Forum - Mijn fiets

Geplaats door The Collective op woensdag 8 april 2009 om 22:34.
Ik mtb'de altijd alleen maar. Maar omdat ik al heel lang wielerliefhebber ben, heb ik eind vorig jaar besloten om het ook eens op de racefiets te proberen. Ik heb daarom na een tijdje op zoek te zijn geweest een nieuwe racefiets gekocht. Een prachtige carbon Trek Madone 5.1. Bijna full ultegra afgemonteerd. Ik ben meer een liefhebber van campa, maar de fiets was standaard afgemonteerd met de ultegra onderdelen.
Ik ben helemaal "om" voor wat betreft het wielrennen. De fiets bevalt echt supergoed, en is alleen al prachtig om naar te kijken.

Ik ben benieuwd op wat voor fiets jullie rijden (of gaan rijden), waarom je voor die fiets hebt gekozen (of gaat kiezen), en welke onderdelen je er aan hebt.

Reacties

[1] 2
Geplaatst door Hermantk op woensdag 8 april 2009 om 22:50
Ik fietste ongeveer een jaar lang op een hele oude Peugeot uit de jaren '70. En fietste niet echt lange stukken.
Toen besloot ik om wat beters aan te schaffen, omdat ik toch wel graag wat langere afstanden wilde rijden en serieuzer te gaan trainen. (was inmiddels van voetbal af) Ik wilde ook graag versnellingen bij de remgrepen.
Ik heb via speurders.nl toen een fiets gevonden waar ik nu nog steeds op rijd. Een Giant Peloton Super Lite uit het jaar... ik schat 1992 - 1997 (na wat archiefwerk bij Giant) Ik heb er 150 euro voor betaald.
De kleur loopt over van lichter blauw naar donkerblauw en weer terug. Hij is afgemonteerd met Campagnolo 8-speed.
Prima fiets voor in Nederland als toerfietser, en des te lekkerder het gevoel om iemand met zn luxe spaceshuttle in te halen/eruit te fietsen smiley

(vooral op de Eyserbosweg in 2008, zag die man kijken smiley)
Geplaatst door Koldo op woensdag 8 april 2009 om 22:52
Ik heb een Koga-Miyata, weet zo snel niet welk model. Shimano-afgemonteerd. Via marktplaats gekocht voor €550. Omdat Koga kwalitatief goed is (mijn vader rijdt al meer dan 20 jaar op dezelfde fiets) dacht ik dat ik het risico wel kon nemen, en voorlopig heb ik geen spijt. Ik heb soms wel het idee dat hij net iets te lang voor me is, hij is 64 inch en ik ben geloof ik 1.96. Maarja.
Geplaatst door Markoes op woensdag 8 april 2009 om 23:44
Ik heb net een nieuwe fiets aangeschaft, vrijdag as kan ik hem ophalen.

Na vrij veel op internet te hebben gelezen over verschillende fietsen in mijn prijsklasse, is het een Cube streamer geworden, full ultegra afgemonteerd alu superlite frame met carbon voorvork.

Heb al proefgereden en hij reed erg lekker en is met 1299 euro een fiets waarbij je waar krijgt voor je geld!
Geplaatst door Hermantk op donderdag 9 april 2009 om 00:20
Mijn eerstvolgende nieuwe fiets zal denk ik pas gekocht worden wanneer ik klaar ben met studeren en alle heisa. Hopelijk weet deze fiets het nog zolang uit te houden smiley
Geplaatst door StonedCamel op donderdag 9 april 2009 om 00:42
Quote:
Prima fiets voor in Nederland als toerfietser, en des te lekkerder het gevoel om iemand met zn luxe spaceshuttle in te halen/eruit te fietsen smiley

(vooral op de Eyserbosweg in 2008, zag die man kijken smiley)

