Vacansoleil 4 Challenge Toertochten

Forum - Blog 1 - Mondialisering van het wielrennen treft Canada

Geplaats door xistnc op woensdag 8 september 2010 om 02:09.
Terwijl de renners in de 75-jarige Vuelta na de rustdag gaan beslissen wie deze 63e editie op zijn naam mag schrijven, maakt de andere helft van het profpeloton zich op voor twee Transatlantische ProTour-wedstrijden in Canada. Het heeft de UCI in het kader van haar mondialisering behaagd om halverwege de periode tussen de Tour de France en het WK en precies tijdens de Ronde van Spanje, eendagskoersen te organiseren in achtereenvolgens Québec en Montréal. Beide steden maken deel uit van de provincie met eveneens de naam Québec en zijn, wellicht niet geheel toevallig, Franstalig. Eyserbos zag dat het medio september nog goed toeven is in Canada en doet een aantal keer verslag van de wielerbeleving in Canada.

Kim Feenstra

Vanuit de lucht doen de buitenwijken van Montreal onmiddellijk denken aan een willekeurige Nederlandse vinexwijk, pak ‘m beet Leidsche Rijn bij Utrecht of Vathorst bij Amersfoort. Almere-Buiten mag ook. De keurige rijtjes met identieke huizen, gebouwd onder pseudo-architectuur, kunnen met name Nederlandse renners een gelukzalig gevoel van thuiskomen geven. De lichtblauwe vlekjes bij meer dan de helft van de huizen alsmede de regelmatige onderbrekingen in de vorm van een rugbyveld, footballterrein of baseballarena en het ontbreken van eeuwenoude kerktorentjes, maken echter duidelijk dat het toch niet om Nederland, maar om Noord-Amerika gaat.

Zelfs de miezerregen is als thuis en ook het vliegveld doet Hollands aan. Door de grote ramen lijkt de stad onder handbereik en de OV-bussen zouden zo ingezet kunnen worden op lijn 11 of 12 tussen Utrecht CS en de Uithof. Vanaf een levensgrote Gucci-billboard worden nietsvermoedende reizigers verleidelijk aangestaard door Hollands vorige topmodel Kim Feenstra. Gelukkig maken billboards nog altijd geen geluid. De heftig fluitende verkeersmarshall buiten de vertrekhal doet vermoeden dat de Fransen toch iets van hun Zuideuropese temperament hebben achtergelaten.

Tour de l’Ile

Of de bevolking van Montréal beseft dat ze komende zondag gastheer zijn van een belangrijke profwielerkoers? De autoverhuurder en de hotelreceptionist proberen het spel mee te spelen, maar vallen al gauw door de mand. Het gaat hier absoluut niet om de Tour de l’Ile, een jaarlijks mega-evenement waarbij op de eerste zondag van juni tienduizenden mensen massaal de afgezette stad doorkruisen voor een tocht van maarliefst 45 kilometer. En nee, uw verslaggever gaat volgende week niet meedoen aan die kennelijke profwielerkoers.

Ook de verhuurder van een spiksplinternieuwe maar iets te kleine Fuji 3.0 (58cm) met toeclips weet niet wat er aan de hand is. Het was hem wel opgevallen dat de dranghekken van de marathon van vorige week op sommige plaatsen niet werden opgehaald en dat de gemeente opeens zeer ijverig was met het repareren van enkele slechte stukken wegdek. Is dit dan misschien de jaarlijkse vrouwenkoers? Neen, ook niet, waarbij overigens het toeval (?) wil dat die precies dit jaar is afgelast. Maar als de mensen in het geheel niet weten wat er aan de hand is en opeens geconfronteerd worden met een grotendeels afgesloten binnenstad? Schouderophalend wordt duidelijk gemaakt dat de Montrealisten relaxte mensen zijn, vooral op zondag.

Boulevard Cavendish

Kleurige bladeren en geurende parken verraden een vroege herfst in de provincie Québec. Is de Ronde van Lombardije verplaatst? De bochtige fietspaden die omgeven van parkjes wat van de autoweg afliggen, zijn het domein van tientallen eekhoorntjes, die al spelend met eikels en beukenootjes de fietstocht tot een slalom maken. Op de route naar het parkoers in Montréal ligt de Avenue Gaetan Boucher. Canada eert haar sporthelden, in dit geval de schaatser die (vrij naar Mart Smeets) net als Frits Schalij zo ongeveer in de 1500 meter woonde. Maar lopen ze met Boulevard Cavendish niet iets te hard op de feiten vooruit?

