldkampioen worden bij een training |
| Geplaatst door Henki op woensdag 24 november 2010 om 18:25 |
| @Zwiggel, dit word je eerste seizoen? Is maart/april dan niet misschien een beetje te vroeg om al met de beloftes mee te rijden? ( tenzij je het natuurlijk niet erg vind om snel gelost te worden ). Ik zou eerst afwachten hoe het gaat in trainingskoersen, en als je die bij kan houden denken aan andere koersen. Maar goed, je kan het altijd proberen. En neem, zoals pannenkoek zegt, voldoende rust. Rust is nodig om beter te worden. |
| Geplaatst door zwiggelbig op woensdag 24 november 2010 om 18:27 |
| @ Henki Ik bedoel ook met hun trainingen mee rijden. Maar ze beginnen eigenlijks nu al.. En tegen de tijd dat ze wedstrijden gaan koersen kom ik pas uit mijn rust.. @ pannenkoek bedankt! Reageer strax. |
| Geplaatst door zwiggelbig op donderdag 25 november 2010 om 14:28 |
| @ Pannenkoek Nogmals enorm bedankt! 1. Ik heb een hartslag meter gekocht die ik op me max hartslag heb ingesteld. Daarnaast kan ik als ik ga fietsen en ik wil 5 uur duur doen in blok d2. Dan kan ik hem instellen om te piepen onder de 60% en boven de 70% van me max. 2. Ik heb met de ploegleider van mijn club afgesproken dat ik mezelf ga verdiepen in de trainingsleer en een half jaar schema op ga zetten waar ik wel advies op kan krijgen. Hierin ga ik werken volgens een blok van 4 maanden. ( word ook aanbevolen in lance trainings boek met chris ) 1e week rustig opbouwen. 2e/3e week intensief. tot max 3 dagen. Dan bedoel ikk 3 keer in de week of kort en intensief met intervallen of 3 lange dagen van 4 - 6 uur. En tussen door hersteldagen van uurtje 2 uurtjes los trappen d1. week 4 is herstel week van 5 dagen d1 fietsen. In de 2e en 3e week verwerk ik dan ook mijn criteriums 2x in de week? Maar waar ik die dan kwijt moet.. Verder weet ik niet of ik aanleg heb of talent. Ik weet alleen dat als ik in een groep fiets van 10 bijv ik veel harder kan fietsen en dat ik hoop dat ik voordeel kan doen met mijn lichaam. Waaronder ik versta dat ik maar 52 kilo weeg... Alhoewel ik toch wel moeite heb om snel een heuvel op te komen hoor! |
| Geplaatst door mistermiyagi op donderdag 25 november 2010 om 14:51 |
| No talent! |
| Geplaatst door Peter94 op donderdag 25 november 2010 om 14:59 |
| @mm op welke manier bedoel je dat? |
| Geplaatst door noyelje op donderdag 25 november 2010 om 18:07 |
| Heb je moeite om een heuvel op te komen? Ken je een vergelijkbare heuvel als de Katsberg (500m, 9%gem)? Ik rij daar toch sneller op dan de spurters hoor, dat moet echt wel het geval zijn als je mager bent. |
| Geplaatst door SolitaryShell op donderdag 25 november 2010 om 18:24 |
| Longinhoud is wel degelijk te trainen. Ik heb astma en ik heb dus een tweejaarlijkse test om te kijken hoe het met mijn longen staat. Bij de laatste test was mijn longinhoud toegenomen, veel gefietst enzo, terwijl er gezien mijn leeftijd juist een daling was verwacht door de arts. Ik merk het ook wel hoor. Vroeger was het altijd hijgend heuvels op, zelfs de molshopen, nu bijna nooit meer. Het remt mij dus niet meer af in ieder geval. |
| Geplaatst door SolitaryShell op donderdag 25 november 2010 om 18:25 |
Quote: Geplaatst door Saphire06 op donderdag 25 november 2010 om 14:59 @mm op welke manier bedoel je dat? Don't feed the troll. |
| Geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 26 november 2010 om 16:21 |
| Nou ja heuvels huevels zoveel heuvels hebben we niet.. Paar honderd meter maar ik knal er niet vol hard tegen op ofzo. Maar ik ben nu bezig met maandplanning te maken. Beging vanaf 1 Januari en dan steeds 1 planning van 4 weken. Pannenkoek denk je dat ik ze naar jou op kan sturen de eerste 2 / 3 maand? Kijken of je feedback kunt geven? Je mag als je wilt mij wel een mail sturen naar zwiggelbig@gmail.com |
| Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 26 november 2010 om 16:28 |
| Veel succes! Je bent in ieder geval fanatiek, dat is ook belangrijk. Geniet ervan en blijf realistisch. |
| Geplaatst door Pannenkoek op vrijdag 26 november 2010 om 18:57 |
| @ zwiggelbig mail gestuurd |
| Geplaatst door noyelje op zaterdag 27 november 2010 om 12:25 |
| Dit zijn mijn trainingen, waar er staat fitness is dus krachttraining. |
| Geplaatst door Peter94 op zaterdag 27 november 2010 om 12:33 |
| Ziet er netjes uit misschien ga ik dat volgend jaar ook wel gebruiken. Zie je gewoon veel hoe hard je hebt gereden enzo. En hoeveel kilometers |
| Geplaatst door Pannenkoek op zaterdag 27 november 2010 om 13:00 |
| Noyelje wat voor krachttraining doe je? Verder prima schema, met hardlopen bereik je de hogere hartslagen wel. In deze kou gewoon constante duurtrainingen zijn prima voor op de fiets, dan koel je ook niet af |
| Geplaatst door noyelje op zaterdag 27 november 2010 om 13:09 |
| Kheb een schema gekregen van de fitness: borst, biceps, triceps met gewichten. Daarna oefening op enkelstabiliteit en dan bovenbenen, kuiten, met gewichten, daarna rug en tot slot buik. Dit voor 6 weken. Dan krijg ik een nieuw schema. |
Gebruikerspaneel
Je bent niet ingelogd.
» Inloggen
» Nog geen account?
» Wachtwoord vergeten?
Headlines
- donderdag 17 mei
- 21:50 Volg hier de vijfde rit in d..
- 18:00 Giro 2012: Voorbeschouwing e..
- 17:55 Giro 2012: Lars Ytting Bak d..
- 17:37 Francesco Lasca wint tweede ..
- 17:30 Raymond Kreder pakt eerste p..