Haha, dat herken ik wel, in de Ronde heb ik het ook weer meegemaakt. Van die mannetjes met een fiets van 3000+ euro die op het vlakke als een gek voorbij komen zetten maar er vervolgens op de eerste de beste drempel vanaf pieren :P Heb zelf wel een nieuwe fiets, een Bulls Harrier model 2009(nadat na een crash mijn model 2008 total loss bleek te zijn smiley) Als je voor prijs kwaliteit verhouding gaat is Bulls echt top. Voor 799 euro volledig 105 zie je echt nergens op een nieuwe fiets. Ik hoop dat ik hier tot na mn studie mee kan doen, anders moet ik volgens mij echt bij gaan lenen...
Geplaatst door Jan op donderdag 9 april 2009 om 07:51
http://www.herman-braun.nl/insp_jandw_max.htm

op maat hand gemaakt.

Staal rules!

kleuren van het vroegere Gulf le-mans Racing team.
Geplaatst door snakeboy op donderdag 9 april 2009 om 20:05
Ik heb vorig jaar via marktplaats mijn eerste fiets gekocht: een 20 jaar oude RIH, met Campagnolo onderdelen. Wit-grijs. Prachtige fiets, voor 125,- euro.

Ik vind zelf ook dat ik een gloednieuwe fiets eerst maar moet verdienen. Heb zelfs nog gewoon riempjes, maar nu ik regelmatig iemand voorbij fiets, mag ik weleens klikpedalen van mezelfsmiley
Geplaatst door Markoes op donderdag 9 april 2009 om 20:08
Lol! Je moet echt klikpedalen nemen.. Enige nadeel is dat je pedaaltjes + schoenen dan duurder zijn dan je fiets :P

Als je shimano 105 pedalen neemt, met sidi schoentjes van 80 euro, zit je ook al op 125 euro smiley
Geplaatst door snakeboy op donderdag 9 april 2009 om 20:17
Das waar, maar dan heb ik die pedalen + schoenen alvast als ik ooit een splinternieuwe fiets koopsmiley

Trouwens, die wielerflits-sticker heb ik zo niet eens nodig... als jullie ooit eens iemand in complete Decathlon huismerk fietskleding smiley en riempjes zien fietsen op een oude RIH, roep je maar eens hee snakeboy, dikke kans haha...
Geplaatst door Hermantk op donderdag 9 april 2009 om 20:58
Ik heb gelukkig mijn klikpedalen toen bij mn fiets gekregen (fiets had ik voor 150)
2 weken geleden mooie witte sidi's van 90 euro gekocht smiley
Ben op dit moment bezig met mijn traptechniek te verbeteren en optimaal gebruik van het systeem te maken, gaat steeds beter!
Geplaatst door Ffrodo op vrijdag 10 april 2009 om 14:40
Ik rijd op een Bianchi reparto corsa Celeste Nuvola 2004 met Ultegra , heb liever Campagnolo alleen toen ik deze fiets kocht was ik nog student.
Heb wel Mavic cosmic Carbon velgen met witte stickers! Mooi klein fietsje misschien binnekort een nieuwe fiets met campa of een record groep op de huidige!
Geplaatst door BambinoDoro op vrijdag 10 april 2009 om 15:09
Heb één keer gefiets met Campa, maar kon maar niet wennen aan de shifters. Qua design wel mooier dan Shimano, maar doe mij toch maar die flightdecks
Geplaatst door Rikkey op maandag 13 april 2009 om 00:35
Ik heb een X-Trail van Fietssportief.nl
Ik wilde gaan beginnen met fietsen, maar natuurlijk wist ik niet of ik het leuk zou gaan vinden. Daarom heb ik een wat goedkopere racefiets gekozen, want ik wilde wel nieuw. Het is de X-Trail Shimano Sora geworden. Rijdt super lekker! Kostte me maar 399 euro. Wedstrijden doe ik niet, dus ik hoefde geen Ultegra! smiley
Geplaatst door Hermantk op maandag 13 april 2009 om 21:41
Quote:
Prima fiets voor in Nederland als toerfietser, en des te lekkerder het gevoel om iemand met zn luxe spaceshuttle in te halen/eruit te fietsen