Anderhalve ronde over het parkoers van komende zondag maakt namelijk onmiddellijk duidelijk dat Mark Cavendish of welke andere sprinter dan ook, nooit zal zegevieren op de Avenue du Parc Mont-Royal aan de voet van het standbeeld van Sir George-Étienne Cartier, één van de politieke aartsvaders van Canada.

Driedubbele Piemert

Direct vanuit de start van de “Grand Prix Cycliste de Montréal” draaien de renners zondagmiddag om 12:15 uur plaatselijke tijd (18:15 uur in Nederland) linksaf voor een eerste beklimming van de noordoostelijke zijde van Mont-Royal. Deze Côte Camilien-Houde van 1,7 kilometer loopt snel op naar 10%, om weer wat af te vlakken naar 4%. Dit is echter van korte duur, want al snel volgen weer stukken van 9-11%, die nu wat langer aanhouden. Het wegdek is niet overal van goede kwaliteit, maar de weg is overal breed genoeg om scheuren te omzeilen. Vanaf vlak onder de top op 215 meter kan een groot deel van Montréal worden bewonderd, maar de renners zullen daar zondag hooguit tijdens de verkenning oog voor hebben.

De geleidelijke afdaling van 3,5 kilometer over brede wegen met goed asfalt, zonder noemenswaardige bochten, zal geen enkel voordeel opleveren voor de technische dalers van het peloton. Na drie haakse bochten beginnen de renners vervolgens aan de tweede helling: de Côte de la Polytechnique. Zou deze gesponsord worden door de Universiteit, die aan deze kant van de Mont-Royal haar hoofdgebouwen heeft? Dit is een korte klim van ruim een halve kilometer die ook weer snel naar de 10% gaat om weer af te vlakken naar 4%. Door het haakse begin, de brede weg en de moeilijkheidsgraad doet deze klim (enigszins gehinderd door een jetlag) denken aan de Piemert vanuit Slenaken in Zuid-Limburg. De eerste klim zou overigens om diezelfde reden als een dubbele Piemert gezien kunnen worden!

Bewegende beelden

Na een kort steil deel van de afdaling met zowaar twee eenvoudige bochten, volgt wederom een zeer geleidelijke afdaling van 4 kilometer over goede, brede, kaarsrechte wegen. Pas bij het opdraaien van de aankomststrook zullen de renners weer echt hun stuur moeten gebruiken. Door een ongelukkig geplaatst labeltje in het parkoersprofiel is niet te zien, dat deze strook eerst 4-5% oploopt om vervolgens iets steiler te dalen. Na een bocht van 180% beginnen de renners vanuit stilstand aan de laatste 500 meter van de ronde van in totaal 12,1 kilometer, die de renners 16 keer moeten afleggen. Logischerwijs loopt de laatste strook dus 5-6% omhoog, hoewel de laatste meters iets vlakker zijn.

Al met al geen technisch, maar wel een zwaar parkoers met in totaal 3700 (!) hoogtemeters over mooie brede wegen. Het decor is niet heel spectaculair, maar de regie van de TV-uitzending zal er allicht in slagen om toch bijzonder karakteristieke beelden van Montréal en de Mont-Royal aan de wereld te tonen. Het is de bedoeling van uw verslaggever om morgen ook enige bewegende beelden van het parkoers te tonen, dit echter onder voorbehoud van technische moeilijkheden.

Reacties

[1]
Geplaatst door xistnc op woensdag 8 september 2010 om 02:19
Over de Piemert (ook wel Hoogcruts genoemd): ergens wel vergelijkbaar met de Cauberg omdat het een brede autoweg is, maar dan zonder de piek van 14%. En die piek is juist heel karakteristiek voor de Cauberg.
Geplaatst door Yarxing op woensdag 8 september 2010 om 09:48
@xistnc, zelf geschreven? in ieder geval goed geschreven smiley
Geplaatst door Verweggistan op woensdag 8 september 2010 om 09:56
@ Xistnc: Leuk verslag. Zomaar even naar Canada? Net als vorig jaar rond deze tijd naar de Vuelta? Heb je vakantie nadat iedereen weer naar school of werk moet? Doe je goed. smiley
Geplaatst door Feilluu op woensdag 8 september 2010 om 10:06
Leuk verslag! Blijkt toch maar weer dat het mooie wedstrijden gaan worden smiley
Geplaatst door RetroRoel op woensdag 8 september 2010 om 10:29
leuk verhaal, soort column en parcoursbeschrijving in één. ben erg benieuwd naar de wedstrijd.
Geplaatst door xistnc op woensdag 8 september 2010 om 11:40
@verweggistan: Vuelta? Idd, maandag door naar Spanje voor een weekje Madrid en omstreken smiley

Ik heb 9 jaar lang aan een behoorlijk heftig project gewerkt, waarvan de laatste 4 als freelancer. Nu heb ik een soort 'semi-sabatical' met volop ruimte voor leuke reisjes enzo.
Geplaatst door Laatste man op woensdag 8 september 2010 om 11:47
Mooi verslag, complimenten!
Geplaatst door remco2103 op woensdag 8 september 2010 om 21:37
@xistnc
Als ik je zo zie typen, vraag ik me af waarom je geen redacteur bent ?
Echt heel boeiend&mooi geschreven! smiley
Geplaatst door niborzerrop op woensdag 8 september 2010 om 21:49
We want more!

Quote:
een bocht van 180%

Diplomatisch opgelost smiley
Geplaatst door Koldo op woensdag 8 september 2010 om 21:56
Bijzonder goed geschreven! Misschien plakt elbosco het wel in zijn voorbeschouwing (;
Geplaatst door xistnc op donderdag 9 september 2010 om 00:56
Dank voor de leuke complimenten. Het zal zijn niveau bij lange na niet half benaderen, maar ik probeer me te laten inspireren door de sferen die Jeroen Wielaert altijd in zijn reportages wist te stoppen.

Het filmpje van de route is vandaag redelijk gelukt (in twee keer, dat wel). Nu nog in drie stukken knippen en uploaden naar YouTube. En dan morgen naar Quebec voor deel 1 van het tweeluik, want ik ben eigenlijk bij deel 2 begonnen...
Geplaatst door wtf1500 op donderdag 9 september 2010 om 09:26
Heerlijk stukje, keep 'm coming.

En natuurlijk nog even een Wielerflits spandoek maken. smiley
Geplaatst door xistnc op donderdag 9 september 2010 om 13:19
Iemand een idee hoe ik een MOV-filmpje omzet naar AVI/WMV?

Heb al 7 gratis programma's gevonden en allemaal voegen ze een logo toe of doen ze maar de helft ofzo.
Geplaatst door Fernando Escartín op donderdag 9 september 2010 om 13:45
Kijk hier eens.
Geplaatst door gibofan op donderdag 9 september 2010 om 18:20
Ook mijn complimenten qua schrijfstijl en inhoud.smiley

Zit er nou op slechts 500 meter van de streep een bocht van 180 graden? Dat is wel erg kort op de finish.
Geplaatst door RubenAV op donderdag 9 september 2010 om 20:42
Je schrijfstijl is erg goed! Dat is iets waar ik zelf erg van kan genieten. Goede voorbeschouwing ook, ben benieuwd naar deze nieuwe wedstrijd en of het allemaal goed gaat komen met het parcours.
Geplaatst door xistnc op donderdag 9 september 2010 om 23:59
Ik zit nu in Quebec en heb net het parkoers twee keer gedaan. Dat wordt genieten morgen. Veel sfeer, leuk stadje, leuke mensen. Wel k*tweer, hopelijk morgen wat beter.

Mijn hotelkamer kijkt uit op de finishstrook, die een kleine kilometer aan 4% omhoogloopt. Dus ongeacht het weer zit ik de eerste paar rondjes droog.

Nu weer verder met het uploaden van de filmpjes en wie weet nog een stukje blog. Als dat lukt, hebben jullie morgen ook elk rondje een paar seconden beeld als de TV nog niet begonnen is!
Geplaatst door petoi op vrijdag 10 september 2010 om 00:07
Is het een beetje druk daar xistnc? Of rijden ze langs een bijna leeg parcours?
Geplaatst door xistnc op vrijdag 10 september 2010 om 00:10
Er zijn nu wat wedstrijdjes bezig. Vier man rijden weg vanaf de finish tot aan de laatste km, dan ronden ze een fontein en dan dezelfde weg terug. Een soort keirin, maar dan op de weg. Ondanks de regen is het best gezellig beneden. 't Is dan ook etenstijd en alle toeristen zoeken een eettentje op. Ik heb niet echt het idee dat de meeste van hen voor het fietsen komen.

Hoe het morgen volraakt weet ik eigenlijk niet. Het moet haast een vrije dag zijn hier, want waarom anders op vrijdag? Ik probeer het nog uit te zoeken.
[1]