(vooral op de Eyserbosweg in 2008, zag die man kijken )

Het was zaterdag en vandaag weer eens genieten geblazen om met oud materiaal die carboncycles eruit te fietsen smiley
Geplaatst door zacht op maandag 13 april 2009 om 22:26
3e hands giant peloton, veel sleutelen, kan volgens mij nog jaren mee.
Geplaatst door Hermantk op dinsdag 14 april 2009 om 11:38
@zacht, ik doe met je mee smiley
Geplaatst door Hermantk op donderdag 23 april 2009 om 00:05
Hmm..
Mn fiets begint steeds meer kwalen te vertonen met als hoogtepunt dat mn derailleurkabel is afgebroken.
Op deze manier worden de onderhoudskosten nog veel hoger dan de fiets zelf.
Daarom heb ik besloten binnenkort deze fiets te gaan kopen: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/road/3497/35276/

Het is een Defy 2 Team White uit de serie Rabobankfietsen. Hij is van aluminium (voorvork composite) en Tiagra afgemonteerd. Hopelijk weet ik 'em bij Math Salden voor rond de €750,- op de kop te tikken. Adviesprijs is €949,-
Geplaatst door BambinoDoro op donderdag 23 april 2009 om 10:26
Als ik jou was zal ik nog even zoeken naar wellicht een onbekender frame merk, met een hogere groep, 105 of ultegra. Moet voor dezelfde prijs kunnen
Geplaatst door lnnrt op donderdag 23 april 2009 om 11:25
Sinds dit jaar ben ik ook begonnen met fietsen (daarvoor deed ik het heel af en toe op een gehuurde fiets, de Ventoux bijv.)

Het begon dramatisch, ik had een gloednieuwe Cube Areal (wel model 2008) en na twee dagen ging ik al onderuit. Niet mijn schuld overigens, maar wel een krom frame en dus total loss. Gelukkig was die ander WA verzekerd en kon ik een nieuw frame aanschaffen. Heb nu een Snel alu-frame en carbon voorvork (dat is het huismerk van van mijn FM in Utrecht), met de Tiagra groep die al op mijn Cube zat.

Ik vind het echt heerlijk om te fietsen, vooral met het weer van de afgelopen tijd! Het is wel balen dat ik vanuit Utrecht telkens eerst 40 km moet fietsen om bij een beetje heuvel te komen, de Amerongseberg in dit geval. Ben met Pasen wel in Limburg geweest, dat was echt geweldig!
Geplaatst door StonedCamel op donderdag 23 april 2009 om 11:58
@herman: Wat Bambino zegt, ik zou voor een goedkoper framemerk gaan, ziet er dan wellicht net iets minder uit, maar je hebt wel performance.
Zelf rijd ik op een Bulls, voor 750 euro te halen bij Mantel Tweewielers in Arnhem en volledig 105 afgemonteerd. Voor 50 euro extra heb je ook nog een carbon voorvork. Verder kun je ook kijken naar overjarige modellen van bijvoorbeeld Stevens(of Giant) Ze hadden laatst bij Mantel nog een Giant staan, 105 afgemonteerd voor 799 euro, is zeker niet gek!
Geplaatst door Jaap Eden op donderdag 23 april 2009 om 13:02
@Innrt
Er is nog meer op weg naar de Amerongseberg: Tussen Driebergen en Maarn het Maarnse Zandgat, de weg tussen Maarn en Doorn (Zonheuvel), daarna de Ruiterberg, de Hoogstraat en de Leersumseberg (allen van twee kanten). Terug kun je vanaf Maarn de Pyramide van Austerlitz 'beklimmen'.

check: http://petersfietssite.nl/nedhellingen/hellingen.html
Geplaatst door lnnrt op donderdag 23 april 2009 om 14:12
Bedankt Jaap Eden! Mooie site, kan ik goed gebruiken. Ik ben tot nu toe telkens via Werkhoven en Langbroek gefietst, ik zal het via de kant van Maarn moeten doen zie ik nu, ga ik zondag maar gelijk proberen.
Geplaatst door Markoes op donderdag 23 april 2009 om 16:55
de desert falcon 2008 staat voor volgens mij 800 of 850 te koop bij mantel,, heb je deels ultegra afgemonteerd!

Ikzelf heb 2 weekjes terug een cube streamer aangeschaft bij mantel
Geplaatst door Hermantk op donderdag 23 april 2009 om 17:21
@Innrt, mag ik je ook nog http://www.heuvelsfietsen.nl aanraden? smiley

@Jaap Eden, dat zijn precies de heuvels die ik train tijdens een klein rondje smiley Voor een groot rondje ga ik tot de Koerheuvel en Grebbeberg

@Anderen, wat is precies het verschil tussen tiagra, 105 en ultegra, behalve dan dan de samenstelling van voorbladen en casettes.
Ben gewoon een toerist en dat zal denk ik ook niet snel veranderen. Misschien wel een beetje Italiaans van me, maar een mooie fiets vind ik misschien wel iets zwaarder meewegen dan de afmontering.

Maar je mag me absoluut overhalen smiley
Geplaatst door Leon op donderdag 23 april 2009 om 18:08
@Hermantk: 105 ken ik niet.. Tiagra is goed geschikt voor toertochten, als je wedstrijden wilt gaan rijden is een Ultegra toch wel een stuk geschikter. Tiagra zal dan ook wel heel geschikt voor je zijn!
Geplaatst door Leon op donderdag 23 april 2009 om 18:12
Even opgezocht, het verschil tussen Ultegra en 105 zit waarschijnlijk vooral in het design:

Quote:
De Shimano 105 groep is licht, efficiënt en geeft part-time wielrenners en fitness liefhebbers de beschikking over technologie op professioneel niveau. In het nieuwe seizoen van 2008 wordt de Shimano 105 serie gecompleteerd met een Compact crankstel. Shimano 105 is een afgeleide van onze top groep, maar heeft zijn geheel eigen identiteit. De onderdelen bieden u veel gevoel en een strak design, en brengen uw prestaties op hoog niveau. Het ‘Vloeiend, Rond en Natuurlijk’ designconcept van de Shimano 105 vindt u terug in iedere component. Dit geeft u als gebruiker een gevoel van tevredenheid en plezier.
Geplaatst door Markoes op donderdag 23 april 2009 om 20:39
ultegra schijnt ook weer net iets soepeler te lopen.. en iets langer mee te gaan (heb zelf altijd sora gereden en rijd nu ultegra en dat is toch wel een wereld van verschil:P)
Geplaatst door Henki op donderdag 23 april 2009 om 20:46
Ik rijd ook op ultegra en vind het goed rijden smiley
Geplaatst door Hermantk op donderdag 23 april 2009 om 21:10
De enige reden waarom ik hoger dan Tiagra zou kiezen is dus omdat ik misschien wedstrijden zou gaan rijden, maar die kans is redelijk klein smiley
Verder maakt het gewicht mij niet zoveel uit. En ik ga er vanuit dat Tiagra soepel genoeg loopt. Voor nog soepeler ga ik niet extra honderdjes betalen smiley Ik reed immers de Keutenberg omhoog met ratelende ketting en moest alsnog veel mensen inhalen(derailleurkabel was afgebroken, dus kon niet meer bijstellen)
Geplaatst door Hermantk op donderdag 23 april 2009 om 21:10
Dubbelpost.
Geplaatst door Jaap Eden op donderdag 23 april 2009 om 23:42
@Hermantk & Innrt
De site 'heuvelsfietsen.nl' is mij ook bekend, maar mijn Mac gaf de laatste weken aan dat die site niet te vertrouwen is.

Leuk dat jullie daar ook rondfietsen. Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik fiets af en toe naar/bij mijn ouders in Elst (Utr) over die heuvels. De Koerheuvel/Paardenveld in Rhenen is mijn favoriet omdat die lekker steil is.
Geplaatst door Markoes op vrijdag 24 april 2009 om 09:55
vanaf 105 heb je topspul.. ik zou je toch aanraden om naar 105 te kijken ipv tigra.. en je hebt hele mooie bulls en cube fietsen en dergelijke voor 700 tot 800 euro met 105 afgemonteerd..
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 24 april 2009 om 10:22
Inderdaad Markoes, ik heb toen ik mn fiets kocht ook gewoon in eerste instantie gekeken naar de afmontage. Het verschil tussen Tiagra en 105 blijkt veel groter te zijn dan tussen 105 en Ultegra, ik zou dan ook zeker naar 105 gaan kijken.
Geplaatst door Hermantk op vrijdag 24 april 2009 om 21:41
@Markoes en StonedCamel
Nog tips van internetsites waar ik deze fietsen dan kan bekijken?
Geplaatst door Hermantk op vrijdag 24 april 2009 om 21:43
@Jaap, de Koerheuvel kende ik tot voor kort niet, maar wist daar tijdens een toertocht (Veenendaal-Veenendaal) toch een hele hoop mensen het wiel uit te rijden smiley Kwam alleen nét iets te kort om helemaal tot het einde door te trekken.
Op papier lijkt de Utrechtse Heuvelrug niet zo interessant, maar als je er echt hard tegenaan gaat of in grotere groepen rijdt is het zeker de moeite waard smiley
Geplaatst door StonedCamel op vrijdag 24 april 2009 om 21:52
@Herman:
www.bulls.de

http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=340&module_id=43&categorie_id=3&product_id=2438

Deze is iets duurder:
http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=518&lang=de_DE§=equipment#inhalt

Maar zoek ook vooral op overjarige modellen, ik heb geen flauw idee wat voor framemaat je hebt, maar daar kun je prachtfietsen mee op de kop tikken. Helaas heb ik een 64cm nodig dus dat zat er voor mij niet in.

En over de Heuvelrug:
Heb je weleens de 'muur van Rhenen' opgefietst? Dat is de Bontekoestraat, naast snackbar Maarten Colijn, dat ding is echt heel behoorlijk steil, maar helaas niet zo lang. De Koerheuvel is wel een prachtklim inderdaad, maar ik ga ook keer op keer in de laatste meters stuk.
Geplaatst door Markoes op vrijdag 24 april 2009 om 22:49
kijk eens op mantel daar heb ik ook mijn fiets gekocht. of kijk eens bij salden..

bulls harier 2008 model voor 700 eurie.. toch een nette prijs.. heb zelf 4 jaar bulls gereden, altijd goed bevallen. rijdt nu dus een cube.
Geplaatst door Jaap Eden op zaterdag 25 april 2009 om 21:27
@Markoes
Leuk tip. Die ga ik snel uitproberen.
Geplaatst door Henki op zondag 10 mei 2009 om 17:31
Is er iemand die weet waar ik een pedaal kan krijgen met zo'n leren riempje waar je je schoenen in kan steken? Ik heb een extra fiets met normale pedalen, en zou daar voor mensen die mee fietsen graag zo'n pedaal op zetten, kan alleen nergens vinden waar ik het kan kopen smiley
Geplaatst door zacht op zondag 10 mei 2009 om 17:35
toeclip (spreek uit too-klip) ?
heb ze zelf nog, weet niet of ze nog gemaakt worden
Geplaatst door Henki op zondag 10 mei 2009 om 17:37
Idd zacht smiley Grappige naam ervoor. Of een ander idee dat iemand geen schoenen hoeft te kopen voor 1 rit?
Geplaatst door Yarxing op zondag 10 mei 2009 om 19:36
volgens mij worden ze nog verkocht, een vriend van me had een tijdje geleden nog een nieuwe fiets met toeclips.. net een jaartje geleden denk ik..
Geplaatst door Hermantk op zondag 10 mei 2009 om 19:39
Vriend van mij ook jaar geleden fiets met toeclips gekocht smiley
Niet de tradiotionele overigens, maar iig een systeem met een riempje.
Geplaatst door Hermantk op zondag 10 mei 2009 om 19:39
Vriend van mij ook jaar geleden fiets met toeclips gekocht smiley
Niet de tradiotionele overigens, maar iig een systeem met een riempje.
Geplaatst door Ruben_ op maandag 11 mei 2009 om 12:10
Een jaar of vijf geleden wilde ik ook een racefiets, maar omdat ik eerst wilde kijken of het me wel ging bevallen, pakte ik de simpelste fiets, een Trek 1000, met de goedkoopste Shimano groep (Sora).
Heb die fiets nog steeds nu, en ben pas sinds dit jaar echt veel gaan fietsen, en nu merk ik ook de tekortkomingen smiley Dus ik ga een nieuwe kopen als ik genoeg geld heb opgespaard.
Geplaatst door Galotti op maandag 11 mei 2009 om 12:24
Heb 2 jaar geleden een Specialized Allez sport gekocht, tiagra afgemonteerd, aluminium frame met Carbon voorvork en zadelpen met voor een triple blad. Mooie looks en voldoet goed aan mijn behoefte (recreatief/toertochten). Was toen een aanbieding bij de lokale fietswinkel, 20% korting op alle fietsen en frames.

Wat hebben jullie voor liggen(dubbel/trippel)? en wat voor kliksysteem gebruiken jullie? Heb zelf shimano spd mtb plaatjes, deze gebruik ik voor zowel racefiets als mountainbike. Voel echter na wat langere tochten op mijn racefiets mijn plaatjes in mijn voetzool.Denk er daarom over om andere schoenen en kliksysteem aan te schaffen voor de racefiets.
Geplaatst door Markoes op maandag 11 mei 2009 om 12:39
Ik heb tripple blad.. Toch wel fijn, vooral omdat ik van plan ben om ook in de bergen te gaan fietsen.

En ik heb ook shimano spd plaatjes, ultegra trappertjes..
Vind het wel fijn, je kan veel druk zetten, maar sinds ik mn nieuwe fiets heb (week of 4) ben ik aan het kloten met mn schoenplaatjes.. Ik krijg ze maar niet fijn.. Dus dat vind ik ff lastig.. Hebben jullie tips om een schoenplaatje goed af te stellen?
Geplaatst door Hermantk op maandag 11 mei 2009 om 17:45
@Markoes, je moet je cleat zo proberen in te stellen dat het midden van de bal van je voet precies boven je pedaalas zit. Of (zoals ik geloof ik ergens had gelezen) er nét ietsje overheen. Dan heb je de meest efficiënte positie.
Verder moet je experimenteren of je je cleats meer naar binnen of buiten wilt afstellen.

Tip voor dat afstellen met de bal van je voet: Maak met een markeerstift een mooie grote stip op de bal van je voet en druk eventjes hard tegen je schoenzool aan, zodat je een afdruk krijgt. Daarna kun je je schoen (zonder je voet erin te hebben uiteraard) in het pedaal klikken en (mits je je lip goed aan de kant kan doen) kijken of de bal van je voet goed boven de as zit en zo niet, bijstellen.
Geplaatst door Markoes op maandag 11 mei 2009 om 19:26
Thx herman, ga ik eens proberen!
Dacht laatst dat ik ze goed had,, maar toen kreeg ik last van mn knie savonds.. smiley
Geplaatst door Fietsflap op maandag 11 mei 2009 om 19:29
Ik heb een 26-inch concorde zonder schoenplaatjes en hij rijdt heerlijk, zonder gedoe smiley, Je voeten in een soort flap duwen en klaar ben je.
Je kan helaas niet echt 'trekken' aan je trappers. smiley
[1] 2